Homohaat in 2018: Suitsupply reclamecampagne wekt agressie op

Geert van der Klugt | 8 maart 2018
lifestyle

Foto: Suitsupply Facebook

Toonaangevend pakkenmerk Suitsupply startte onlangs een reclamecampagne met beelden van schaars geklede mannen en homo-erotische ondertonen. Moet kunnen in 2018. Groot gelijk, zo vinden wij. 'Nee', aldus de hooivorkdragende, homohatende menigte. Ondertussen zijn er een tiental bushokjes - welk beelden uit de campagne adverteerden - gesloopt en ingegooid. Gisteravond werden de stemmen geteld. 25% van de deelnemende Nederlanders vindt de reclames 'echt niet kunnen'. 

Suitsupply maakt los

De organisatie vertelde de reacties op social media te verwachten, maar de agressie - daar kijken ook zij van op. Uit onderzoek blijkt dat 30 procent van de Nederlanders neutrale tot negatieve gevoelens voelt jegens homoseksualiteit, waarvan 10 procent extreem negatief. Mannen kunnen zelfs agressief worden bij het zien van zoenende mannen op straat. 

LEES OOK: David Guetta flink aan de pillen op People of Tomorrowland


Hoe voel je je? Vuisten gebald, witheet gezicht?

De verwachte Nederlandse tolerantie blijkt ver te zoeken. Socioloog Laurens Buijs verdiepte zich onlangs in het vraagstuk: 'In werkelijkheid kent Nederland een enorm traditioneel-christelijke traditie. Kinderen zijn opgevoed met sprookjes en bepaalde verwachtingen over mannen en vrouwen. Dat is nu wel wat aan het verschuiven, maar voordat het echt binnenkomt, zijn we jaren verder.' 

Of Nederland vandaag de dag al klaar is voor volledige tolerantie? Geef het een jaar of tien: misschien had Suitsupply in 2030 wél een rendabel jaar in de kijkers. 

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws