Fashion report: Modefabriek (deel 2)

Peter Güldenpfennig | 31 januari 2014
lifestyle


In de laatste twee dagen van Amsterdam Fashion Week opende het congrescentrum RAI zijn deuren voor de wintereditie van Modefabriek: de grootste modevakbeurs van Benelux. Op de beursvloer, waar meer dan 600 merken hun nieuwste collecties presenteren, is buiten de kleding om van alles te doen. Diverse eetfaciliteiten bieden culinair genot, tweedehands- en fair-trade kraampjes verkopen leuke spullen en gastsprekers vertellen over de toekomst van mode etc. En dit allemaal omlijst door de muzikale optredens van zangers, bands en djs. Toch houdt de organisatie het evenement besloten: Modefabriek is enkel toegankelijk voor modemerken, winkeliers, modeprofessionals en pers. Al deze mensen komen twee keer per jaar bijeen, op zoek naar vruchtbare zakelijke contacten, nieuws, trends en ingeving op fashiongebied. Innovatie, inspiratie en creativiteit is waar Modefabriek om draait.

Voor de mannen onder ons

Zoals gebruikelijk was mannelijke mode iets minder vertegenwoordigd. Een groot deel van de exposanten richtten zich vooral op de zakelijke stijl. Ze boden oneindig veel mooie pakken, overhemden, chino-broeken, klassieke truien en nette jasjes in trendy kleurcombinaties. Alleen voor de casual-liefhebbers zal het net een beetje te saai zijn en hoogstwaarschijnlijk ook iets te duur.

Voor de jongere generatie heren is één trend duidelijk: denim takes it all. Spijkerbroeken in verschillende wassingen, used-look denim, wat strakkere modellen, baggy-jeans. Al deze dingen moeten gewoon je kledingkast in. Combineer een spijkerbroek met een al dan niet oversized wollen trui of een loszittend jasje. Doe daar een overhemd in een hippe kleur of print onder en trek een paar grove, hoge en van binnenuit met bont afgewerkte gympen aan. Verder houd je je warm met een lekkere donsjas in een trendkleur en voordat je het weet ga je helemaal mee met de mode.

Wil je echt de aandacht trekken, zet dan een houten bril op. Deze innovatie evenals de houten strik passen prima bij feestelijke gelegenheden. Gaat dit net een stapje te ver, dan kun je je altijd nog beperkten tot een houten telefoonhoesje.

Deense merken doet het goed

Met heel veel vrouwenmerken was er een ware fashioncaleidoscoop op de beursvloer. Aan de ene kant is iedere brand uniek, maar aan de andere kant is het op een gegeven moment lastig om in één oogopslag te zien waarin een merk zich van de concurrenten onderscheidt. Toch was er een select aantal collecties dat er toch net iets meer uitsprong dan de rest.
Er komen bijvoorbeeld leuke en betaalbare casual lijnen aan van Deense merken Cream en Kaffe. Ze maken het vrijwel minimalistische Scandinavisch design net wat speelser en vrouwelijker. Beide gebruiken verschillende texturen, materialen en printen. Kaffe is wat sportiever waar Cream een wat meer glamour randje heeft. Beide merken zijn prima met elkaar te combineren voor casual chic. Een sportieve baggy-broek van Kaffe of een broek met een laag kruis van Cream past prima bij een glittertopje. Een glansbloesje staat mooi op een stoere rok van kunstleer. Heel leuk zijn mooie lichte tinten in de collectie van Cream: poeder-roze, creme, beige en lichtgrijs.

Een andere Deense eyecatcher was jeansbrand 2nd One. Dit merk staat voor kwalitatief en betaalbaar denim in alle mogelijke kleuren en printen. Het merk 2nd One zit liever dicht op de trends en maakt daarom alleen maar collecties voor een paar maanden vooruit. Zo kunnen designers altijd goed en tijdig inspelen op de modehypes. Voor zes tientjes heb je een comfortabele skinny jeans in een print dat helemaal bij de tijd is. Een echte must-have dus. Combineer het met een stoer rebels t-shirt, bijvoorbeeld van het merk Catwalk Junkie om je individualistische outfit compleet te maken.

Snoepwinkel voor glamour-babes

Liefhebbers van de Nederlandse glamour kunnen zich volgend jaar weer uitleven met de collectie van Jacky Luxury. Classy, chique en betaalbaar richt dit merk zich vooral op de zelfverzekerde dames, die graag gezien willen worden. Dankzij ruime keuze aan kledingstukken kun je kiezen tussen een sportieve of chique uitstraling. De collectie beschikt over vele verschillende stoffen en combinaties daarvan. Zo zie je bijvoorbeeld kunstleer, maar ook kant voorbij komen. De kleuren lopen uiteen van zwart en wit tot pastel, legergroen, licht- en donderblauw. Klassieke dierenprints van slang of luipaard worden in een nieuw jasje gestoken door deze keer in emerald groen of zwart-wit te verschijnen. Uiteraard heeft Jacky Luxury verder nog warme winterjassen met dikke bontkragen in het assortiment voor het volgende winterseizoen.

Voor wat duurdere glamour kun je voor de lijn van het Amerikaanse merk Guess kiezen. Stoere denim, zachte wol, kunstbont en fijne stoffen komen in drie mooie met elkaar te combineren hoofdkleuren: zwart, crème en donkerblauw. Guess blijft stylish, sexy en chique, maar wel aan de prijzige kant.

Romantiek liefhebbers zullen zich goed kunnen vinden in een Engels merk Little Mistress. Dit merk biedt vrouwelijke kleding voor alle gelegenheden: van babydoll-achtige jurkjes met een hoge taille voor een dagje strand of een romantisch etentje tot aangesloten chique modellen, gesneden voor luxe clubnights of dress-to-kill-gelegenheden. Denk aan de hoofdpersonages van de Gossip Girl-serie. Kleuren en printen zullen zelfs de meest kieskeurige klanten tevreden stellen. Deze lopen namelijk uiteen van koraalrood tot beige en van tiffany-blue tot zwart. Ook zijn er verschillende prints waaronder polkadots, bloemen en abstractie. In 2013 werd dit merk overigens gekroond tot UK Young Fashion Brand of the Year.

Nederlands product voor stoere chics

Het jonge Nederlandse merk Legguns verdient even wat bijzonder aandacht. Maudy Alferink, designer en eigenaar van het merk, ontwerpt onder meer excentrieke kostuums voor diverse evenementen. Met haar kledinglijn brengt ze haar visie, passie en creativiteit dichtbij de ‘gewone’ consument waarin de pasvormen strak en simpel worden gehouden. De aandacht is namelijk gefocust op de prints. Alle gekke-, stoere- en opvallende prints die in de collectie voorkomen, zijn ontworpen door Maudy zelf. Legguns heeft kleurrijke leggings, jurken, t-shirt, truien en zelfs badpakken. Je kunt het gek maken als je zelf wilt. Opvallend is dat Legguns nog niet zo bekend is in ons eigen land. In het buitenland zijn de producten van Maudy namelijk al wel in toonaangevende boetieks te vinden.

Klik hier voor deel 1 en hier voor deel 3.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws