Partyfotografie: werken op de dikste feesten wereldwijd – Lisa Wals

Eveline Meijer | 12 oktober 2014
magazines


‘Foto’s zeggen meer dan duizend woorden’. Het klinkt cliché, maar in veel gevallen is het zeker waar. Geen enkel feestje gaat namelijk voorbij zonder dat er een fotograaf langs je rent. Maar wie staan er achter die camera’s? Vier succesvolle partyfotografen leren jou de fijne kneepjes van het vak en vertellen hoe het is om in de kolkende mensenmassa je werk te doen. Vandaag een interview met de vierde en laatste fotograaf: Lisa Wals.

Lisa Wals

Leeftijd: 20
Woonplaats: Landsmeer
Werkt voor: Qdance, ID&T, e.a.
Vetste feest: Qdance Australië ('die zonsondergang was geweldig!')
Droom: 'Mee als fotograaf op wereldtournee met een dj'
Nachtmerrie: Lisa krijg je niet zomaar bang
Apparatuur: Canon EOS-5D Mark III en Canon EOS-7D
Website: lisawalsdesign.nl

Hoe ben je in de partyfotografie gerold?

Lisa Wals'Ik kreeg mijn eerste spiegelreflexcamera op mijn achttiende verjaardag, een Canon 7D. Meteen een professionele camera, dus ik moest in het begin veel experimenteren en wennen aan het ding. Ik kwam via via bij de organisatie van het Indian Summer Festival terecht en ik vroeg of ik daar mocht oefenen. Dat beviel van beide kanten goed en ik had daar zoveel contacten opgedaan, dat ik vrijwel meteen voor evenementen van ID&T en Q-dance aan de slag mocht. Ik heb geluk gehad, maar ik heb er ook wel echt keihard voor gewerkt. Je foto's moeten gewoon goed zijn, anders nemen ze je niet.'

Wat fotografeer je op zo'n feest en wat neem je mee?

'Meestal krijg ik opdrachten van tevoren, bijvoorbeeld dat ik een bepaalde dj moet fotograferen. Maar ik leg op zo'n feest natuurlijk alles vast wat me opvalt. Ik maak alleen geen partypics van bezoekers, dat vind ik niks. Ik ben één van de jongste partyfotografen en ook één van de weinige vrouwen in mijn vak. Daardoor fotografeer ik met een andere kijk dan de rest, dat is mijn sterkste punt. Ik neem altijd twee camera's mee met twee verschillende objectieven, zodat ik niet van lens hoef te wisselen in de kolkende mensenmassa.'

Je foto's zijn super kleurrijk, doe je veel aan nabewerking?

'Je moet heel snel kunnen werken op festivals en feesten, daarom bewerk ik niet zoveel na. De dag zelf moet alles vaak al aangeleverd zijn. Dan heb je maar heel kort de tijd om tussen de acts door even de mooiste foto's uit te zoeken. Het is een kwestie van inladen, foto's beoordelen ('stom-leuk-stom-leuk'), kleine aanpassingen in Lightroom en weer door naar de volgende dj.'

Lisa Wals

Is er iets niet leuk aan je vak?

'Nee! Het nadeel voor mijzelf is alleen dat ik hiernaast nog studeer aan de designacademie. Ik zit nu in mijn laatste jaar. Waar anderen bijklussen bij Albert Heijn, sta ik op de vetste feesten. Doordeweeks ben ik hard bezig met afstuderen. Hierdoor kan ik nog geen grote buitenlandse opdrachten aannemen, dat vind ik jammer. Maar dat komt nog wel. Ik zou later graag verder willen in de designwereld en fotografie ernaast doen. Mocht ik echter doorbreken als fotograaf, dan zou ik het ontwerpen wel kunnen missen.'

Tips van Lisa

  • 'Gebruik verschillende lenzen. Ik heb een 70-200mm lens voor close-ups, een 16-35 voor algemene foto's en ik gebruik een 50mm lens voor portretten.'
  • 'Als het even kan, gebruik dan geen flitser. Ik neem er altijd één mee, maar ik gebruik hem alleen omdat het soms te donker is voor mijn camera om zich te focussen.'

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws