Review: Armin van Buuren - Embrace

Peter Güldenpfennig | 29 oktober 2015

Op Armin van Buuren's nieuwste album Embrace werkt de producer samen met een groot aantal vocalisten en dat pakt over het algemeen erg goed uit. Op het album treffen we veel catchy tracks, hier en daar een echte stamper en vooral heel veel diversiteit.

Embrace opent met het gelijknamige nummer en een betere opening van Armin's nieuwe album kunnen we ons eigenlijk niet indenken. Het is een samenwerking met de Nederlandse jazztrompettist Eric Vloeimans die opvallend goed mixt met de orkestrale sound waar Armin van Buuren een grootmeester in is. Hoewel 'Embrace' ongetwijfeld bedoeld is als grootse uplifting trance, kunnen we niet ontkennen dat er een behoorlijke nostalgische toon inzit. Maar wat een fantastische track, kippenvelwerk!

De track die volgt is 'Another You', Armin's samenwerking met Mr. Probz die in april dit jaar al op single werd uitgebracht. Anders dan 'Embrace' wordt hier de nostalgie verruild voor vrolijkheid. Mr. Probz is sowieso al een vocaal talent die tot ver over de grenzen erkend wordt en ook op zijn samenwerking met Armin domineert hij de track. Stiekem hopen we op meer samenwerkingen tussen de twee, wie weet wat daar nog uit kan komen.

Het trio aan singles waarmee Embrace opent, sluit af met 'Strong Ones', een samenwerking met Cimo Fränkel. Hoewel we Fränkel hoog hebben zitten gezien zijn werk voor vele andere artiesten, waaronder Wildstylez en Yellow Claw, is dit een wat zwakkere track voor zijn doen. Het is niet slecht, maar voelt wat middelmatig aan doordat Fränkel te graag zichzelf wil laten horen. Muzikaal is 'Strong Ones' overigens wel heel erg goed, waarbij Armin laat horen echt liedjes te kunnen schrijven die naast catchy ook afwisselend zijn en muzikaal prima in elkaar zitten. Jammer dat er niet meer met de gitaar en piano van de intro verderop in de track gedaan wordt.

'Make It Right' gooit het over een andere boeg. We vragen ons af of de track geschikt is als single, maar maakt dat uit? Het nummer is immers lekker afwijkend anders, een volle elektronische track waarbij de bouncy synths van de intro op een gegeven moment ruimte maken voor de vocalen van Angel Taylor, een Amerikaanse zangeres die ooit eens meedeed aan The Voice en gezegend is met een ietwat hese soul-stem. Net als bij 'Another You' zeggen we: ga alsjeblieft nog eens samen de studio in!

En dan komt 'Face Of Summer' die verrast met een intro waarin we een Spaanse gitaar horen. Dit gaat de klassieke trance-richting op, waarbij een arpeggio-baslijntje vergezeld wordt met een beat die aan de jaren '80 doet denken. Hoewel je niet om duizendpoot Sarah deCourcy heen kunt (naast zingen produceert, arrangeert en componeert ze ook), is het echt de muziek die het nummer draagt. Een throwback naar de vroegere dagen van trance, gaaf!

De samenwerking met Kensington volgt op 'Heading Up High' en deze samenwerking staat de muziek van Armin zeer goed! De meningen over Kensington zijn op de redactie van Clublife Magazine verdeeld, maar dat deze samenwerking goed klinkt kan echt niemand ontkennen.

Op 'Gotta Be Love' zoekt Armin het in de klassieke elektronica met een intro waarin we een gated vocoder horen (die later in de track weer terugkomt) en een lekkere arpeggio die naar de wat meer klassieke synthesizer-componisten wijst. En wat is zangeres Lyrica Anderson gaaf! Haar enthousiaste vocalen maakt zelfs de grootste chagrijn vrolijk. Laat hen maar eens een lach onderdrukken bij de uithaal die ze doet in het refrein!

De samenwerking met Rock Mafia, 'Hands To Heaven', is net als 'Face Of Summer' wat meer klassieke trance. Heerlijk nummer, maar wat ons betreft voelen de vocalen wat overbodig. De track staat van zichzelf al prima overeind.

'Caught In The Slipstream' begint als ballad met vocalen van BullySongs, maar gaat daarna over in een heerlijke techy track die prima dansbaar is. Het is een beetje een odd one out, maar dat komt de variatie op Embrace alleen maar ten goede.

En dan een samenwerking waar iedereen alleen maar naar uit kán kijken. Op 'Embargo' doet Armin het met Cosmic Gate, net als Armin al een behoorlijke tijd actief en ook zeer geliefd. De track is een les in hoe je epische trance condenseert tot een krachtige brok muziek. Geen vocalen, maar gewoon lekker door rammen op een zeer dansbare track.

Met 'Freefall' werkt Armin wederom samen met BullySongs. De track luistert als een perfecte mainstage-afsluiter en zien we ook zeker nog single worden. Het is het soort track wat oudere Armin van Buuren-fans waarschijnlijk niet heel leuk vinden, maar wat zou dat schelen. Je kunt nooit iedereen tevreden stellen, helemaal niet als ze de onredelijke eis stellen dat een artiest voor eeuwig eenzelfde sound aan moet hangen.

Net als 'Freefall' is ook de samenwerking met DBX, 'Indestructible' echt single-materiaal. Eerder werkte DBX al samen met Tiësto wat goed uitpakte. Hetzelfde geldt voor dit nummer, waarbij we graag zien dat deze track live met band uitgevoerd wordt tijdens de aankomende tour van Armin, het zou zo passend zijn.

Vervolgens komt misschien wel de grootste verrassing van het album om de hoek kijken. 'Old Skool' is een liefdesbrief aan de oudere housesounds, met electrische piano's en opgepitchte vocale samples, maar wel helemaal in het hier en nu. Tof trouwens, die rock this party-scratches.

En dan volgt 'Off The Hook', een samenwerking van twee grootmeesters: Hardwell en Armin van Buuren. Dat daar een track uitkomt die alleen maar kan knallen spreekt voor zich toch? Dit is mainstage-materiaal. Er wordt ook geen doekjes om gewonden, dit is geen trance, maar keihard doorknallen met een eclectische stamper. Wat ze doen ook met de gated synth is eigenlijk best fucked up, zeker in combinatie met de orchestrale synths die af en toe even voor ademruimte zorgen. Fucked up op een goede manier wel te verstaan.

Embrace sluit af met ballad waarop Gavin Degraw de vocalen verzorgt. Het voelt wat overbodig, maar stiekem is het natuurlijk de perfecte afsluiter, zeker met het oog op het epische einde. Het past stiekem ook bij intro, waarmee het album van kop tot staart klopt.

Tracklist Embrace

'Embrace' (feat. Eric Vloeimans)
'Another You' (feat. Mr. Probz)
'Strong Ones' (feat. Cimo Fränkel)
'Make It Right' (feat. Angel Taylor)
'Face Of Summer' (feat. Sarah Decourcy)
'Heading Up High' (feat. Kensington)
'Gotta Be Love' (feat. Lyrica Anderson)
'Hands To Heaven' (feat. Rock Mafia)
'Caught In The Slipstream' (feat. BullySongs)
'Embargo' (with Cosmic Gate)
'Freefall' (feat. BullySongs)
'Indestructible' (feat. DBX)
'Old Skool'
'Off The Hook' (with Hardwell)
'Looking For Your Name' (feat. Gavin DeGraw)

Armin van Buuren - EmbraceGaat Armin van Buuren nieuwe fans krijgen met dit album? Ongetwijfeld. Zullen er oudere fans afhaken? Ook ongetwijfeld. Toch doet Armin van Buuren met Embrace wat hij altijd al heeft gedaan: muziek maken op zijn manier. Dat pakt goed uit. Wellicht hadden er wat minder samenwerkingen op moeten staan en wat meer eigen instrumentaal werk, Aan de andere kant komt het de diversiteit wel weer goed en dat is prettig, want met vijftien tracks zou Embrace anders best een zit kunnen worden. Nu is het de perfecte luisterplaat. Erg gave aanrader!

Artiest: Armin van Buuren
Album: Embrace
Label: Armada Music