Review: Hadouken! – Every Weekend

Peter Güldenpfennig | 4 april 2013

every-weekend
Hadouken! heeft zich laatste jaren weten te verzekeren van een stevige following. Terecht of niet, we snappen het wel. Hun muziek is catchy, rockend en haalt invloeden uit ieder genre en ieder sociaal fenomeen om hun tracks in te kleuren en combineren dit met (soms) grappige teksten die op de beste momenten zich met The Lonely Island kunnen meten.

'Every Weekend' is de derde langspeelplaat van deze indie/rave-band. We hadden natuurlijk de term 'grindie' (een portmanteau van grime en indie) kunnen gebruiken maar daar doe je Hadouken! toch te kort mee. Hadouken weet zelf heel goed wat ze aan het doen zijn en nemen zichzelf serieus op de momenten dat het moet: wanneer de synths zagen, de bassen boemen en de beats blazen.

Want tekstueel is het 'lachen', maar na twee keer slaat op dat vlak de verveling toe. Nummers over veeleisende liefde verpakt als metafoor in de track 'Parasite' bijvoorbeeld, of een nummer over verliefdheid op facebook in de track 'Bad Signal' zijn eerder tenenkrommend dan goed gevonden. Dan liever het gave bonusnummer 'Oxygen', wat zowaar lijkt te lenen bij italo-disco en wat goed mengt met de Hadouken-stijl. Tekstueel probeert dit nummer niets te zijn, en dat is juist positief. Zo laat de band alle literaire pretenties varen en is het gewoon goed gaan op lekkere muziek.

De gaafste track van de plaat? 'The Comedown'. Dubstep maar dan niet irritant, gelardeerd met leuke synth-arpeggios en een juno. Jammer van de emo-zang, maar daar moet je doorheen prikken, zoals bij het gros van de nummers.

Vond je het eerdere werk van Hadouken! te gek, dan zal deze plaat zeker niet teleurstellen. Heb je er niets mee of vind je ook maar één van de elementen die Hadouken! in hun muziek stopt niet leuk, dan is deze plaat ook niets voor je. Want de band verdeelt elk stukje Hadouken! in gelijke hoeveelheid over de hele plaat, of het nu rave, rock of rap is.

Hadouken! blijft een bijzondere band. Ze werden al afgeschreven tijdens hun debuut in 2008 maar staan er nog steeds. Dat is op zich benoemenswaardig. Op naar de volgende plaat dus.

[tabs tab1="Hadouken! - Every Weekend"]

[tab id=1]Cijfer: 7