Spotify blijft vasthouden aan zijn gratis versie

Ivo Mollemans | 2 november 2016
lifestyle

Spotify

Kortgeleden hield Wall Street Journal hun WSJ.D Live conferentie en daarin kwamen ook een aantal woordvoerders van Spotify aan het woord. Het ging om de kwestie of Spotify misschien moest afstappen van de gratis versie de ze gebruikers aanbieden, maar volgens de directie van Spotify zal dit nog heel lang niet het geval zijn.

Spotify tegen de rest

Concurrenten Apple Music, TIDAL en nu ook Amazon Music Unlimited bieden daarentegen juist alleen maar betaalde versies aan. Troy Carter, Global Head of Creator Services bij Spotify, zegt dat we nooit een wereld kunnen krijgen waarin iedereen betaald voor zijn of haar muziek.

‘We don’t ever get to a world where everybody is paying for music.’

Als er al mensen zijn die moeite hebben om de dagelijkse kosten te kunnen betalen dan hebben die mensen ook zeker geen geld om wel een abonnement bij en streamingdienst te kunnen betalen. Troy is zich ervan bewust dat de gratis versie een product op zichzelf is en dat het los staat van de betaalde versie. Het is niet een methode om mensen die gebruik maken van de gratis versie over te halen om op de betaalde versie over te stappen.

LEES OOK: Dit is het meest beluisterde nummer op Spotify

Gratis service betekend toch winst

Stefan Blom, Spotify’s Chief Strategy en Chief Content Officer, voegt daaraan toe dat de gratis versie voor zowel de consument als voor Spotify voordelen heeft. Door de advertenties die tussendoor komen krijgt Spotify nog steeds het geld dat ze graag verdienen en de luisteraars vinden het over het algemeen geen probleem om deze te moeten aanhoren, want ze krijgen er wel een gigantische database gratis muziek voor terug.

‘We are monetizing it, and we are monetizing it well. This ad-supported model works.’

Om het helemaal af te maken hebben ze er ook volle vertrouwen in dat ze hierdoor niet achterlopen op de concurrenten. De gratis versie heeft voor consumenten en het bedrijf meer voordelen dan nadelen en ze weigeren om op dezelfde manier de markt te benaderen als Apple en TIDAL dat doen. Een puntje waar ze wel over struikelen is de invloed die dit heeft op artiesten, maar dat is een ander gespreksonderwerp.

‘We don’t believe that it is good for the artist. We are not partaking in that game.’

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws