Basement Jaxx

Partyscene Redactie | 10 oktober 2006
interviews

Het geheime wapen van Basement Jaxx



Begin jaren negentig, ergens in het zuiden van Londen, wordt een Mexicaans restaurant op een wel heel bijzondere wijze gerund. Vooral in het weekend is het er feest. Om daar aan deel te nemen, moet er wekenlang van tevoren een tafel worden besproken. Eenmaal binnen in de eetgelegenheid, die is gesitueerd in een kelder, gebeurt er rond middernacht iets magisch. Zodra de laatste tortilla's en taco's naar binnen zijn geschoven, gaan de tafels en stoelen aan de kant. De lichten worden gedempt en het geluid een tandje hoger gezet. Simon Ratcliffe en Felix Buxton zijn gearriveerd en laten de gasten tot in de late uurtjes van hun muziek genieten. De clubavond wordt Rooty genoemd, de twee dj's Basement Jaxx.

Lang duurt de feestvreugde echter niet, want de positieve berichten over deze sfeervolle clubavond bereiken ook de verkeerde mensen. Voordat Simon en Felix het in de gaten hebben, blijkt de hele tent vol te zitten met drugsdealers, pooiers en ander fout volk. De Londense politie maakt na verscheidene invallen een einde aan de clubavond door het restaurant te sluiten. Even ziet het duo de toekomst somber tegemoet. Als ze eind '94 in een Ierse Pub een nieuwe maandelijkse locatie vinden en bovendien hun eerste plaat maken, zijn de vooruitzichten ineens veel rooskleuriger.

De track 'Undaground' definieert niet alleen hun afkeer tegen de commercie die het Britse nachtleven in zijn grip houdt, maar betekent ook het begin van het Atlantic Jaxx label. Gestuurd door de liefde voor latin, salsa, punk, ska, reggae en house brengen de heren een aantal platen uit die tegenwoordig als klassiekers worden beschouwd. De Basement Jaxx gekte stijgt explosief als 'Be Free', 'Samba Magic' en 'Fly Life' het daglicht zien en de internationale dansvloeren veroveren. De Pet Shop Boys, Daft Punk en Roger Sanchez worden op aanvraag geremixt en Virgin licenseert de 'Summer Daze ep'. De verzamelaar Basement Jaxx presents Atlantic Jaxx Recordings met louter eigen producties verschijnt eind '97, maar wordt nog niet als een album gezien. Er staan per slot van rekening alleen maar tracks van reeds uitgekomen 12-inches op. De aanbiedingen van vele platenmaatschappijen stromen echter binnen en het duo kiest voor de thuisbasis

van The Prodigy. Datzelfde XL Recordings plukt meteen de vruchten van de nieuwe release van de succesvolle muziekdieren. De single 'Red Alert' haalt de mondiale toplijsten, waaronder de nummer 1 positie in de US Billboard Chart.

Wanneer het album Remedy eindelijk verschijnt, zijn de reacties zo lovend dat niets het succes van Simon Ratcliffe en Felix Buxton meer in de weg staat. Alle singles van het zogenaamde debuutalbum gaan als warme broodjes over de toonbank. 'Rendez Vous', 'Bingo Bango' en 'Jump N' Shout' leveren net zoveel geld op voor XL Recordings, als Ruud Van Nistelrooy door zijn vertrek naar Manchester United voor PSV. Ook live komt de sound van Basement Jaxx uitermate goed tot zijn recht. Het ultieme hoogtepunt volgt met de imponerende show die ze op het Engelse toonaangevende Glastonbury festival van 2000 geven. Braziliaanse danseressen, percussionisten, gitaristen en zangeressen vergezellen het tweetal tijdens een gruwelijk vette set, waarvan de televisiebeelden de wereld overgaan. Na alle commotie rondom de Basement Jaxx hype kiest het tweetal voor de nodige rust. Althans, zo wordt verondersteld. Het tegendeel is echter waar, want een gedegen opvolger ligt alweer in de winkel. Hoewel de titel doet vermoeden dat Basement Jaxx weer terug bij af is, klinkt de muziek wederom zeer futuristisch en vernieuwend. Met Rooty flikt Basement Jaxx het kunstje om innovatief voor de dag te komen opnieuw. Love2Party sprak met het duo een week voor de release van Rooty.


Atlantic Jaxx Compilation: baanbrekend!


Eigenlijk zijn we inspiratieloos en alleen maar met onszelf bezig, maar het gevolg is wel dat we muziek maken die de tijd ver vooruit is

Tijdloos

Tijdens de kennismaking met het tweetal hangt er een gemoedelijke sfeer in het kantoor van V2 Music. De nacht ervoor draaiden Simon en Felix nog in Milaan, maar vandaag staan ze zonder te klagen de massaal opgedaagde Nederlandse pers te woord. Wel wordt er in het begin vrij laks op de vragen gereageerd en lijken ze soms Oost-Indisch doof. Een rustige opbouw van het gesprek is dus een vereiste om daadwerkelijk tot ze door te dringen. Felix bladert in een aantal magazines en Simon eet een cracker met kaas. "Wil je ook wat?", biedt de dertiger die zijn jeugd in Nederland doorbracht beleefd aan. Terwijl we ons aan het voedsel verrijken en Felix zich hardop afvraagt of het model op de cover van een oude BG zijn sexuele behoeften kan bevredigen, begint het gesprek serieuze vormen aan te nemen. De drie meegebrachte Basement Jaxx albums worden op tafel geschoven, waarop beiden beginnen te glimlachen. "Hij heeft die eerste ook bij zich", grinnikt Felix. "Elke journalist begint het gesprek altijd bij Remedy en bestempelt dat als ons debuutalbum. We knikken dan maar wat, waarschijnlijk weet zo'n figuur niet beter. Wij zijn van mening dat die eerste lp op Atlantic Jaxx wel degelijk ons debuutalbum is."
In eerste instantie komen de heren behoorlijk arrogant over, maar dat is het logische gevolg van hun zelfverzekerdheid. Dat blijkt ook aan de nieuwe plaat Rooty, die met veel zelfvertrouwen is gemaakt. Hij klinkt zo anders dan de twee voorgangers. De latin-invloeden op Remedy hebben plaatsgemaakt voor gefreakte punk, de swingende sambaballen op de Atlantic Jaxx compilatie zijn verruild voor scheurende gitaren en duistere beats. Natuurlijk blijft de sound kenmerkend voor Basement Jaxx en komen de twostep beats en r&b totaal niet onverwacht. De vraag of ze bewust voor die muzikale route hebben gekozen, wordt niet direct beantwoord. Wel pakt Simon de drie albums, die nog in volgorde van verschijning op tafel liggen, en wisselt deze om. Zijn verklaring is overduidelijk. "Rooty had net zo goed ons debuutalbum kunnen zijn en de Atlantic Jaxx compilatie zou ook ten tijde van Remedy prima tot zijn recht komen. Het geheime wapen van Basement Jaxx is het tijdloze karakter van de muziek. We houden ons niet bezig met bepaalde hypes en we hebben ook geen voorbeelden, van wie we de muziek zouden willen nastreven. Eigenlijk zijn we inspiratieloos en alleen maar met onszelf bezig, maar het gevolg is wel dat we muziek maken die de tijd ver vooruit is."

Rooty the club

Het duo kent elkaar uit het nachtleven van Londen aan het begin van de jaren negentig. Felix is een domineeszoon die zich klaarblijkelijk niets aantrekt van de vooroordelen die de kerk jegens de Engelse clubscene heeft en in 1990 doodleuk een evenementenorganisatie start. Doordeweeks is hij op zijn kantoor te vinden, waar hij alle essentiele zaken regelt rondom de feesten die veelal in het weekend plaatsvinden. Naast deze werkzaamheden is hij een dj in hart en nieren, al van jongs af aan. Ironisch genoeg distantieert hij zich al gauw van de toonaangevende clubs waar de commerciele belangen boven de muziek gaan. Dat is vreemd, omdat ook hij zijn boterham met het product 'uitgaan' verdient. Daar komt echter abrupt een einde aan als hij Simon Ratcliffe ontmoet, een student werktuigbouwkunde aan de universiteit van Exeter in Londen. Naast school maakt Simon muziek op zijn apparatuur die hij van zijn studiebeurs bekostigt.

Ook hij zoekt naar vernieuwing in zowel het uitgaansleven als de muziek. Ze besluiten samen een clubavond te organiseren die ze uiteindelijk Rooty noemen. "De eerste feesten die we gaven staan steevast bovenaan het lijstje van muzikale hoogtepunten", aldus Felix. "We waren klaarblijkelijk niet de enigen die zich tegen de commercie verzetten, want de respons op de Rooty-avonden was enorm. De sfeer was uitmuntend, de mensen hadden een volwassen kijk op uitgaan en lieten zich meeslepen door de muziek. We konden echt alles draaien, van latin, funk en seventies disco tot soulvolle house en stevige techno. Weet je waarom we het nog steeds een heel bijzondere tijd vinden? Omdat het ongecompliceerd was wat daar gebeurde. Niets hoefde en alles kon. Wie je was deed er niet toe, want het ging om het collectief. De mensen luisterden naar Basement Jaxx omdat ze de muziek goed vonden. Vanavond draaien we een dj-set in Paradiso, die waarschijnlijk uitverkocht zal zijn. En weet je waarom? Omdat de naam Basement Jaxx op de flyers prijkt. Er zijn zoveel mensen die louter op een bekende naam afkomen en dat betreuren we ten zeerste."

Als we ons druk zouden moeten maken over de wereld om ons heen, komt er artistiek niets van Basement Jaxx terecht!

Rooty the album

Alhoewel je de titel van het nieuwe album op verschillende manieren kunt interpreteren, staat 1 ding vast. Het is een ode aan de ultieme undergroundsfeer die de allereerste feesten van het duo met zich meebracht. Maar wat schetst onze verbazing tijdens de eerste luisterbeurt? Naast het feit dat het geluid zeer vooruitstrevend klinkt, wordt al snel duidelijk dat de plaat voor een grote doelgroep is gemaakt. Dat komt behoorlijk tegenstrijdig over met de 'goede ondergrondse bedoelingen' van het tweetal. "Dit album moet een breder publiek bereiken, maar niet zo zeer vanwege de poen", antwoordt Simon geraffineerd."Hoe meer mensen we met onze muziek kunnen verblijden, hoe beter. Het verschil met Remedy is dat we gekozen hebben voor een zogenaamde huiskamer-lp. Er staan immers maar drie of vier dansnummers op. Het is geen dj-album, maar een selectie van popliedjes. Daarom zijn alle tracks korter van duur en is de plaat na ruim 42 minuten tot zijn einde gekomen."
Rooty is geen voor de hand liggende opvolger van Remedy, daar heeft het duo duidelijk voor gekozen. "Na ons in de studio te hebben afgezonderd, spraken we af om het geluid van Remedy uit ons hoofd te zetten", geeft Felix te kennen. "Het is erg moeilijk om iets dat succesvol blijkt, uit de weg te gaan en helemaal opnieuw te beginnen, maar het is ons goed afgegaan. Beluister de twee albums maar eens na elkaar. Door de hoge verwachtingen van buitenaf nam de druk bij onszelf gelukkig niet toe. Sterker nog, het gaf meer een soort vertrouwen. Het publiek gelooft in je, dus dan ga je ervoor. Als we ons druk zouden moeten maken over de wereld om ons heen, komt er artistiek niets van Basement Jaxx terecht. We maakten in zes maanden tijd genoeg muziek voor bijna twee lp's. Van dat materiaal hebben we de meest geschikt nummers op het album gezet. De overige tracks worden in de nabije toekomst op vinyl geperst."


Basement Jaxx at work


Rolverdeling
Dat de twee Jaxxers zichzelf tijdens het interview een verschillende rol toeeigenen, wordt snel duidelijk. Ze houden ervan om de media op het verkeerde been te zetten, maar op negatieve publiciteit zitten ze ook weer niet te wachten. De eenendertig jarige Simon lijkt het verstandigst, terwijl Felix, die een jaar jonger is, elk onderwerp probeert te verbloemen met mislukte grappen en grollen. Originele vragen zijn uiteraard meer dan welkom en de overige verdwijnen per direct in het moppenboek van Felix. Tijd om de twee heren eens met elkaar te confronteren, door Simon te vragen wat er zo speciaal aan Felix is. "Ik houd van zijn haar en dat stoppelbaardje. Daarnaast zou ik de dag niet kunnen beginnen zonder zijn kusje op mijn voorhoofd. Dat doet hij namelijk elke dag." Felix ligt vervolgens in een deuk en vult zijn collega aan. "Die intimiteit kun je ook goed horen op de nieuwe plaat. Je begrijpt nu waarom Simon het nummer Just One Kiss heeft geschreven, haha. Nee, zonder gekheid. We zijn twee goede vrienden, dat is de basis. Twee gewone jongens die zoveel van muziek houden dat ze er hun werk van hebben gemaakt. Het belangrijkste blijft dat er geen regels gelden en we er bovendien plezier in houden. We hebben productioneel absoluut geen taakverdeling. 'Do Your Thing'! Die track is het ultieme voorbeeld van onze wijze van muziek maken. Ik vond die funky pianosample en daaromheen produceerde Simon de drums. De vocalen zijn volledig geimproviseerd opgenomen. Zo werken we altijd, we zien wel wat het wordt. Op 'I Want You' begonnen we met een zeer onregelmatige drumbeat, waarna we dat verder gingen uitwerken. De vocalen van de typisch Engelse zangeres Mandy, wat loops hier en wat bits daar, het ging allemaal zo makkelijk."

Janet heeft stijl en is behoorlijk sexy. Zij past perfect in het Basement Jaxx-concept. We dromen ervan om haar in onze nieuwe live-show te gebruiken

Janet

Dat de muziek van Basement Jaxx niet alleen bij het grote publiek geliefd is, maar ook wordt bejubeld door de populaire collega's, bleek wel uit het feit dat Janet Jackson Remedy het beste album van '99 vond.
"Ze belde me begin dit jaar op met het verzoek of we een track voor haar wilden produceren", blikt Felix nog zichtbaar in zijn nopjes terug. "Vervolgens stuurden we haar een aantal nummers in de trend van 'Get Me Off'. Een ruig sexnummer met kreunende vocalen van de stripster annex zangeres Cristal uit Canada. Janet heeft stijl en is behoorlijk sexy, maar beseft waarschijnlijk niet dat dergelijke geile vocalen haar imago goed doen. Ze liet helaas niks meer van zich weten. Toch past ze perfect in het Basement Jaxx-concept. We dromen ervan om haar in onze nieuwe live-show te gebruiken. Janet heeft al meerdere malen aangegeven met ons te willen samenwerken en is natuurlijk altijd welkom in onze studio in Camberwell te Londen. Overigens is die nieuwe live-show in de nazomer af. Tot dan spelen we een semi Remedy-set. De bedoeling is om met een tiental extra muzikanten, waaronder een aantal zangeressen, danseressen en percussionisten, op de planken te staan. Ook aan de lichteffecten en visuals wordt hard gesleuteld. Basement Jaxx is niet zomaar een band, maar een multimedia-project, waarbij elk stukje muziek bij een bepaalde visual hoort."
Naast de jongste dochter uit de Jacksonkliek hebben ook Thomas Bangalter en Guy-Manuel De Homen Christo, alias Daft Punk, zich regelmatig positief over het duo uitgelaten. Zij zijn van mening dat Basement Jaxx de enige dance-act is die nog vernieuwend voor de dag komt. Niet voor niets stonden ze al vier jaar geleden te springen om een remix van hun single 'Phoenix', die vreemd genoeg nooit uitkwam en alleen via hun website te downloaden is.
"Guy en Thomas zijn de laatste jaren veel commercieler geworden", vindt Simon. "Ze wachten gewoon met de track totdat Basement Jaxx op zijn absolute top zit, alvorens ze hem uitbrengen. Dat kun je ze ook niet kwalijk nemen. Daar waar wij ons muzikale hart volgen, zullen zij voor de zakelijke kant kiezen. We spraken ze nog in Miami tijdens de Winter Music Conference en hebben leuke plannen gemaakt over een toekomstige samenwerking. Vooral live kunnen we een act vormen die floreert tussen al die mondiale knoppendraaiers. Thomas speelt keyboard en Guy-Manuel verzorgt de bassen. Felix kan goed zingen en ik speel gitaar. Eigenlijk zoeken we nog een drummer, maar die vinden we tegen die tijd wel. Wij denken dat er veel potentie is voor een band die muzikaal de gulle middenweg kiest tussen Basement Jaxx en Daft Punk. De komende tijd hebben we beiden onze eigen verantwoordelijkheden, waaronder de release van onze nieuwe single 'Where's Your Head At'. Daarna kunnen we eventueel de samenwerking aangaan. Dat belooft wat, wacht maar af."

Tekst: Marcel
Beeld: Merlijn Hoek


Info: Basement Jaxx

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws