Charles Webster

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
interviews

"I think the best way to understand me is via my music, it's all there, the music is very honest and non-pretentious and quite simple yet in a way it is very complex. I suppose the music reflects / mirrors my personality, I think all good music should do that."



my music reflects my personality


Waarschijnlijk de beste deephouse producer ter wereld. Althans, dat schreef het Engelse DJ Magazine over de Engelse dj en producer Charles Webster. We weten dat de Engelsen geen moeite hebben met het wat dik aanzetten van de feiten. Maar dat de in Sheffield geboren Charles Webster tot een van de betere producers gerekend mag worden die er op deze aardkloot rondlopen, is een feit. De afgelopen jaren verschenen er meer dan vijftig 12-inches van zijn hand, waarvan er verschillende wereldwijd een succes werden. Het album All Systems Gone ging meer dan tachtigduizend keer over de toonbank en een prachtig nieuw album ligt in de winkels. Born On The 24th Of July is verschenen op het Engelse techno en deephouse label Peacefrog en bevat zijn meest persoonlijke werk tot nu toe. De eerste helft verraadt de fascinatie voor downtempo Detroit techno, terwijl op de tweede helft van het album diepe housegrooves de vele vocalen ondersteunen.



Succes met Massive Attack zangeressen Shara Nelson en Sara Jay


Tot zijn grootste successen behoort de clubklassieker Belgium, die hij onder de naam Megatonk uitbracht. Ook de singles die hij onder de naam Sine uitbracht deden het wereldwijd goed op de dansvloeren. Maar dat geldt ook voor veel van de singles die werden uitgebracht onder namen als DJ Profile, Symetrics, Yukon, Unique, Supernature, Furry Phreaks, Good Together, noem maar op. Zijn werk is verschenen op labels als Pagan, Guidance, Prescription, XL, Ministry Of Sound en zijn eigen Love From San Francisco en Remote labels.
Zijn grootste succes kwam in 1999 toen hij met een aantal goed bevriende muzikanten en Massive Attack zangeressen Shara Nelson en Sara Jay het album All Systems Gone opnam en uitbracht onder de naam Presence. Meer dan tachtigduizend exemplaren zijn er wereldwijd inmiddels van verkocht, en maandenlang toerde Charles met een band of alleen als dj over de hele wereld. Net als bij veel van zijn collega's, begon het allemaal met Kraftwerk. Love2party sprak met de Engelsman.

L2P: Wie is Charles Webster?
Charles: "Dat is gelijk een lastige. Ik denk dat je mij het beste leert kennen via mijn muziek. Mijn muziek is eerlijk, niet pretentieus maar eenvoudig, en op een bepaalde manier toch ook erg complex. Naar mijn mening reflecteert of weerspiegelt mijn muziek mijn persoonlijkheid. Ik denk dat alle goede muziek dat zou moeten doen."

L2P: Wanneer ben je geinteresseerd geraakt in elektronische muziek?
Charles: "Dat moet op mijn dertiende zijn geweest. Synthesizers waren steeds beter verkrijgbaar en vooral ook beter betaalbaar. Al mijn vrienden kochten gitaren en gingen in rockbandjes spelen, terwijl ik gefascineerd raakte door synthesizers. Ik was diep onder de indruk van de albums Man Machine en Computer World van Kraftwerk. De teksten en de productie van die twee albums zijn werkelijk ongelooflijk. Ik geloof niet dat ooit iemand dat heeft geevenaard. Ik vond die albums toen al futuristisch en dat zijn ze zelfs twintig jaar later nog!"



Presence, meer dan 80.000 exemplaren


Debuut onder eigen naam


L2P: Wanneer ben je professioneel muziek gaan maken?
Charles: "Ik ben op mijn vijftiende in een electronische band gaan spelen in Sheffield, waar ik ben geboren. Al snel daarna ben ik naar Nottingham verhuisd, dat was 1984. Ik ben daar in een studio gaan werken als studio-engineer en werkte samen met de hip hop band The Rock City Crew. In die periode begon ik ook met dj-en in clubs in Nottingham."

L2P: In die periode werkte je ook samen met Detroit legendes Kevin Saunderson, Derrick May en Juan Atkins?
Charles: "Dat was in de tweede helft van de jaren tachtig. Ik werkte in een studio in Derby die vaak werd gehuurd door labels als Kool Kat en Network Records. Op deze labels verschenen tracks van Kevin Saunderson, Derrick May en Juan Atkins en zij kwamen naar die studio om hun platen daar op te nemen. Ze bouwden de hele boel op, drumcomputers en synthesizers, en gingen zonder enige voorbereiding aan de slag. Het was echt ongelooflijk. Zeer inspirerend en een hele bijzondere ervaring."



veelgevraagd remixer


Naast het produceren beheert Charles een aantal goedlopende labels waarmee hij de internationale dansvloeren van een constante stroom releases voorziet. De bekendste is het Amerikaanse label Love From San Francisco, dat hij oprichtte tijdens zijn jarenlange verblijf in San Francisco. Een nieuw project is het label Miso waarmee hij de wereld gaat bestoken met kwaliteitshouse en electronica. Daarnaast is Charles ook een veelgevraagd remixer. De afgelopen jaren nam hij tientallen tracks van bekende en minder bekende producers en muzikanten onder handen, waaronder tracks van Mr. C, Groove Armada, Dr. Rockit, Zuco 103, A Reminiscent Drive, Chez Damier, Layo and Bushwaka!, Billie Ray Martin, Herbert, Hot Lizard en zelfs Sueno Latino. Daarentegen komen we de namen van producers en dj's als Stacey Pullen, Futureshock, Pete Heller en Kings Of Tomorrow als remixers tegen op zijn eigen releases.

L2P: Het nieuwe album is verschenen op het jubilerende Engelse Peacefrog Records, dat momenteel het tienjarig bestaan viert en het magische aantal van honderd releases. Een aantal onafhankelijke labels viert momenteel het tienjarig bestaan. Hoe kijk jij terug op tien jaar house?
Charles: "Met gemengde gevoelens. Er heeft een enorme vercommercialisering van de scene en de media plaatsgevonden. Teveel magazines richten zich op een muziekstijl waardoor men maar een kant van het complexe verhaal te horen en te lezen krijgt. Dit geldt vooral voor de UK. In Frankrijk bijvoorbeeld bieden de radiostations en bladen een brede blik en besteden aandacht aan uiteenlopende muziekstijlen. Zij kijken veel meer naar wat goed en slecht is, dan alleen maar naar wat hip en trendy is.
Aan de andere kant is de dancescene zo groot geworden dat er ruimte is voor allerlei nieuwe stijlen en mogelijkheden om een publiek daarmee te bereiken. De mogelijkheden van de techniek zijn sterk verbeterd waardoor steeds meer mensen kunnen experimenteren en hun platen kunnen uitbrengen."

L2P: Hoe kijk je terug op je eigen ontwikkeling in die tien jaar?
Charles: "Hopelijk steeds een beetje verder in de goede richting!"

L2P: Naar welke muziek luister je als je thuis bent?
Charles: "Alles wat goed, nieuw of opwindend is. Veel nieuwe housereleases maar net zo veel ouder werk. Het belangrijkste, naar mijn mening, is dat je met een open mind naar muziek luistert. Ik wordt nog steeds aangenaam verrast door veel van de nieuwe en oude muziek die ik hoor."



A human feel?


L2P: Born On The 24th Of July bevat een gastenlijst die werkelijk uit zijn voegen barst van de muzikanten en vocalisten. Hoe is het album totstandgekomen?
Charles: "Dit album heeft me aardig wat tijd gekost, omdat ik veel tijd heb gestoken in het experimenteren met geluiden en teksten. Het geluid is dieper maar zeker niet perfect of te gepolijst. It has a human feel!
Het opnameproces is vrij simpel, het begon met jammen in de studio met ritmes, geluiden en melodieen en een basisidee voor de teksten. Ik heb alles in de computer gestopt en er vervolgens een tijdlang mee gespeeld. Daarna nodigde ik iedere keer een gastvocalist uit om nog wat verder te jammen. We hebben 25 tracks opgenomen op deze manier, waarvan er uiteindelijk tien op het album terecht zijn gekomen."

L2P: Hoe klinkt een Charles Webster album zonder de indrukwekkende gastenlijst?
Charles: "Waarschijnlijk hetzelfde, maar dan zonder de betoverend mooie vocalen!"

Born Of The 24th Of July is nu verkrijgbaar op Peacefrog Records, in Nederland en Belgie verkrijgbaar via Lowlands

Tekst: Nico

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws