Review: Hardsoul - s/t

Ivo Mollemans | 21 juni 2013

Na vijftien jaar succes in de internationale dancescène is het voor Hardsoul, bestaande uit de broers Greg en Rogier (dj Roog) van Bueren tijd om na een tigtal releases daadwerkelijk een debuutalbum uit te brengen. Op het album zijn samenwerkingen te horen met onder andere saxofoniste Candy Dulfer, 'The Voice of Holland' Ben Saunders en Song 4 Unity's Berget Lewis.

Anders dan bij meeste andere EDM-producties, zijn de vocals de grootste leidraad op de tracks van het album. De twee broers geven zelf al aan dat de muziek die zij maken lange tijd niet populair is geweest. Rogier: 'We hebben de trend wel enige jaren tegen ons gehad. Lange tijd was soulvolle house met vocalen niet populair in Nederland. Zeker de laatste jaren is veel dance te hard en elektronisch geworden. Maar het tij is gekeerd.' En daar zijn wij het persoonlijk mee eens. Voor harde, knallende beats hoef je het album niet op te zetten, maar voor wat soul des te meer.

Samenwerken

De beats op de plaat neigen voornamelijk naar deephouse. Dat werkt met het accent op vocalen erg goed. Misschien is het wennen van onze kant, maar de zang door de nummers werd beter en beter naarmate de plaat vorderde. Vooral 'Burning like the Sun', waarbij de mannen samenwerkten met Rasmus Faber en Melo en het nummer 'Bon air', waarop de Amerikaanse Katie Costello te horen is, grepen ons naar de strot. Dit waren ook de twee nummers die net iets meer afweken van andere nummers op de plaat en waren naar onze mening zowaar wat emotioneel.

Ook met het nummer 'Lust 4 Life' waarop Candy Dulfer te horen is, slaan de mannen de spijker flink op de kop. Candy speelt zowel saxofoon én zingt. Het zal zeker niet voor iedereen zijn weggelegd, maar Hardsoul maakt geen muziek 'voor iedereen', maar voor diegenen die dergelijke kwaliteitshouse kunnen waarderen. Candy begrijpt dit, en draagt daar aan bij. Ook brachten de twee Nederlandse mannen je in het nummer 'Sacrifice' even terug naar '85 waarin het duo teruggrijpt naar Tears for Fears' 'Shout'.

Zomers

dddddOf de keuze om het album aan het begin van de zomer uit te brengen een bewuste keuze is, weten we niet. Maar een slimme zet is het wel. De nummers laten je gedachten afdwalen en nemen je mee naar zomerse oorden en warme temperaturen. Die laatste vakantie? Het staat gewoon op de plaat. Het album zal het verder perfect doen tijdens een zwoele avond in een strandtent of een flink strandfeest.

Na het horen van het hele album, hebben we de neiging het album gewoon op repeat te zetten. Door de combinatie van lekker in het gehoor liggende house en soulvolle vocals verwachten wij dat de plaat het behoorlijk goed gaat doen. Hoewel Hardsoul niet van gisteren is, zijn er mogelijk veel liefhebbers die hen nog niet kennen. Nog niet, want als dit album niet een mainstay wordt in menig dj-set, weten wij het ook niet meer. Hardsoul heeft een plaat gemaakt die staat als een huis en daar mogen ze erg trots op zijn.

Preview

Ben je benieuwd geworden? Luister hieronder alvast een preview!

Op 1 juli komt het album uit en is vanaf 15 juli te verkrijgen via iTunes en Spotify. Ook zijn de twee broers als op 13 juli te zien als Hardsoul Live op Extrema Outdoor met gastoptredens van Alain Clark, Berget Lewis en het ZO! Gospelkoor.

Check hun website hier: www.hardsoul.nl