Review: Dopplereffekt - Tetrahymena ep

Peter Güldenpfennig | 3 oktober 2013

Het heeft even geduurd (zes jaar om precies te zijn), maar de rauwe Detroid-electro van Gerald Donald is terug van weggeweest. Tetrahymena heet de drie tracks tellende ep op het Duitse Leisure System. Dit label is wars van hypes en populariteit en probeert in plaats daarvan tijdloze elektronische muziek uit te brengen. Dopplereffekt past dan ook prima op dit label.

Dopplereffekt geeft nooit interviews en zo weten we eigenlijk weinig van ze ('ze', want naast Gerald Donald andere af-en-aan producers en zangeressen zoals Kim Karli). Hun muziek kenmerkt zich door rauwe, kille electro, geïnspireerd door Kraftwerk maar ook duidelijk schatplichtig aan de electro en techno uit thuisbasis Detroit. Sinds 1995 brengen zij onregelmatig muziek uit, maar sinds hun laatste release op Rephlex in 2007 hebben we niets meer van ze vernomen. Tot de Tetrahymena ep dus.

De ep opent met het up-tempo en vooral donkere 'Tetrahymena', waarmee meteen de toon en het thema van de ep gezet wordt. Was Dopplereffekt voorheen vooral bezeten door censuur, politiek en taboes, nu lijken ze iets meer richting de biologie en micro-organismes te gaan. De track doet bij vlagen zelfs denken aan het legendarische Drexciya en ja, dat is goed! Ook de tweede track met de wat duistere titel 'Gene Silencing' doet denken aan het 'oude' Detroit, hoewel we voorzichtig moeten zijn, want voor je het weet klinken we nostalgisch. Een beetje nostalgie valt gewoon niet te ontkennen, daarvoor klinkt het teveel 'bekend'. De track is een relaxte synth-exercitie met een arpeggio en heerlijke melancholieke strings. Luister-electro dus. De laatste track is het experimente 'Zygote'. De minste track maar nog steeds goed.

[toggle title="Tracklist"]

• Tetrahymena
  • Gene Silencing
  • Zygote[/toggle]

Tetrahymena-ArtworkDit is zeker niet muziek voor iedereen, maar Dopplereffekt maakt dan ook niet muziek voor iedereen. Toch verdient deze nieuwe release van Dopplereffekt om beluistert te worden. De tracks zijn gewoon te goed om genegeerd te worden. En wie weet zijn er dj's die lef tonen en het geweldige 'Tetrahymena' durven draaien. Wij hopen er in ieder geval op.

Tetrahymena is verkrijgbaar op Beatport. De gelimiteerde vinyl-release is inmiddels uitverkocht.