Review: Mell Tierra - ep (Revealed Recordings)

Peter Güldenpfennig | 19 december 2013

De 29-jarige Mell Tierra timmert al even aan de weg, sinds zijn veertiende om precies te zijn. Dat betekent niet dat zijn muziek ouderwets of achterhaald is, in zover muziek dat kan zijn dan. Integendeel, de ep van Mell Tierra op Revealed Recordings laat een producer horen die aangename (want: lekkere melodieuze tracks), moderne (want: herkenbare drop) en eigentijdse (want: een eigen sound) muziek tot een geheel weet te vermengen.

De ep opent met het ijzersterke 'Boomerang'. De kick met clap-combinatie voorzien van samba-percussie die ontaardt in een lekkere- en catchy melodie is een goed begin, zowel voor dj's om in te mixen als een track dat op zichzelf staat. Het toewerken naar de eerste climax is tof, want dit gebeurt subtiel waardoor waardoor je niet het idee hebt met een build-up te maken te hebben, terwijl je tegelijkertijd wel een climax hoort aankomen.

En dan de onvermijdelijke drop. En die zit! Een harde stevige kick begeleidt een melodie alsof je te maken hebt met een marcherend leger dat constant struikelt, weer overeind komt om een paar meter later weer op hun bek te gaan. Erg vet en voer voor een uitzinnig (festival)publiek lijkt ons!

'Recipe' bewandelt hetzelfde pad als 'Boomerang'. Waar die tweede echter leunt op de bekende op-naar-de-drop-wijze, doet 'Recipe' aan als een meer experimentele track. Vooral het begin, waarbij we lijken te luisteren naar bandpass-gefilterde baslijnen die steeds omlaag gepitcht worden en verdwijnen tot alles wegvalt en er opeens een euforische melodie begint te spelen. Gaaf ook wat Mell Tierra met de baslijn onder de kick heeft gedaan, het geeft de statische melodie behoorlijk meer gezicht.

De track 'Soldier' is aan het begin voorzien van cello-samples die de melodie verzorgen. Zoiets horen we jammer genoeg te weinig in tracks vandaag de dag. Cool is de break in het midden waarna de cello's en synths samenkomen en de track toewerkt naar het een flinke climax. Een club-banger? Absoluut.

Mell Tierra – ep (Revealed Recordings)

Mell Tierra - ep (Revealed Recordings, 2013) - tracklist

1. Boomerang
  2. Recipe
  3. Soldiers

Mell-Tierra-Boomerang-Recipe-Soldiers-EP-defOf je nu bekend bent met het werk van Mell Tierra of niet, na 'Boomerang', een echt hoogtepunt van deze ep, kunnen we spreken van een graag geziene gast in de set van menig dj, althans, dat hopen we dan. Ook 'Recipe' en 'Soldiers' mogen er zijn, maar de eerste track blijft de beste. Dikke vette aanrader!

Verkrijgbaar via Beatport.