Jongeren sparen zich in het rond voor festivalbezoek

Bart Remmers | 20 april 2019
lifestyle

Ook financiële tegenslagen en huis spaardoelen

Festivals zijn onder jongeren een populair spaardoel. En dat is niet heel gek, want de tijden dat je voor 25 euro op een festival stond, zijn voorbij. 

Gemiddeld geven Nederlandse jongeren hier namelijk 309 euro per jaar aan uit. Daarnaast is gebleken dat de kaartprijzen van de grote festivals afgelopen jaar met 5,5 procent zijn gestegen, blijkt uit onderzoek in opdracht van Moneyou. 

Consumptiemunten

Het is dan ook niet verrassend dat een kwart van alle jongeren hiervoor een spaarpotje heeft. In het Moneyou-onderzoek zijn jongeren ook gevraagd naar de grootste betaalergernissen op festivals en dit is de top 3:

•    lange rijen bij de consumptiemunten (63%);
•    consumptiemunten overhouden, die je niet kunt inwisselen voor geld (57%);
•    alleen contant kunnen betalen (33%).
 

Grotere festivals lijken hieraan met verbeterpunten gehoor te geven blijkt uit een rondgang van NOS op 3. Amsterdam Open Air (AOA) was een van de eerste festivals waar je alleen kon pinnen. Bezoekers hoefden hierdoor bij binnenkomst niet in de rij te staan voor munten. Milkshake volgt dit voorbeeld tijdens de komende editie.

Niet alleen sparen voor leuke dingen

Uit het onderzoek kwam verder naar voren dat jongeren opvallend goed sparen. Zo geeft 55 procent van de ondervraagde jongeren aan geld op een aparte spaarrekening te zetten voor specifieke doelen. Het gaat daarbij niet alleen om ‘leuke’ dingen: zo bouwt 65 procent van de jongeren een buffer op voor financiële tegenslagen en spaart de helft (alvast) voor een huis. 

Overigens geeft 58 procent van de jongeren aan nog regelmatig geld van de spaarrekening naar de betaalrekening over te maken als ze niet uitkomen. Ruim een derde van de jongeren geeft aan dat een beter financieel overzicht zou helpen om bewuster met hun geld om te gaan.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws