Facebook haakt in met eigen series

Freek Minderman | 10 augustus 2017
lifestyle

Facebook heeft aangekondigd de concurrentie aan te gaan met Netflix, Apple, Amazon en andere streamingdiensten om eigen content te maken op hun platform. Geen gekke insteek, gezien Mark Zuckerberg al jaren zegt dat video content de toekomst is. Facebook is daarom van plan om met originele series van media partners te komen op hun eigen platform. 

Watch

De functie gaat 'Watch' heten en zal een eigen tabblad krijgen op je mobiele app. Ook desktop en de applicaties op de televisie krijgen een update om 'Watch' te ondersteunen. Vandaag is de eerste uitrol begonnen en kunnen een aantal mensen deze functie al uitproberen. "Watch is een platform voor alle creators en uitgevers om een publiek te vinden, een community te vinden en geld te verdienen met hun werk," schreef de Director of Product van Facebook - Daniel Danker.

Eerste shows

ATTN, BuzzFeed, Refinery29, Tastemade, The Dodo, NowThis en Mashable vallen onder de eerste bevestigde namen, die op 'Watch' content gaan aanleveren. Voorheen heeft Facebook ook al deals met sommige van deze namen om hun Facebook Live functionaliteit een flinke boost te geven. Facebook ziet de waarde van hun advertenties natuurlijk ook stijgen op deze manier en willen inhaken op de verminderde populariteit van de televisie. 

Het platform

Bronnen hebben gezegd dat de service een beetje op Snapchat Discover gaat lijken, waarin je dagelijks exclusieve content kan verwachten en deze mooi in een grid gevisualiseerd op je bord krijgen. De episodes zullen tussen de 3 en 10 minuten duren en sommige afleveringen zullen uitgelicht worden. De afleveringen blijven 24 uur staan en sommige uitgevers zullen dit wekelijks doen. 

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws