Review: Lakker – Untitled (SA019)

Peter Güldenpfennig | 9 oktober 2013

Het label Stroboscopic Artefacts schuwt het avontuur niet. Integendeel, de eerste release die aanvoelt als een truc moet het Berlijnse label nog uitbrengen. Vandaar dat het werk van het Ierse techno-duo Lakker prima bij dit label past. Na enkele tracks op diverse compilaties bracht Lazybird Records in 2007 hun debuut Ruido uit waarop flink geëxperimenteerd wordt met techno, noise en broken beats, soms bijna breakcore. Hun nieuwste release doet veel coherenter aan, maar is tegelijkertijd nog net zo experimenteel.

De titeloze ep op Stroboscopic Artefacts telt drie tracks die ook alle drie de moeite waard zijn. Is hun wat oudere werk wellicht niet zo gericht op de dansvloer, daar lijken ze met deze ep vanaf te stappen. Dat wil niet zeggen dat de ep gericht is op een groot publiek. Integendeel, deze muziek doet het het best in kleine clubs tijdens nachtelijk techno-feesten waar de sfeer er al goed inzit. Niet alleen, want de muziek is ook prima luisterbaar en dan voornamelijk met een goede hoofdtelefoon op.

De ep opent met 'Harbour', een track die meteen een donkere toon neerzet. De track heeft als basis tribal-achtige ritmes met een flinke dosis distortion die het ongetwijfeld goed doen op de wat hardere technofeesten. De echoënde samples en percussie in de track leggen nog even meer nadruk op de gitzwarte sfeer.

Op 'eeAea' gaat de sfeer verder maar wordt het allemaal wat meer dansbaar. Een relaxte 4-to-the-floor beat met gefilterde percussie vult de track waarbij er zo nu en dan wat aan melodie te ontdekken is. Oh, en een basslijn met cut-off wil ook wel helpen natuurlijk. Deze track is volgens ons gemaakt om een succes te zijn op welk technofeest dan ook.

De derde en laatste track grijpt weer meer terug naar hun oudere werk, maar is wel een stuk kalmer dan 'Harbour' en 'eeAea'. 'Valentina Lane' luistert soms zelfs weg als Aphex Twin tijdens zijn I Care Because You Do-tijd. En dat is niet verkeerd, want dergelijke muziek wordt wat ons betreft te weinig gemaakt. Het is in ieder geval een prima chillout-track die een meer dan prima ep afsluit.

Lakker – Untitled (SA019)

[toggle title="Tracklist"]

• Harbour
  • eeAea
  • Valentina Lane

[/toggle]SA019 Artwork

De muziek is wellicht niet voor iedereen, maar welke muziek is dat wel? Het is dit soort muziek die techno vooruit stuwt. Nieuwe manieren om geluid op een spannende manier naar voren te schuiven zonder dat de dansvloer vergeten wordt. Hou je van avontuurlijke techno en ben je niet vies van het experiment, dan kun je met deze lekkere ep van Lakker simpelweg niet de mist ingaan, of je nu een dj of simpelweg een luisteraar bent. Dikke aanrader dus!

Ga voor meer info naar Stroboscopic Artefacts.