Je bedrijf en site beginnen? Dit moet je weten!

Geert van der Klugt | 10 december 2019
lifestyle

Het gouden idee is een tiende van het werk. Met een concept ben je er bij lange na niet. Ondernemen en het runnen van een eigen bedrijf valt of staat met planning en uitvoering. Dat hoeft overigens niet intimiderend te zijn, want ook jij kan het maken. En wie droomt van een carrière als topondernemer, krijgt anno 2019 te maken met tal van online kennisvoorwaarden.

Het runnen van een eigen bedrijf begint met het concept. Je brengt een behoefte en oplossing in kaart. Op basis daarvan kom je tot een doelgroep en een product of dienst. Het product en de dienst kan qua inhoud uiteenlopen. Sommigen topondernemers startte met een schoonmaakbedrijf om de schoonmaakbehoeften van portiekwoningen te vervullen. Andere ontwierpen een accessoire voor eenvoudiger behoud van Pokémonkaarten.

De genoemde oplossingen hebben één ding gemeen: er wordt een verlangen vervuld. En of dat nu een schone leefomgeving of het kunnen behouden van iets moois en waardevols is: de doelgroep wordt gemakkelijker te overtuigen wanneer jouw idee aanhaakt op een brandende wens. Punt is wel dat je er na het formuleren van een oplossing nog lang niet bent. Onder de voorwaarden voor het werven van klanten valt het bereiken van klanten. Een website, een presentatie van jouw product of dienst, kan niet ontbreken.

Startpagina’s?

Anno 2019 wordt het internet compleet anders gebruikt dan vijftien jaar terug. Wie toentertijd zichzelf in de spotlight wilde zetten, kwam uit bij de mogelijkheid om – vaak tegen betaling - op tal van veelgebruikte startpagina’s gepositioneerd te worden. Nieuwere generaties hebben daarentegen geen weet van startpagina’s. Wie het internet efficiënt wil navigeren, gebruikt Google. En bied je een schoonmaakdienst aan, dan zal het gros van potentiële klanten jou vinden op basis van Google. Maar uitsluitend bestaan is onvoldoende voor een gunstige vindbaarheid.

Google hanteert uiteenlopende en verborgen regels op basis waarvan jouw website, en dus product of dienst, vindbaar is. Wanneer een internetgebruiker zoekt op een term als ‘Pokémonkaarten bewaren’, dan gaan er aan de achterkant van het systeem miljoenen wielen draaien. Google scant het web en selecteert de meest relevante pagina’s. Wie een bewaarmiddel voor Pokémonkaarten verkoopt, baat dus enorm op het moment dat Google zijn pagina’s als relevant acht en weergeeft aan deze specifieke internetgebruiker. Diegene heeft immers bovengemiddeld veel interesse in het bewaren van Pokémonkaarten en wil snel van jouw oplossing gebruikmaken.

De uitdaging ligt in relevantie. Veel van Google’s regels en voorwaarden zijn verklaarbaar, maar zonder een achtergrond in online marketing te hebben en een seo specialist te zijn, is het hanteren hiervan onbegonnen werk. Je moet je dus wel degelijk inlezen om tot een optimale website te komen. Een natuurlijke anchor, uitgaande link en page authority: termen die op het moment misschien nietszeggend, maar desalniettemin belangrijk zijn.

Onder aan de streep raden we je aan om je ondernemersdromen na te leven, maar tegelijkertijd realistisch te benaderen. Neem het runnen van een bedrijf serieus. Lees een boek. Verblijf niet in een waanwereld waar je naar eigen zeggen een gouden ei in handen hebt, maar deel jouw concept met anderen, want alleen dát leidt tot ontwikkeling.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws