Barkode

Partyscene Redactie | 10 oktober 2006
interviews

Dutch Champ: Barkode


Sfeerbepalers, videokunstenaars en Starfuckers!


Wat is voor L2P-begrippen precies de definitie van een Dutch Champ? Zij die er voor zorgen dat jouw avondje uit compleet is, komt voor deze titel in aanmerking. Dat kan een dj, live-act of organisator zijn, maar natuurlijk ook een vj! De videokunstenaar zorgt immers voor een bepaalde sfeer in een club en brengt een toegevoegde waarde aan de muziek. Vanwege het feit dat de vj's nog niet altijd de aandacht genieten die ze verdienen, stellen we het Barkode-collectief aan jullie voor.

Barkode bestaat uit Martin de Korte en Elsbeth van Noppen en is een platform voor kunstenaars, dj's, vj's, muzikanten en ontwerpers die met elkaar samenwerken. Daarnaast werkt een aantal mensen bij Barkode als crew, zoals Diederik de Groot die de publiciteit en public relations behartigt. Artistiek wordt Barkode in advies bijgestaan door Carlos van Hijfte (ook Sonic Youth en Solex). In de projecten die Barkode doet, verenigt zij de club met kunst; zowel thematisch als ook daadwerking in de plek van uitvoering. Denk hierbij aan wekelijkse vj-, dj en live-sets, exposities en installaties, maar vooral ook experimentele beeld en geluidsperformances zoals Starfucker zowel in de clubs, musea als op film- en muziek festivals. Barkode stond eerder op o.a. Dance Valley, Internationaal Film Festival Rotterdam, festival Aicadarte in Porto, festival Espace in Montpellier en Enhouse Dance festival in San Sebastiaan. Maar ook tijdens de opening van station Vijfsluizen voor de RET en Rotterdam 2001 en tijdens de opening van het festival voor nieuwe media MIX, initiatief van de curator van het Guggenheim museum in New York. Recentelijk is ook de volgende documentaire uit 1998 weer actueel: 'Ik schei d'r mee uit met en over Herman Brood.'

Op dit moment werkt Barkode aan een drietal projecten;
1) Performances met Benny Rodrigues, Lacroix (Now & Wow) en Eelco (Nighttown) Dit zijn performances waarbij de live-interactie tussen de dj (Benny, Lacroix of Eelco), de vj en de producer (Barkode) centraal staan.
2) Tempt in Off_corso is onze eigen avond als een soort vervolg op de eerdere feestjes in de studio. Goede sfeer en een goede scene!
3) Vinyl label Gorgeous Barkode Records is een nieuw label dat wordt gelanceerd in januari. Hierop zullen geluid- en muziekprojecten van Barkode uitkomen, maar ook experimentele technoprojecten van muzikanten, dj's, producers en geluidskunstenaars waar Barkode mee samenwerkt.

Vanaf januari werkt Barkode aan een nieuw film, om vervolgens in april met Now & Wow mee te verhuizen naar de Van Nelle Fabriek. Daar zullen ze eveneens een actieve rol gaan vervullen.

Visuals
Barkode is resident van Now & Wow. Naast de visuals en performances met de twee andere residents Benny Rodrigues en Lacroix, doet Barkode de programmering van de visuals. Op Dance Valley werd de speciale set, genaamd REMIX, een groot succes. Speciaal voor Dance Valley werd samen met Benny Rodrigues een set ontwikkeld die bestond uit video samples met bijbehorend geluid. Omdat de visuals erg aanwezig waren in de Now & Wow-area, kwam deze set erg goed tot zijn recht. Barkode stuurde extra geluid, soundscapes en samples uit en Benny nam die over in zijn mix.

Het was de eerste keer dat Rodrigues en Barkode deze set deden. Vervolgens is de set nog een aantal keer (waaronder ook een soortgelijke met lacroix) in Now & Wow gedaan. Het beeld remix bestaat voornamelijk uit videomateriaal dat Ted in de gehele Now & Wow periode heeft gefilmd, Barkode heeft als het ware een video remix gedaan van het beeld en Benny een geluid remix van de samples van Barkode. deze samples en soundscapes zijn ook opgenomen in de komende Now & Wow-cd, gemixed door Benny
Barkode @ Dance Valley '01



L2P: Wordt de vj nog altijd ondergewaardeerd?
Martin: "Aan de ene kant wel, kijk alleen maar naar de lange set-uren. Vaak staat er een vj voor een hele nacht geboekt, de minieme techniek voor een club vanwege het budget is dan de beperkende factor. Aan de andere kant is de vj nu een modetrend. Elke club wil visuals. Daaruit komen er per week 100 vj's bij, omdat de clubs meer gaan investeren in zowel betere apparatuur als betere vj's. Het gaat dus wel degelijk de goede kant op! Barkode is wat groter en kan daarom meer eisen stellen, veel zaken zoals apparatuur en publiciteit hebben we daarbij ook in eigen beheer. het vj-en is voor Barkode een serieuze tak in het nachtleven, daar wordt ook hard aan gewerkt en de benodigde kwaliteit komt er tot nu toe altijd uit."

L2P: Wat maakt een vj een goede en welke Hollandse collega's zijn de laatste tijd goed bezig?
Martin: "Ik vind een vj goed wanneer deze mij een filmische ervaring kan meegeven en het beeld een interactie heeft met de muziek. Vooral wanneer het beeld inhoud heeft. Ik zie twee soorten vj's: de filter freakers en de vj's die inhoudelijk werken. Duidelijk dat ik niet zo'n waardering heb voor de eerstgenoemde. Misschien heeft die tweedeling ook te maken met vj's die gewoon mooie plaatjes maken, soms in de volksmond videobehang genoemd, of misschien komt dat wel uit mijn mond. De inhoudelijk, werkende vj's die vaak een kunstzinnige achtergrond hebben, die een boodschap brengen of statement neerzetten met hun beeld, krijgen persoonlijk de voorkeur. Het is dan aan de club in hoeverre die het beeld dat ze uitnodigt, serieus neemt of het programmeert als ware een kermis attractie. Natuurlijk heeft iedereen een andere stijl en dat is heel goed. Ik kan heel goed kijken naar het beeld van Gyz dat lekker eigenwijs is, soms lekker politiek en vaak een beetje wil schoppen. Ik vind de techniek die Eelko gebruikt in zijn frame montages erg goed, maar heb minder met zijn beeldkeuze. Tijdens een editie van Rave in Now & Wow ontmoette ik een Braziliaanse vj, Sergio Ulhoa, die heeft bij mij echt indruk gemaakt! Hij schildert geweldig met video en ook zijn beeldkeuze vind ik erg goed. Hij gaat lekker diep, gebruikt veel lagen in vorm. Vervolgens maakt iedereen ophef over de gedachte dat een deel naar kinderporno neigt. Tja, het hoeft toch allemaal niet zo zoet te zijn? Een goede vj-set mag ook een scherp kantje hebben. Daarmee bedoel ik wat voor mij het verschil maakt. Een nieuw talent is vj Els solo, die moet je checken, supervet!
Dan is er toch nog een behoorlijke kloof met de vj top en de rest. Kijk alleen maar eens hoeveel vj's genoeg bookings hebben om te kunnen draaien. Dat zijn er helaas nog erg weinig. Zodra je goed bent, kun je iedere week ergens een set doen. Ik vind Danielle goed om haar eigen stijl en Micha nog steeds erg oke!
De goede vj's hebben dezelfde status als de goede dj's. Meerdere vj's op een nacht, vj-residents, vj's programmeren en uit het buitenland overhalen. Dat zijn de goede ontwikkelingen binnen ons vakgebied!"

I've just met you
Dit is een geluid en video-installatie die we ontwikkeld hebben in opdracht van de RET en Rotterdam culturele hoofdstad. De installatie, een synchroon lopend vierluik, diende als opening van het nieuwe metrostation Vijfsluizen. Het is een liefdesverhaal met een fatale afloop (inderdaad; hij komt onder de metro terecht...), maar ook een verhaal dat een droom zou kunnen zijn. Ieder doek staat voor een bepaalde 'point of view' van het verhaal. Jij ziet dus wat hij ziet en denkt wat zij denkt en ziet.
Toch twijfel je of ze bepaalde scenes echt meemaken of dromen. Voor deze installatie hebben we een week gedraaid op het nieuwe metrostation, in de Maastunnel, op de Euromast, in Now & Wow en in onze studio. De stars zijn Trisha en Menno. Het geluidspoor is quadrafonisch en bestaat uit bewerkt geluid van de oorspronkelijke spots in combinatie met experimentele tracks. Van het geluid komt in januari een ep uit op het Barkode label Gorgeous.



L2P: Waarin onderscheidt Barkode zich van de rest en moet een vj zich differentieren om anno 2001 nog mee te kunnen?
Martin: "Wij, (Beth en ik), hebben Barkode altijd gevormd naar een groter geheel, een zelfvoorzienend platvorm. "O, kan dat hier niet, dan doen we het gewoon zelf en zorgen we ervoor dat het er hoe dan ook zal komen." Dat is altijd het motto! Misschien ook beetje maling hebben aan allerlei andere instituten.
Barkode is echter niet alleen een vj collectief. Het vj-en is slechts een aspect. Wij doen projecten die we interessant vinden en zijn begonnen met het uitgeven van een Zine, hebben kunstfestivals opgezet en maken exposities, webprojecten en kleine films. De wekelijkse boekingen zijn uiteraard een belangrijk aspect. Dat zijn de vj-sets, dj-sets en live-performances. Het is waarschijnlijk ons meest commerciele kant, maar dan wel commercieel waarbij je toch jezelf aankijkt en tegen jezelf zegt: 'ik hoef niets toe te geven en kan nog altijd doen wat ik zelf wil'.

Wat Barkode sterk maakt is ook een stukje zakelijkheid. De bv Barkode vanuit het idee van 'het zelf doen'. Publiciteit, productie en financien: alles is vrij strak geregeld. Beth en ik zijn zo ook zakenmensen in kunst zoals wij dat zien. Het is een machine, van accountant en manager tot bookers in Spanje en New York. Publiciteitsdiehards zorgen voor goede gossip, voor die geruchten die zo belangrijk zijn. Diederik is op dat gebied een topper, net dat ene stickertje op die ene lantaarnpaal, dat maakt het verschil! Bijna net zo goed als Jacco Ouwerkerk, die dat eerder deed. Jacco is nu een van de meest talentvolle reclamefreaks van Nederland. Dat is de Barkode school! Het onderscheid wordt gemaakt door talent en collectief. Alle radertjes moeten op een bepaald moment zeggen: KLIK. Zonder aan wat dan ook te hoeven toegeven. Dat is kunst van nu! Kijk ook eens naar onze literaire Rotterdamse broer, Passionate. Die is iets ouder dan Barkode. Voorman Giel heeft een soortgelijke gedachtegoed hoe de zaken te regelen. En het heeft zich bewezen zonder direct te verzanden in een stoffig instituut. Het geeft een kick om mensen te blijven verbazen."

Starfucker
Starfucker is ons lekkerste project dat draait om glamour, groupies, sterren en het holle hedonisme. Het is een heerlijke anarchistische live-set, waarvan het beeld is opgenomen in New York en Rotterdam. De hoofdrolspeelster is Deedee, een onschuldig meisje dat niet kan kiezen tussen het zoete, dromerige glamourleven en haar geweten, dat zegt zich niet in die slechte wereld te begeven. Het geluid bestaat uit zoete soundscapes en snerpende harde technotracks. De set is vertoond op diverse festivals en clubs en diende als opening van het festival voor film en nieuwe media: 'The Mix in New York. Who are the Stars Today? Who are the Groupies? is there a Difference?'

Starfucker: Who are the Stars Today?


L2P: Is Rotterdam een interessante stad voor (beginnende) videojocks?
Martin: "Er zit zeker in vergelijking met andere steden goede support. Rotterdam is een stad die zich erg richt op film en daarbij ook de video en nieuwe mediakunst. Uiteraard het filmfonds, maar ook de Rotterdamse kunststichting. Robert de Haas stelt zich erg open voor het nieuwe. Hij is de enige directeur van een fonds die bij je in je studio langskomt of zelfs op je feestjes present is om een biertje te drinken en wat te kletsen over hetgeen er speelt. Chris de Jong doet dat ook wel eens: goede vent ook! Geen wonder dat alle instituten klagen dat ze geen bereik hebben met de underground en met de jongeren: ze blijven liever thuis bij vrouw of manlief en kinders om Soaps te kunnen kijken en het late nieuws, want ze moeten wel op de hoogte blijven. Misschien stiekem Jerry Springer om ideeen op te doen voor de dromen van de nacht, want helaas zal het altijd bij dromen blijven... En ja, morgen weer vroeg op om op kantoor eerst de krant te lezen en koffie te drinken. Is zwaar werk inderdaad!
Wat nog meer ontbreekt zijn de podia voor de talentvolle videokunstenaars. De club is gelukkig wel zo'n podium, Ted doet dat bijvoorbeeld erg goed. De club als plek voor kunst in plaats van dat museum, dat alleen programmeert op gemakkelijke publiekstrekkers."

Tempt
Het tegenovergestelde van Starfucker is wellicht Tempt, welke is ontwikkeld in opdracht van de Postbank voor de opening van de Postbank lounge in de Heineken Music Hall. Het draait daar als permanent videowerk voor en na de concerten. stars zijn Annemieke, Lauren, Rabin, Soesma, Sabine, en Menno. Tempt is opgenomen in het nachtleven van Amsterdam en Rotterdam. Het is een verhaal van een aantal mooie jonge mensen die je verleiden en met je gevoelens spelen. Oftewel het dagelijkse leven! Liefde bestaat namelijk niet!Eigenlijk is het een erg nihilistisch werk. Tempt eindigt met een lege ruimte, de ster blijft alleen achter.


L2P: Zijn jullie verbonden aan een bepaalde muziekstijl of kunnen jullie ook met een snoeiharde jungle-, hardcore- of gitaarrockset overweg?
Martin: "Omdat we zowel met beeld als geluid werken is ons beeld vaak verbonden met experimentele muziek, geluid, sinologische werken, maar ook met club, techhouse en techno. Wat ik belangrijk vind is dat het beeld en het geluid samen moeten kunnen gaan. De film en zijn soundtrack zogezegd. Dat zou moeten kunnen bij elke soort muziek. Wij zouden best de visuals willen verzorgen bij een klassiek concert, ook best bij een goede rockband. We zijn niet geinteresseerd in hardcore of metal-achtige projecten, maar niettemin breeduit georienteerd!"


Tempt: the ultimate seduction!


L2P: Gaat Barkode ook internationaal?
Martin: "We hebben een booker in Spanje en New York. Meestal zijn we de zomers in Zuid Europa. Voornamelijk voor performances of exposities. Dit eigenlijk vanwege het klimaat en de vibe. Tijdens de winters werken we aan langere termijnprojecten of aan scenario- en conceptontwikkeling."

L2P: Wat zijn de toekomstplannen?
"Martin: We zijn op dit moment erg tevreden. Wat zal ik zeggen, we gaan de wereld veroveren!"

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws