Zeven tips voor dj's van Marcella Suring

Eveline Meijer | 5 oktober 2015
lifestyle


Goede muziek laten horen in mooie mixes is een basisonderdeel van het dj-vak. Maar ook de omgang met bijvoorbeeld boekingen zijn belangrijk als je lang mee wilt draaien in deze business. Marcella Suring, dj en vakdocent aan de Herman Brood Academie, geeft je zeven onmisbare tips voor jouw dj-carrière!

1. Unieke platenkeuze

De functie van een dj is van oudsher het brengen van nieuwe muziek. Nieuwe muziek dus, geen muziek die iedereen al draait. Het is verleidelijk om de Beatport top 100 in jouw genre te downloaden en daarmee een set te bouwen, maar veel interessanter is het om de juweeltjes in handen te krijgen; de platen die je via promo pools toegestuurd krijgt die nog niet uit zijn, tracks van onbekende artiesten. Maak je eigen edits! Speur het net af naar nieuwe muziek, net als de vorige generatie deed in de platenzaken. Iedere donderdag en zaterdag stonden we uren naar platen te luisteren en was het een ware sport om de limited edition-promo’s in handen te krijgen! Er is al een Martin Garrix, Afrojack of Joris Voorn. Wees uniek in je platenkeuze, creëer je eigen sound. Daardoor ga je opvallen!

2. Ken je platen

Niets is zo lelijk als ‘wringende’ mixes. Daarmee bedoel ik chords, basslines in verschillende toonsoorten die elkaar overlappen. Iedereen kan tegenwoordig strak mixen (en ja, het is ook mogelijk zonder de beruchte ‘sync’ button), dus zorg op zijn minst dat de platen bij elkaar passen. In principe kun je dit gewoon horen, maar heb je hulp nodig, gebruik dan Mixed in Key. Ken je platen, weet na hoeveel bars de melodie begint, waar de breaks zitten, wanneer een plaat zijn spanning verliest en weef ze mooi aan elkaar. Kom niet voor verrassingen te staan tijdens een gig, omdat je alleen door de plaat heen hebt ‘geprikt’ om te weten wat er allemaal in gebeurt. Je timing van mixen is hier uiteraard erg van belang. Oefenen dus, en kritisch op jezelf blijven. Luister eens een opgenomen mix terug, daar leer je heel veel van.

Platen

3. Opwarmen

Als je geprogrammeerd staat als eerste of tweede dj, wat al een heel mooi resultaat is als je nog niet bekend bent, en je draait een stevig genre, houd je dan toch aan het principe ‘opwarmen’. Je bent er om het publiek in de juiste stemming te krijgen, om spanning op te bouwen naar de headliner(s). Het heeft totaal geen zin om om elf uur je knallers op te zetten, sterker nog, je maait het gras weg voor de headliner. Je publiek is ‘doodgebeukt’ na twee uur en een opdrachtgever zal je niet meer boeken. Het is niet professioneel en je gooit je eigen ruiten in. Als je een paar keer hebt opgewarmd met een goede platenkeuze voor dat tijdstip, zul je er later meer profijt van hebben.

4. Mixtechnieken

Voor verschillende genres zijn er verschillende mixtechnieken. Techno staat veelal bekend om zijn lange mixes (het zogenaamde breien/weven van platen), hardstyle wordt na de eerste of tweede drop doorgemixed naar de break van de volgende plaat. Bij house moet je weer erg letten op thema’s, zoals de vocals, zodat deze niet door elkaar heen komen te lopen. Natuurlijk zijn deze mixtechnieken er niet voor niets, maar probeer ook eens iets anders. Probeer eens een houseplaat te mixen op de techno-manier door bijvoorbeeld ‘lasplaten’ in te voegen, die je gebruikt om naar een volgende vocale track te komen. Dit kunnen instrumentale platen zijn of slechts beat-georiënteerde tracks. Kortom, probeer eens op een ander moment te mixen en maak je mixes daarmee interessanter om naar te luisteren, in plaats van van de ene naar de andere drop te gaan.

dj-228999_640

5. Lees je publiek

Veel dj’s van tegenwoordig bereiden hun sets zo strak en statisch voor, dat er geen ruimte meer is voor improvisatie. Daar komen twee problemen bij kijken: wat doe je als je een uur langer moet draaien? Of juist korter, zodat je de voor het laatst bewaarde track, het klapstuk van je set, niet eens meer kunt draaien? Wat doe je als je set niet aanslaat bij het publiek? Als dj is je taak naast het brengen van nieuwe muziek, het publiek te vermaken. Zonder een living jukebox te worden, ben jij er voor hen. Als je set dus niet aanslaat, moet je kunnen anticiperen op het publiek. Uiteindelijk ontstaat een topavond door jullie samen.

6. Hospitality rider

Sommige dj’s vragen speciale merken sterke drank. Dat is prima maar bij een nieuwe dj kan het soms nogal ‘diva’ overkomen. Wodka is wodka. Besef ook dat als dat op je rider staat, je het ook moet nuttigen. Als een promotor Grey Goose voor je regelt en na je set staat de fles nog onaangetast in je booth, is dat niet zo netjes. Het betekent in de praktijk dat als je vier keer in het weekend draait, je vier keer aan de wodka zit. Wil je dit vak lang volhouden, dan zou ik adviseren om genoegen te nemen met een biertje. Mensen zitten overdag op kantoor tenslotte ook niet aan de cocktails. Je wordt betaald om een performance te leveren, niet om laveloos achter de decks te staan. En geloof me, het komt voor. Als je zin hebt in een drankje tijdens je set, kan dat heus wel. Maar dat wordt ook wel voor je geregeld zonder dat het op je rider staat.

7. Gratis draaien

(Onbetaalde optredens waarvoor je wel in goederen wordt uitbetaald, laat ik hier buiten beschouwing. Dat kan een afspraak zijn voortkomende uit bijvoorbeeld sponsoring)

Het aanbod van dj’s is tegenwoordig zo enorm dat de verleiding om gratis te komen draaien groot is. Ik snap dat volledig. De kans dat je sneller een boeking krijgt, is zeer aanwezig. Soms is een bepaalde boeking zo goed voor je profiel, dat je er geen eens geld voor durft te vragen. Je krijgt een onbeperkte gastenlijst en dat is het. Maar denk eens aan het volgende: als je echt je werk wilt maken van het dj'en en je komt overal gratis draaien, dan maak je de markt kapot en haal je je eigen waarde omlaag naar het nulpunt. Concurreren tegen ‘gratis’ is onmogelijk voor artiesten die ervan willen leven en dus kweek je ook geen goodwill bij hen. Er wordt geld verdiend (ook al is het soms weinig) aan alle kanten van het spectrum, maar jij als dj verdient niets? Kom op, stel jezelf een minimumbedrag, met of zonder reiskosten, en laat zien wat je waard bent. Als een promotor je echt wil boeken, dan betaalt hij met alle liefde voor je. Zeker als je een sterk online profiel opgebouwd hebt met een achterban. Of geef wat eigen feestjes om een solide crowd op te bouwen. Op basis hiervan verkoop je namelijk tickets. Zorg er dus voor dat je een meerwaarde hebt als je ergens geboekt wilt worden. Dj'en is een vak, neem het serieus. Leef gezond. Werken in het nachtleven is ‘a way of life’. Je moet muziek ademen, dromen, het moet echt je passie zijn. Alleen degenen met die passie en doorzettingsvermogen, gaan er echt komen. Mensen moeten het je natuurlijk ook gunnen, maar jij bent degene die dat voor elkaar kan krijgen. Met de juiste instelling en motivatie sta je straks zwaar te rocken op het podium. Succes en veel draaiplezier!

Marcella Suring

Marcella Suring is vakdocent aan de Herman Brood Academie in Utrecht, een muziekschool met onder meer een opleiding tot dj en producer. Daarnaast heeft ze meer dan vijftien jaar draaiervaring in clubs over de gehele wereld onder de namen Marcella en Unisex Inc. Marcella heeft releases en remixes gehad op labels als Renaissance UK, Nervous NY, Fatal Music, Toolroom Records, Taylormade Records en Berwick Street Records. Haar bekendste track is 'Stabbing Sally', welke in 2007 uitkwam. Ook is ze ambassadrice en programmeur voor ‘Embrace Live’ van Buddha to Buddha, en managet en begeleidt ze jong talent. Meer weten over Marcella? Check dan www.marcellamusic.com.

https://www.youtube.com/XBfLrazlpkI

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws