Deze vijf eurohouse-hits horen bij je muzikale opvoeding

Peter Güldenpfennig | 10 december 2013
music


Ben je geboren na 1990? Zonde! Want de eurohouse-schande van toen is de guilty pleasure van nu. Oke, een beetje flauw is dit natuurlijk wel, want er is vaak meer muzikaliteit in eurohouse te bespeuren dan de gemiddelde trap-remix van vandaag de dag. Hoewel iedere 'serieuze' muziekliefhebber het toen niet durfde toe te geven, had eurohouse wel degelijk iets aantrekkelijks. Waren het niet de melodieën dan wel de aantrekkelijke dames van de veelal duo's waaruit eurohouse-acts bestonden.

Daarom, in het jaar dat dance 25 jaar bestaat, presenteren we een top 5 van een van de meest succesvolle dancegenres ooit.

Capella – 'U Got 2 Let The Music'

Achter het Italiaans/Britse project Capella zat de Italiaan Gianfranco Bortolotti. Al eind jaren '80 gebruikte hij de naam Capella voor zijn hithouse-producties, waaronder de track 'Heylom Halib'. Toen hij in de jaren '90 Rodney Bishop als rapper en Kelly Overett als zangeres aantrok ging het dak eraf en scoorde Capella enkele enorme hits, waarvan 'U Got 2 Let The Music' toch wel de bekendste is. Het is overigens niet de grootste hit geweest voor Capella in Nederland. Dat was namelijk het instrumentale (en bovendien geweldige) 'U Got 2 Know'.

Captain Hollywood Project – 'More and More'

De Amerikaanse legerkapitein Tony Dawson Harrison vertrok in de jaren '80 naar Europa en was daar van meet af aan deel van de muziekindustrie. Als breakdancer maar ook als producer van eigen muziek. Hij kreeg zijn eerste successen toen hij in 1989 door producer Ruud van Rijen het toen nieuwe danceproject Twenty 4 Seven in werd getrokken. Tegelijkertijd begon hij een solo-project onder de naam Captain Hollywood Project en toen hij in 1991 uit Twenty 4 Seven stapte kwam de focus 100% op zijn solo-project te liggen. Niet zonder succes want meteen met zijn debuutsingle 'More and More' scoorde hij een nummer-1 hit in Duitsland en verkocht er 500.000 exemplaren van de single. In Nederland bleef de single op de zesde plaats in de Top 40 hangen, maar is wel een van de blauwdrukken van de eurohouse geworden.

Culture Beat – 'Mr. Vain'

De Duitse act die misschien wel de meeste zichtbaarheid kreeg met een enkele hit door zelfs in de Verenigde Staten te scoren werd in 1989 opgericht door Torsten Fenslau. Na enkele bescheiden succesjes, waaronder het opvallende 'No Deeper Meaning' (met Tears for Fears-sample) dat enkel in Nederland, België en Finland een succes werd, ging het roer om. De Duitse zangeres Lana werd vervangen door de Britse Tania Evans en samen met rapper Jay Supreme scoorde de act een monsterhit met 'Mr. Vain'. De track behaalde zelfs goud in de Verenigde Staten, iets wat maar weinig eurodance-acts voor mekaar kregen.

Snap! – 'The Power'

Laat het maar aan eurodance-acts over om drama te schoppen. Net als eerder genoemde acts heeft ook Snap! meerdere gedaanteverwisselingen ondergaan. Eurodance-personeel is dan ook zo vervangbaar als een biertje aan de bar. De Duitse producers Michael Münzing en Luca Anzilotti maakte het niets uit. De eerste incarnatie (als we het opstappen van rapper Chill Rob G. nog voordat 'The Power' uitkwam niet meetellen) van Snap! is volgens ons nog de meest memorabele, met eerste hit 'The Power' uit 1990 als persoonlijk blauwdruk op de soundtrack van de jaren '90. Twee jaar later zou de act een net zo grote hit (want net als 'The Power kwam ook deze op nummer-1 in de Top 40 terecht) met 'Rhythm is a Dancer' scoren. Maar, you never forget your first, en dat gaat ook op voor Snap!.

2 Unlimited – 'No Limit'

Wie anders dan Ray Slijngaard en Anita Doth konden op nummer 1 staan? Deze danceact is tot nog toe de best verkopende act in de Nederlands-Belgische muziek allertijden. Ook zijn zij het die de combi rapper-zangeres als standaard binnen de eurodance hebben neergezet. De Belgische producers Phil Wilde en Jean-Paul DeCoster zochten naar geschikte vocalisten voor de track 'Get Ready for This', en Ray en Anita werden geschikt bevonden. De track werd onmiddellijk een hit maar zou niet lang daarna, in 1993, volledig weggebalzen worden door de eerste single van het tweede album van 2 Unlimited.

'No Limit' stond vijf weken op de nummer-1 positie in de Nederlandse top 40 en is daarmee hun grootste hit wat chartsucces betreft van het duo. De plaat verkocht wereldwijd 2,8 miljoen stuks en stond op veel plekken in Europa bovenaan de hitlijsten. Uiteindelijk werd het de best verkochte single van 1993 en mogelijk de bekendste eurodance-hit allertijden.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws