Mary Go Wild is een movement

Lucas Boon | 25 december 2015
lifestyle



In oktober 2013 zag Mary Go Wild het daglicht, het vuistdikke boek dat 25 jaar dance in Nederland beschrijft. Misschien is ‘boek’ niet eens het juiste woord, maar is ‘archief’ treffender. Wanneer je het openslaat word je overweldigd door prachtige foto’s en artikelen, van de eerste ID&T feesten tot aan een piepjonge Secret Cinema met een paardenstaart. Het boek sloeg aan, het succes was zelfs zo groot dat het team achter het boek besloot een gelijknamige winkel op te starten aan de Amsterdamse Zeedijk. Het idee? Alles verkopen wat met dance te maken heeft. Boeken, vinyl, t-shirts. Je kunt het zo gek niet bedenken of het wordt verkocht in deze bijzondere winkel.

Maar daarnaast doet Mary Go Wild nog veel meer. Afgelopen ADE was Mary Go Wild de plek voor intieme kelderraves en werden er diverse signeersessies gehouden. Kortom, de kleine winkel aan de Amsterdamse Zeedijk is een belangrijke speler in de huidige dance-scene. Arne van Terphoven, mede-hoofdredacteur van het boek verklaart het voorzichtige succes.



‘Het boek behoeft geen introductie meer in onze scene. Maar wat je in het boek ziet, is eigenlijk nog maar het topje van de ijsberg. We hebben zo ontzettend veel materiaal naar boven gehaald. We hebben ook een besef wakker gemaakt: hoe cool de Nederlandse dancehistorie eigenlijk is. Als wij niet aan de bel hadden getrokken - hey jongens, we bestaan 25 jaar - dan was het misschien gewoon voorbij geraasd. We hebben met z’n allen iets moois gemaakt. Vanuit dat gevoel is ook de winkel ontstaan. We wilden verder.’

Winkel

En met ‘verder’ bedoelt Arne: méér. ‘Het punt is: de dance-scene is altijd heel vooruitstrevend geweest, progressief. Hoewel we met het boek echt terugblikken, kijken we met de winkel juist naar het heden en de toekomst. We zijn meer dan puur en alleen ‘die goeie ouwe tijd’.’ In maart 2014 konden we het pand krijgen en in augustus gingen we open. We bestaan nu uit (designbureau) Maslow, onze marketeer Bram Merkx en ikzelf.’ En hoe gaat het nu met de winkel? ‘Hartstikke goed. We zijn nu ruim een half jaar open. Mary Go Wild is natuurlijk geen doorsnee winkel, maar we worden begrepen. Het grappige is: wat we doen is eigenlijk ontzettend ouderwets. Ik bedoel: boeken en platen!’ We mogen dan in het jaar 2015 leven, vinyl lijkt inderdaad hipper dan ooit. ‘Dat is prachtig om te zien. We hebben een mooie collectie en er komen hier allerlei jonge gasten die daarin geïnteresseerd zijn. Zij gaan echt voor de keuze: wij willen vinyl draaien.’   

Invloed

We kunnen rustig stellen dat Mary Go Wild zijn invloed heeft op de huidige industrie. Liefhebbers weten hun weg te vinden naar de Zeedijk 44 in Amsterdam. Hoe denkt Arne daar zelf over? ‘Mary Go Wild staat voor een soort dankbaarheid. Wij zijn dankbaar voor elektronische muziek an sich. En alles wat daarbij komt kijken. Wij zijn een paraplu waaronder heel veel mogelijk is. Wij zijn er voor jong en oud, homo en hetero, oud en nieuw, Thunderdome en Innervisions. We vieren de dance-scene. En dat zie je terug in de producten die we verkopen.’

Activiteiten

Maar naast producten verkopen, staat Mary Go Wild bekend om de uiteenlopende activiteiten. Zo is de winkel een officieel partner van het Amsterdam Dance Event. De afgelopen edities van het ADE heeft zonder twijfel aandeel gehad in het succes van de winkel. De hele week was er van alles te doen in de shop, zo stonden diverse top-dj’s als Sandrien en Joris Voorn te draaien in de shop. ‘Maar ook buiten ADE om doen we van alles. We hebben in december vorig jaar zelfs een Thunderdome-evenement gehad. Thunderdome is natuurlijk gestopt, maar de gabber-cultuur leeft nog steeds. Die gabbers zijn nog ontzettend dedicated, ze vonden het dus geweldig dat er iets gebeurde.’ Wat gebeurde er dan? ‘Thunderdome wilde een nieuwe kledinglijn lanceren, bij ons. Om twee uur zouden we opengaan, maar om elf uur stond er al een rij van vijftig man voor de deur. In de San Francisco (club naast de winkel, red.) werd er hardcore gedraaid, en wij verkochten allemaal Thunderdome-merchandise. Geweldig.’

Arne vervolgt: ‘We willen meer van dat soort gekke dingen doen. Stel: Carl Cox treedt op in de Gashouder, dan willen wij ’s middags een interview met hem doen hier in onze winkel.’ Ook staat Mary Go Wild inmiddels bekend om de legendarische kelderrave, inderdaad in de kelder van het pand. ‘Ja, de kelderrave is al berucht. De zweetdruppels dropen letterlijk van het plafond. Het ging he-le-maal los. We willen het exclusief houden, dus dat blijft een jaarlijks ding tijdens ADE.’

 

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws