Review: A-lusion – Out In The Open Episode 3: The Final Act

Peter Güldenpfennig | 5 december 2014

In 2012 begon A-lusion met zijn Out In The Open-serie, waarbinnen meerdere ep's en samplers zijn verschenen. Nu, met episode 3, sluit de hardstyleproducer de serie af en doet dat geheel in stijl met een zeer divers album.

Opener 'All Around Us' is een lekkere lichtgewicht binnenkomer. Niet dat de kick ontbreekt of iets dergelijks, maar het is zo'n lekker melodieus nummer dat 'ie voorbij is voordat je het weet. Dat heeft ook te maken met het coherente idee achter dit album. Om The Final Act een conceptalbum te noemen gaat te ver, maar de tracks sluiten zo goed op elkaar aan dat je het album liefst in één zitting wilt beluisteren. 'All Around Us' gaat geruisloos over in het stevigere 'Get Crazy' en hierna het nog stevigere en zeer gave 'In Every Place'.

Gaaf is dat het belang van de melodie nooit vergeten wordt. Hoe hard een track ook tekeer gaat, de song blijft altijd overeind dankzij een melodie die de hele dag niet meer uit je kop verdwijnt. Toch staan er ook enkele fillers op het album. 'Good To Be Free' voelt zich minder goed thuis op het album, zeker na het excellente 'In Every Place' of naast tracks als 'Young & Fearless', een samenwerking met Tyro Maniac.

De tracks met vocalen zijn stuk voor stuk dikke klappers. A-lusion's muziek leent zich zo goed voor lekkere vocalen dat zijn hardstyle bijna-pop is. Maar nader je het einde van het album, dan wordt er toch gezocht naar wat meer aggresiviteit. Neem 'Pushing On', die kun je toch alleen maar hard draaien? Of de daaropvolgende track, 'You Do Not control Me', die samen met Luna geproduceerd is, die er al helemaal niet omheen draait. Deze shit draai je hard! Afsluiter 'Sloopwerk' gooit de deur dicht met daarbij het bericht dat A-lusion ook zijn hand niet omdraait voor een track die neigt naar raw.

Tracklist

1. All Around Us (feat. M’Key)
  2. Get Crazy (with Betavoice)
  3. In Every Place (2014 mix)
  4. Good To Be Free
  5. Untouchable (feat. Jannika)
  6. All These Symbols (with S-Dee)
  7. As High As (feat. Adamo Fiscella)
  8. Brand New Day (feat. Lottie Mae Jones)
  9. Young & Fearless (with Tyro Maniac feat. Rosli)
  10. Tears Will Dry (with Scope DJ)
  11. Music in Motion
  12. Energize (feat. Paolo Francisco)
  13. Back To The Future
  14. Auditory Phenomena
  15. Are You Ready
  16. Pushing On
  17. You Do Not Control Me (with Luna)
  18. The Final Act
  19. Sloopwerk

A-lusionThe Final Act is extreem divers, extreem melodieus en extreem luisterbaar. En dat voor een album. Het klinkt raar, maar we dachten dat hardstyle zich het beste leent voor een track-naar-track-sessie, zoals een verzamelaar of een overzichtswerk. A-lusion (en overigens ook The Prophet) bewijst dat het anders kan. Nu is iemand anders aan zet voor een volgend volwaardig album dat je in een enkele luisterbeurt tot je kan nemen.

Artiest: A-lusion
Title: Out In The Open Episode 3: The Final Act
Label: Lussive Music