#FlashbackFriday: Digital Hardcore Recordings

Peter Güldenpfennig | 22 april 2016
music

Dat dance niet altijd maar hedonistisch feesten is, bewees het Duitse Digital Hardcore Recordings (DHR). Dit label, opgericht door dj en producer Alec Empire, bracht politiek in combinatie met een hard geluid in de dance, en legde met het label tegelijkertijd de blauwdruk van breakcore.

Digital Hardcore Recordings

Het label werd in 1994 opgericht door Alec Empire, die toen nog veel techno produceerde op Force Inc. en zusterlabel Mille Plateaux. De eerste release is van Empire zelf, de Digital Hardcore EP waarop de toon van het nieuwe label meteen wordt gezet. Rauwe amen-breaks worden afgewisseld met overstuurde geluiden. Regels bestaan niet, het is gewoon keihard doorrammen. 

Atari Teenage Riot

Het label opereerde met redelijk succes in de underground, totdat Alec Empire met zijn band Atari Teenage Riot (ATR) in de spotlights kwam te staan toen het label hun album 1995 (later heruitgebracht als Delete Yourself) uitbracht. Hoewel een link met Prodigy snel gelegd is, wees Alec Empire deze vergelijking altijd af. Waar volgens hem Prodigy vooral rebels deden, was ATR the real deal. Hun teksten logen er ook niet om. Linkse slogans over snoeiharde beats met een opruiende vibe. Het motto? 'Riot Sounds Produce Riots' (iets wat bewezen werd toen ATR in 1999 optrad op de 1 mei demonstratie in Berlijn.)

De echte doorbraak van ATR kwam met het album The Future of War, waarop de sound harder en coherenter was. Het is geen vrolijke plaat, maar zo is het ook niet bedoeld. Volgens Empire en zijn bandgenoten Hanin Elias en Carl Crack (en later ook Nic Endo) was het tijd voor revolutie en dat kan enkel door het systeem te vernietigen. 

The Future of War gooide enorm hoge ogen en de band trok de wereld over met een wereldtournee, waarmee tegelijkertijd andere DHR-artiesten aandacht kregen. Zo schudde de geschifte maar tegelijkertijd briljante Shizuo de boel op met zijn Shizuo VS Schizor-album en gooide ook Christoph de Babalon hoge ogen met zijn deprimerende en donkere breakbeats op het album If You're Into It, I'm Out Of It.

Ec8or

Een goed overzichtswerk van het label is de verzamelaar Harder Than The Rest, waarop een selectie van de eerste releases van het label staan. Met name de Sonic Subjunkies vallen op met hun intelligent geprogrammeerde beats. Een ander zeer noemenswaardige band is Ec8or. Dit duo doet nog het meest denken aan ATR, maar banddleider Patric Catani presenteert hun opruiende sound wel met een lo-fi Amiga-sausje. En dat klinkt heel erg goed, zo bewijst ook de instrumentale hardcoretrack 'We Need A Change' die op de helft ineens in overdrive-modus gaat!

Hoewel het label nooit officieel is gestopt, wordt er vanaf 2006 eigenlijk niets meer uitgebracht. ATR zelf heeft nog wel een album uitgebracht in 2011 op Dim Mak, het label van Steve Aoki. Wel met een nieuwe MC, CX Kidtronik, aangezien Carl Crack overleed in 2001

Hoewel we niets meer van DHR horen, kan niet ontkent worden dat ze een enorme invloed hebben op breakcore en andere leftfield hardcore-genres. Wie weet wordt het label eens nieuw leven ingeblazen? Wij hopen het, tot die tijd duiken we nog even hun snoeiharde catalogus in.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws