Review: We checkten Avicii's tweede album Stories

Peter Güldenpfennig | 12 oktober 2015

Een nieuw Avicii album is na het succes van True best wel een happening. De Zweed heeft pure dance allang al vaarwel gezegd. Een probleem? Misschien als je een purist bent, maar de producer kan niet altijd blijven teren op een 'Levels'-sound. Het leverde hem in 2013 nogal wat hoon op op Ultra Music Festival in Miami, maar Avicii had de laatste lach door die zomer het muzikale thema te bepalen met 'Wake Me Up'. Trekt 'ie die succesvolle lijn door op Stories?

Opener 'Waiting For Love' kennen we. De door Martin Garrix mede-geproduceerde track scoorde wereldwijd flink, ook in Nederland. Een typische Avicii-track, maar het wordt pas leuk bij nummer twee. Want het '80's inspired 'Talk To Myself' is pop op een rauwe manier door het wat ranzige basslijntje en fantastische vocalen. Ook 'Broken Arrows' zoekt het in de jaren '80 met typische arpeggio's die ontaarden in een typische Avicii-build up en release. Lekker is het geile en soul-achtige 'Touch Me' die het zoekt in oudere midtempo disco en funk is een stuk leuker dan het 'bekende Avicii-werk'.

Ook country- en een folksy-sfeer wordt niet vergeten. Soms is dat jammer, zoals het irritante 'Ten More Days'. In 'For A Better Day' die je vandaag de dag niet kan ontkomen op de radio, is het gospel wat de klok slaat. Past stiekem wel bij Avicii, hoewel hij misschien wel achterom naar The Aveners' Wanderings...-debuut heeft gekeken. Zo klinkt het tenminste.

Op 'True Believer' is het weer jaren '80, terwijl 'City Lights' hier op de redactie op repeat staat omdat het gewoon zo een vreselijk vet nummer is! In 'Pure Grinding' onderzoekt Avicii hoe funk, bass en een 808-hihat te combineren tot één geheel, wat 'em wonderwel nog lukt ook.

Avicii - StoriesMet Stories verliest Avicii ongetwijfeld weer een hoop fans van het eerste uur. Maar we zijn ervan overtuigd dat hij er nog veel meer bij zal krijgen. En dan hebben we het niet over fans die 'Wake Me Up' 'wel leuk' vinden, maar ook de wat trouwere luisteraars die herkennen dat Avicii toch eigenlijk best wel een goede muzikant en song-schrijver is, die zich elk genre eigen kan maken. Bijzonder knap, en gewoon lekker om naar te luisteren uiteraard.

Wie: Avicii
Wat: Stories
Waar: iTunes