Kingdom Come: Deliverance - Overleven in de middeleeuwen

Peter Güldenpfennig | 12 april 2018
lifestyle

Toen Kingdom Come: Deliverance werd aangekondigd zei de ontwikkelaar al: de game zal zo natuurgetrouw als mogelijk beeld schetsen van het koninkrijk Bohemen, wat in het huidige Tsjechië ligt. Is het ontwikkelaar Warhorse Studio gelukt?

Het antwoord verklappen we maar alvast: ja. Helaas gaat dat niet zonder horten en stoten, want realiteit komt de speelbaarheid jammer genoeg niet altijd tegemoet. 

Een wereld die leeft

De spelwereld en gameplay van Kingdom Come: Deliverance zal bij gamers die ook The elder Scrolls-games kennen bekend aanvoelen: een first person-view met westerse RPG-gameplay waarin je via quests een storyline volgt die zich langzaam ontvouwt. Hoofdpersonage Henry moet lijdzaam toezien hoe zijn familie vermoord wordt terwijl het koninkrijk waarin hij woont langzaamaan uiteen gereten wordt. Aan jou dus de taak om het zwaard ter hand te nemen, een ridder te worden en de rechthebbenden weer  op de troon van het koninkrijk te helpen.

Al tijdens de eerste stappen in de game in de tutorial valt op hoezeer de spelwereld leeft. Elke NPC die je tegenkomt leeft z’n eigen leventje en heeft wel iets unieks te melden. Tijdens gesprekken kun je diverse keuzes maken om het gesprek een bepaalde kant op te sturen waardoor je eigenlijk je eigen verhaal schrijft. De authenticiteit in de game komt ook naar voren bij het hoofdpersonage. Regelmatig moet je eten om niet om te komen van de honger en zul je je kapotte kleding moeten repareren, want hier reageren NPC’s weer op. 

Intrigerend vechtsysteem

Geregeld zul je moeten vechten via een bijzonder vechtsysteem waarbij zogenaamde inverse kinematica-technologie bepaald hoe het gevecht verloopt. Dit betekent dat snelheid en kracht bepalen wat de reactie is van strijders, wat van invloed is op verder verloop van het gevecht. Bovendien kun je zowel verticaal als horizontaal uithalen, linke en rechtse uitdelen en blokken. Goed bedacht en misschien goed uitgevoerd, maar bijzonder slecht uitgelegd. Want je zult veel, heel veel tijd kwijt zijn aan het onder de knie krijgen van dit systeem terwijl je amper wordt uitgelegd hoe het werkt. 

Persoonlijke groei

Stap je over de belabberde gevechts-tutorials heen, dan ontvouwt zich een game waarin veel ruimte is voor persoonlijke groei van het personage. Het doen van quests en het winnen van gevechten levert experience points op, waarmee je de skills van je personage kunt uitbouwen en je bepaalde quests makkelijk kan afronden.

Leuk is dat quests in feite ‘open’ zijn, waardoor je zelf kunt kiezen hoe de quest af te ronden afhankelijk van de skills van je personage. Ga je sluipend te werk of frontaal in de aanval? De keuze is aan jou en dat maakt dat je je nog meer in het personage kunt verplaatsen. 

Middelmatig verhaal

Wat het verhaal betreft zit het realisme de game erg in de weg. Als het verhaal nog goed verteld zou worden zou dat één ding zijn, maar halverwege het spel ben je daar al totaal niet meer bezig, dan ben je slechts quests aan het vervullen voor… wat eigenlijk? Geen idee. Begrijp ons niet verkeerd, de game begint enorm sterk, maar wilt simpelweg teveel waardoor het plot letterlijk verdwijnt. 

Conclusie

Hoewel de toon overwegend negatief lijkt in deze review, zijn we toch enthousiast over de game. Waarom? Omdat Kingdom Come: Deliverance de deur opent naar een legendarisch vervolg. Bovendien is de executie van gameplaysystemen wellicht niet geweldig, maar biedt het genoeg boeiend potentieel om je dagen zo niet weken bezig te houden. 

Ontwikkelaar: Warhorse Studio
Uitgever: Deep Silver
Platform: PC/PS4/Xbox One
Prijs: € 59,99
Info: www.kingdomcomerpg.com

Kingdom Come: Deliverance

4 uit 5

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws