Review: Uberjak'd & Friends EP

Peter Güldenpfennig | 22 mei 2014

De Australische producer Uberjak'd is terug met een ep op Steve Aoki's Dim Mak. Eerdere releases van hem kwamen al uit op Ministry of Sound en Mixmash Records. Op dat laatste label bracht hij ook de geweldige Bomber EP uit waarover we zeer te spreken waren.

En nu heeft hij een stel bevriende producers de studio ingetrokken om samen met hen een aantal tracks op te nemen. Het resultaat is, alweer, ontzettend leuk. Zoals hij al vaker heeft laten horen weet hij als geen ander hoe je plezier vertaalt in originele producties die uiterst dansbaar blijven. Dit is duidelijk een elektronische muzikant die zijn werk serieus neemt en er tegelijkertijd ontzettend veel plezier in heeft.

De ep opent met 'The Moment', met vocalen van Sarah Bodle. Niet dat het zoetsappig materiaal oplevert, want de vocalen zijn spaarzaam aanwezig, zoals je die vroeger wel in houstracks hoorde. De muziek krijgt alle ruimte, en zit vol met leuke breaks en afwisselende geluiden. Ook goed nieuws voor dj's, want naast afwisseling dient de track ook als goed voor om de sfeer in een set even een andere draai te geven.

Vervolgens komt het epische 'Static' voorbij waarbij een stem je dwingt om vooral niet stil te blijven staan. 'Get ready' horen we en ja, vervolgens word je getrakteerd op een synthlijn die langzaam verandert in een onwijs leuke melodie. Tot de welbekende break en het nummer even rust neemt en op trance-achtige wijze weer naar een hoogtepunt toewerkt. Dit is dansvloermateriaal van de hoogste plank.

Hierna volgt een samenwerking met Chardy op de track 'All Aboard', een bijna-hardstyle mainstagehit van jewelste. Het gave is dat de track doet denken aan het spoort edm wat nu oh zo populair is (build ups, drops, basic kick met simpele melodie, je kent het), maar er keihard mee weg komt doordat de melodie je steeds op het verkeerde been zet. Gaaf ook, hoe de 'hey!'-sample op de achtergrond herhaald wordt.

Laatste track op de ep is 'Kuzantip' waarbij Uberjak'd de handen ineenslaat met Krunk en ook wederom bewijst dat melodie en een eigen twist op bvekende edm-conventies heel goed mogelijk is. We kunnen de track nu gaan uitleggen, maar beter is om de track zelf te luisteren.

Tracklist

1. The Moment (feat. Sarah Bodle)
  2. Static
  3. All Aboard (Uberjak'd & Chardy)
  4. Kuzantip (Uberjak'd & Krunk)

Uberjakd_2Conclusie

Uberjak'd is simpelweg een van de leukste producers in Australië op het moment. De producer verdient ook zeker meer aandacht dan dat hij nu krijgt. Volgens Dim Mak is zijn muziek een schoolvoorbeeld van Melbourne Bounce, whatever dat betekent. Volgens ons is het gewoon een retegoede ep. De ep niet scoren is dan ook hard falen.

Artiest: Uberjak'd
Titel: Uberjak'd & Friends
Label: Dim Mak