Amazon lanceert Nederlandse afdeling

Ivo Mollemans | 13 maart 2020
lifestyle

De komst van Amazon naar Nederland is voor veel consumenten positief, maar andere e-tailers zoals Bol.com en Coolblue hebben hierdoor ineens veel meer concurrentie. En deze nieuwe concurrent is niet zomaar een winkeltje op de hoek.

Amazon ook in Nederland

Met een jaaromzet van 240 miljard dollar en een brutowinst van 14,5 miljard heeft het bedrijf alle financiële middelen om snel uit te breiden en in Nederland marktaandeel te winnen. Daarnaast heeft Amazon 800 duizend werknemers en een eigen vliegveld met Boeing vliegtuigen waardoor pakketjes razendsnel bezorgd kunnen worden. Nederlandse bedrijven zullen dus flink hun best moeten doen om hier tegen te concurreren.

LEES OOK: Samsung gaat technologie voor vouwbaar glas ook aan andere bedrijven verkopen

Voor de lancering verkocht Amazon al een hoop producten voor zeer lage prijzen om op die manier klanten in Nederland te krijgen. Wat het bedrijf echter mist in tegenstelling tot Nederlandse e-tailers is hele goede service. Zo sluit Coolblue je wasmachine zelfs aan en hebben ze goede klantenservice. Hopelijk zorgt Amazon er dan ook niet voor dat Nederlandse bedrijven nu massaal hun faillissement moeten aanvragen, maar is het meer een aanvulling op de Nederlandse markt zoals ze zeggen te willen zijn:

“We gaan bijvoorbeeld geen exclusiviteit van leveranciers eisen; producenten kunnen hun artikelen blijven verkopen via Bol.com of anderen en ze ook bij ons in de etalage zetten. Bovendien kunnen Nederlandse bedrijven nieuwe markten aanboren door via ons hun producten elders in Europa te verkopen. Enkele duizenden Nederlandse bedrijven verkopen al via ons.”

Het assortiment van Amazon in Nederland bestaat nu uit 100 miljoen producten en biedt daarmee genoeg keuze voor consumenten.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws