Rolando

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
interviews

Een opvolger van 'Knights of the Jaguar' zal er nooit komen!


Vorige maand was Jeff Mills in Nederland. De tovenaar uit Detroit liet bij veel technopuristen een onuitwisbare indruk achter. In het Tilburgse 013 begon Mills zijn set met Aztec Mystic's 'Knights of the Jaguar', een track waarmee de eveneens uit Detroit afkomstige Dj Rolando zich inmiddels onsterfelijk heeft gemaakt. Een interview met een vastberaden muziekjunkie.

Het lijkt de normaalste zaak van de wereld, maar voor de 31 jarige Dj/producer is het een droom die uitkomt. Zijn grote inspiratiebron draait zijn muziek. En natuurlijk niet alleen Jeff Mills, maar met hem duizenden andere jocks op deze aardkloot. Op het Belgische mega-event Pay & Go Groove City toonde Rolando eens te meer aan dat zijn capaciteiten vooral achter de draaitafels liggen. In een enerverende technoset waarin oud en nieuw werk voorbij kwam, zette Rolando de Techno Boulevard helemaal op zijn kop! Love2Party trok hem na zijn set even aan het shirt om een aantal dringende vragen op hem af te vuren.

L2P: Vind je het noodzakelijk om in je sets terug te blikken naar oude, vervlogen tijden? Rolando: "Absoluut. Het publiek moet de kans krijgen om het feest der herkenning te mogen ervaren. Ook zijn er veel jonge mensen die de ontwikkelingen begin jaren negentig niet hebben meegemaakt, dan is het toch prachtig om ze alsnog het gevoel van 'Spastik' (Plastikman) en 'Energy Flash' (Joey Beltram) te geven?"

L2P: 'Knights of the Jaguar' is inmiddels uitgegroeid tot een ware klassieker. Brengt dat extra druk met zich mee bij de productie van nieuwe muziek?
Rolando: "Om eerlijk te zijn maak ik niet zoveel muziek sinds de release van die plaat, omdat ik het zo druk met draaien heb. Ik vind mezelf dan ook meer een DJ, geen producer! Daarnaast maak ik liever 1 goede track dan vier middelmatige per jaar. Dat zegt natuurlijk niet dat ik de studio nooit meer zal zien. Integendeel, maar ik neem pas achter de knoppen plaats wanneer het tussen mijn oren broeit en ik het gevoel heb iets moois te maken. Niet om een degelijke opvolger van Knights of the Jaguar te maken. Wanneer je met die intentie in de studio zit, kun je het vergeten. Veel mensen vragen me waar die opvolger van 'Knights of the Jaguar' blijft. Helaas moet ik ze teleurstellen, die zal er nooit komen!"


L2P: Wat vindt Mike Banks (labelmanager Underground Resistance) daar van?
Rolando: "Hij beseft dat ik nooit de intentie heb gehad om hits te scoren, maar juist altijd voor de underground heb gekozen. Misschien zal er wel een studioalbum komen, maar misschien ook niet. Natuurlijk is het goed voor zijn boterham als er honderdduizend UR-releases of lp's worden verkocht, maar dat is niet onze drijfveer. We hadden Knights of the Jaguar ook kunnen licenseren door de major Sony, dan waren we zwaar binnengeweest. Maar zo werkt het bij ons niet, we zijn en blijven een exclusief en onafhankelijk technolabel."


L2P: Wat is het verschil tussen de Amerikaanse en de Europese technoscene?
Rolando: "Allereerst is het publiek in met name Belgie, Engeland, Duitsland en Nederland volwassener dan in de Verenigde Staten. Helaas richten de grote Amerikaanse platenmaatschappijen zich op trancemuziek en andere commerciele genres. Er zijn geen radiostations die zich bezighouden met dance, zoals Kevin Saunderson (Space Radio, red) en Jeff Mills (aka the Wizard, Detroit FM) tien jaar geleden deden. Alleen op het internet is er een scene groeiende, waardoor de echte liefhebbers gelukkig toch ergens terecht kunnen."

L2P: Welke impact heeft het Detroit Electronic Music Festival op je gehad?
Rolando: "Het feit dat de sound toch ook leeft in onze eigen stad, geeft veel vertrouwen. Het is ironisch. Vrijwel alle belangrijke technoproducties komen uit Detroit en overal ter wereld word je zowat aanbeden, behalve in je thuisbasis. Ik heb dat nooit begrepen, maar sinds de edities van DEMF is de waardering gegroeid. Een punt naast de beleving is het verhaal rondom Carl Craig, de grote man achter het festival. Hij is opzij gezet door de grote geldschieters, wegens voor mij onbekende redenen. Echter nu hij niet meer bij het festival betrokken is, maakt iedereen zich zorgen of het volgend jaar doorgaat. Ik vrees het ergste, want de enige reden waarom jongens als Kevin Saunderson, Juan Atkins, Jeff Mills en Derrick May meededen, was omdat het Carl zijn ding was."


L2P: Wie is jouw grote voorbeeld?
Rolando: "Dat is zonder twijfel Jeff Mills, tijdens de opkomst van techno toen hij zijn radioshow in Detroit had. Hij was de enige die veertig platen in een half uur kon mixen. Hij had dan ook maar een half uur airplay. Jeff werd dus gedwongen om zoveel platen in een kort tijdsbestek te draaien en dat heeft hem gevormd tot de dj die hij nu is. Zelf draai ik liever lange sets, waarin ik lekker kan opbouwen en naar een climax kan werken. Twee uur is voor mij het minimum. Een ander belangrijk persoon voor mijn carriere is Mike Banks. Hij heeft mij gevormd tot de DJ/producer die ik nu ben."

PERSONAL FILE

Naam: Dj Rolando
Woonplaats: Detroit
Leeftijd: 31
Omschrijft dj stijl: techno met een ziel
Goede eigenschap: Ik blijf altijd eerlijk
Slechte eigenschap als dj: De geluidsknop te hoog zetten, denk ik.
Gelooft in: God
Heeft een hekel aan: Commercialisering
Held: Superman
Favoriete track 2001: Underground Resistance No. 44 (UR)

Rolando draait aanstaande zaterdag 8 december in Paradiso, tijdens het achtjarige bestaan van Welcome to the Future, samen met Roog, Timst'r, Marcella en Eric de Man

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws