Review: ASUS ROG Zephyrus, deze gaming-notebook is een dikke middelvinger naar de desktop

Peter Güldenpfennig | 21 december 2017
lifestyle

Als je aan PC-gaming denkt, denk je al snel aan Steam of GOG bijvoorbeeld, diensten om vanachter je desktop games te downloaden. Oh ja, ook iets waar je aan denkt: de desktop. Totdat ASUS ineens voorbij komt met de Zephyrus, een notebook uit hun Republic of Gamers-lijn. Die maakt korte metten met het bureau en laat zien dat je overal kan gamen op een high-end PC-systeem.

Strakke behuizing

Gaming laptops van niet-nader-te-noemen-merken doen nogal eens geforceerd anders aan. Lees: notebooks waar je écht niet mee gezien wil worden in het openbaar. Dat is bij de Zephyrus gelukking niet het geval, ook al is het een opvallend device. Op de klep vind je het RoG-logo wat oplicht wanneer je de notebook aanzet.

Klap je de Zephyrus open, dan valt direct op dat bij de ophanging van de klep aan de achterkant van het apparaat het keyboard wat opgetilt wordt en er ruimte vrijkomt. Dit is bedoeld voor de koeling, want een gaming notebook is dit niet voor niets. Dit vraagt om de nodige specificaties, iets waar ASUS zorg voor heeft gedragen.

Meer muscle dan je gewend bent

Ben je bekend met notebooks, dan weet je dat je het vaak met mindere componenten moet doen dan bijvoorbeeld een full fledged desktop. Dat lijkt voorbij, want er is ASUS alles aan gelegen om de Zephyrus de nodige muscles mee te geven. Ga maar na: het apparaat draait op een Intel Core i7-CPU van 2.80GHz, heeft 16GB aan intern geheugen en 512GB voor opslag.

Ster van de show is de dedicated GPU, een Nvidia GTX 1080 Max-Q met 8GB. Logisch, een game is naast de gameplay zelf ook vooral een grafische ervaring, dus on board-GPU’s gaan het ‘em voor dedicated gamers echt niet doen.

Dergelijke specificaties komen met een prijs, en dat is aan het keyboard te zien. We noemden al de koeling bij de ophanging, maar dat is niet voldoende, want bovenaan het keyboard is veel koelruimte vrijgemaakt om te zorgen dat warme lucht kan ontsnappen. Het maakt lange teksten typen onhandig, maar moeten we daar echt over vallen? Dacht ik van niet, de notebook is primair bedoeld voor gamen. Wil je schrijver worden, dan biedt ASUS je genoeg andere notebooks waarmee je uit de voeten kunt.

LED’s en nog eens LED’s

Goede backlit keys zijn, zeker in onverlichte ruimtes, een must. Daar heeft ASUS aan gedacht bij het ontwerp van de Zephyrus, want het keyboard kent diverse kleurcombinaties die naar wens in te stellen zijn, inclusief een highlight voor de oh zo belangrijke WASD-toetsen. Het maakt je keyboard stylish en tevens persoonlijk met je eigen kleurenprofiel. Het keyboard zelf werkt heerlijk, geeft genoeg feedback en kent een prettige scheiding tussen de toetsen zodat mistypen weinig voorkomt.

Ook cool: de touchpad. Deze is in de lengte vormgegeven en reageert zeer nauwkeurig. Wil je even cool doen? Met een druk op de knop verander je deze in een numeriek toetsenbord. Je weet wel, dat stukje keyboard wat voornamelijk gebruikt wordt door MMORPG-spelers en accountants. Nadeel is wel dat je als linkshandige een beetje fucked bent. Maar ook daarin komt ASUS je tegemoet, want er wordt een muis bij het systeem geleverd. Geen oplossing maar noodzaak want laten we eerlijk zijn, op een PC gamen zonder muis is ondenkbaar.

Prestaties

De notebook heeft een 15.6-inch display met (natuurlijk) een mat scherm, een FHD-resolutie van 1920x1080 en een refreshrate van 120Hz. Mooie cijfers die resulteren in mooie beelden. Immers, de grootte van het display dicteert dat een FHD-resolutie meer dan voldoende is, naast iets anders dan. Games zien er heel vet uit en kunnen op ‘vol’ meedraaien op de notebook. Serieus, of je nu meer van het racen, het voetballen, het schieten, het avonturieren of iets anders bent, je likt je vingers erbij af. Tip: speel Dark Souls III en zoek heet gevecht op met High Lord Wolnir terwijl je in het donker gamet om te beseffen hoe goed het deivce eigenlijk zijn werk doet!

Dat ‘iets anders’ is het echte minpuntje aan deze notebook: de accuduur. Want wil je games op de volle resolutie met alle toeters en bellen draaien, iets wat de Zephyrus overigens makkelijk kan, dan hopen we dat je game niet langer dan 3 a 3,5 uur duurt, want dat is hoe lang de accu meegaat op full blast-modus.

Het advies is dus om de prestatieschuiven binnen games wat naar beneden te halen als je onderweg wilt gamen en dat langer dan de genoemde tijd wil doen. De prestaties van je apparaat hou je trouwens gemakkelijk in de gaten met de meegeleverde software, het ‘gaming center’. Hier pas je de kleuren van de LED’s in het keyboard aan en hou je in de gaten wat de druk op de CPU en de GPU is. Voer voor spec-liefhebbers dus.

ASUS ROG Zephyrus

We kunnen er eigenlijk niet omheen, de ASUS ROG Zephyrus is een gamingnotebook die de concurrentie die-niet-bij-naam-genoemd-zal-worden naar de kroon steekt. Wel moet je twee dingen weten: de accuprestaties zijn niet echt indrukwekkend en de prijs ligt best hoog. Maar dan heb je wel een device waar je heerlijk op kunt gamen en waar je ook zeker mee gezien mag worden, al is het voor drie uur.

Prijs: € 3299,-
Info: asus.com

ASUS RoG Zephyrus