3 dingen die producers kunnen leren van Dyro's 'WOLV'

Peter Güldenpfennig | 12 augustus 2014
music


Deze week is 'WOLV' uitgebracht, de eerste release van Dyro op zijn eigen imprint met dezelfde naam. De track is een wilde combi van kicks, vocale opruiende samples en gillende theremin-like leads. Het toont de muzikaliteit van Dyro en vormt de perfecte soundtrack voor een goede rel.

Hoe dan ook, 'WOLV' is een zwaar vette track en volgens ons zijn er zeker zaken die producers van deze track kunnen leren.

1. Je track hoeft niet super smooth te zijn

'WOLV' is een vuile track. Sure, het nummer is lekker clean, maar laat tevens horen dat er met een beetje oversturing niets mis is. Check die ranzige acid bassline bijvoorbeeld. Niet alles hoeft supergelikt te zijn. Een beetje distortion mag best. Beste producers, doe hier iets mee. Ook qua geliktheid van producties mag er gevarieerd worden.

2. 'Yeah, brrrrreak it down!'

Sorry, maar samples waarin we moeten luisteren naar de zoveelste incoming 'drop' zijn boring. Dan liever een sample die chaos aankondigt. De 'Yeah, brrrreak it down' (inclusief retrigger dus) in 'WOLV' doet precies dat. Beste producers, doe als Dyro: kondig aan wat je van het publiek verwacht (wat dat dan ook is) en niet wat het publiek van jou verwacht (whatever dat ook mag zijn).

3. Acid is terug van eigenlijk nooit weggeweest

Als je als producer denkt dat de typische acid-basslines weer terugkomen zou je misschien je oren moeten laten checken. De bassline is nooit weggeweest, je lette gewoon niet op. Welk genre muziek je ook maakt, de Roland's 303-bass synth vindt er zijn weg wel in. Ook in 'WOLV', de track laat horen hoezeer de sound past in de hedendaagse muziek. Armin van Buuren, die natuurlijk al even meeloopt, weet ook dat er niets mis is met de dikke acidsound en ook Dyro toont ook in 'WOLV' dat acid, net als Guiles Theme, eigenlijk bij alles past.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws