Review: Andy Moor – Zero Point One - The Remixes

Peter Güldenpfennig | 20 september 2013

Als je het over trance hebt is het makkelijk om Nederlandse iconen als Armin van Buuren en Tiësto te noemen. Veel te vaak wordt er vergeten ook eens verder te kijken dan de grens van de Noordzee. Zonde, want dan loop je een hoop moois mis. Neem de Engelse Andy Moor die laat zien dat er meer in het genre steekt dan de geijkte sounds. Zijn vorig jaar uitgekomen album Zero Point One was al een fantastisch album en nu arriveren de remixen van diezelfde plaat.

Een behoorlijk aantal

Was het aantal tracks (18 om precies te zijn) op het origineel al schrikken, dit remix-album doet er nog een schepje bovenop met 32 tracks. Genoeg voer dus voor zijn fans. Veel tracks zijn verschillende edits van dezelfde tracks door dezelfde remixers. Verwacht echter geen carbon copies, maar diverse takes op eenzelfde idee.

We moeten eerlijk zijn: in eerste instantie schrok het aantal tracks ons behoorlijk af, want hoe lang kan het luisteren naar een plaat leuk zijn? Wel, Andy Moor komt ermee weg. Iedere take op eenzelfde nummer voelt uniek. Neem nu de remixen die Rave CHannel heeft gemaakt voor 'Leave Your World Behind'. Het origineel is al mooi, een sterk staaltje down tempo elektronica (trance kunnen we het eigenlijk niet meer noemen) met daaroverheen aantrekkelijke vocalen. De remixen die Rave CHannel aflevert zijn dan weer trance-georiënteerd, hoewel qua tempo nog steeds relaxed. En dat werkt.

Zo staat de plaat vol met leuke invalshoeken die voortbouwen op de originelen maar anders genoeg zijn om van een nieuwe track te spreken. Ja, dat is inderdaad een beetje het idee achter een remix, maar op deze plaat gaat het wel wat verder dan een andere beat en een filter over de oorspronkelijke melodie. Zo is 'Orbithing', met de gave chopped-up vocalen en aflopende bassline in het origineel veranderd in een loodzware trance-track gemixed met een dikke progressive sound en een enorme build-up die het heel goed gaat doen in de set van menig dj. Deze remix van Chris Schweizer is wat ons betreft dé knaller van de plaat.

Geforceerd

De gehele plaat gaat op die toon verder. Of je nu de uitgesponnen club-edits prefereert of juist gaat voor de radioversies, ieder nummer bevat genoeg ingrediënten om fris aan te voelen, ook als je al bekend bent met het origineel. Maar ondanks alle positiviteit is niet iedere track even leuk. Zo voelt de Masoud Chillout Remix van 'Trespass' wel erg geforceerd. De insteek is leuk, een akoestisch geluid wat zowat aandoet als een nummer van Dido, maar als je bekend bent met het origineel dan is deze remix wel heel flauw. Liever hadden we gezien dat de mooie vocalen van Sue McLaren constant voorzien werden van de soms terugkerende pianomelodie in de remix. Daarmee zou wel de juiste melancholische toon geraakt worden denken we.

Dit zijn echter kleine dingen, want in z'n geheel is de plaat een zeer coherente mix van nummers die voortbouwen op de originelen en tegelijkertijd volledig fris aanvoelen. Als Andy Moor-fan is dit natuurlijk verplichte kost, maar eigenlijk raden we iedereen aan om de plaat minstens eenmaal te beluisteren. Voor iedereen zit er wel iets bij: downtempo chillout-tracks, uplifiting trance, mid-tempo tracks en ga zo maar door. Hoewel de remixers uiteraard prima werk af hebben geleverd komt de ware eer toch echt Andy Moor toe. Hij is het immers die oorspronkelijk een plaat heeft afgeleverd die zo sterk is, dat de remixen alleen maar beter uit de bus konden komen. Zeer de moeite waard dus!

Andy Moor - Zero Point One - The Remixes

[toggle title="Tracklist"]

1. Atmospherica (The Blizzard Radio Edit) (03:41)