Dit zijn de meest legendarische dance vocalen!

Ivo Mollemans | 2 augustus 2016
music

Vocalen in dance tracks

Een onderdeel dat een track kan maken of breken zijn de vocalen. En dan niet alleen de kwaliteit daarvan, maar vooral ook de betekenis. Veel van de bekendste vocalen gaan over de clubbing scene zelf en zijn niet gezongen, maar vertellen eerder een verhaal of anekdote. Wij hebben de meest legendarische voor je op een rijtje gezet.

LEES OOK: Moby in the mix

Rhythm – 'Control My House'

Dit nummer is afkomstig uit 1987 en dit was het eerste nummer dat de legendarische ‘My House’ vocalen gebruikt. De vocalen zijn naderhand nog eens gebruikt voor het nummer 'Can You Feel It' van Mr Fingers, om vervolgens in bijna elk genre te worden toegepast door middel van edits en remakes.

Onze favoriete zinnen:

'In the beginning there was Jack … and Jack had a groove.'

'You may be black, you may be white, you may be Jew or Gentile.
It don’t make a difference in our house. And this is fresh!'

Green Velvet – 'La La Land'

Het nummer werd geproduceerd als ode aan ‘Sunday morning ecstasy sessions’. Naderhand is het nummer zo populair geworden dat iedereen de vocalen kende, mede doordat ze zo simpel, maar tegelijkertijd zo geniaal in elkaar gezet zijn.

Onze favoriete zinnen:

'Something 'bout those little pills, unreal, the thrills, they yield, until they kill a million braincells.'

'I’m going down to, La La Land. I hope to see you soon in, La La Land'

Douglas Greed - 'When A Man Sings On A Track'

Dit nummer is gemaakt door de Duitse producer Douglas Greed en geeft commentaar op ‘die ene persoon die veel van muziek weet, maar vergeten is de muziek te voelen’. Het nummer doet dit met behulp van brutale oneliners

Onze favoriete zinnen:

'There you are - looking at me with that patronising smile of yours. First row but no dancing. The man who came to stand.'

'I am musically flipping you off right now - just in case you didn’t recognise, my friend.'

Marshall Jefferson – 'Mushrooms'

Een ander nummer dat afkomstig is uit de vroegere Chicago house scene. Het nummer gaat, zoals de titel al vertelt, over de drug ‘mushrooms’ en de vocalen worden op zo’n manier gebracht dat je het gevoel hebt dat Marshall Jefferson zelf een verhaal tegen je aan het vertellen is.

Onze favoriete zinnen:

'I said ‘it doesn't taste like much’, she said ‘wait a minute’
So I waited a minute - I waited a few minutes
And the next thing I know, I was walking on clouds.'

Oliver $ - 'Doin’ Ya Thing'

'Doin’ Ya Thing' maakt gebruik van gesamplede vocalen van Moodymann die live door de microfoon praat bij Cutloose 2nd Birthday. Moodymann was eigenlijk gewoon aan het praten tegen het publiek zonder enige inhoud, maar toch zijn de zinnen die hij toen heeft gezegd gigantisch aangeslagen bij het publiek.

Onze favoriete zinnen:

'Nah I ain’t gonna play no more of my shit, I heard that shit a million times. I tell you what - fuck that. I want somebody to give me CD or a vinyl or some talent from right here. Fuck the rest of the world, fuck those motherfuckers. I need something from right here. Oh you got a cassette? Daym, no I ain’t got no cassette.'

The Orb – 'Little Fluffy Clouds'

'Little Fluffy Clouds' komt uit de UK rave scene van de jaren 90. De vocalen zijn niet geschreven met het doel een trip door het nemen van drugs te beschrijven, maar werden, zoals veel teksten uit die tijd, wel zo geïnterpreteerd. The vrouwelijke stem vertelt over ‘Fluffy Clouds’ en word ondersteund door een acid synth.

Onze favoriete zinnen:

'And when it would rain it would all turn, it, they were beautiful
The most beautiful skies as a matter of fact'

'The sunsets were purple and red and yellow and on fire
And the clouds would catch the colours everywhere
That's neat, 'cause I used to look at them all the time when I was little.'

Underworld – 'Born Slippy'

De vocalen van Born Slippy zijn meteen te herkennen doordat ze normaal gesproken zijn en je niet zou denken dat ze gebruikt zijn voor het maken van een nummer. Het nummer gaat over iemand die naar huis loopt terwijl hij mooie en lelijke Engelse aspecten ontdekt.

Onze favoriete zinnen:

'Drive boy dog boy. Dirty numb angel boy'

'Shouting lager lager lager lager
Shouting lager lager lager lager
Shouting lager lager lager lager'

Late Night Tuff Guy – 'I Get Deeper'

Voor dit nummer heeft de Australische Late Night Tuff Guy de vocalen van Roland Clark gesampled om ze vervolgens te verwerken tot een nummer. Bijgestaan door bass en drums maakt dit nummer tot een klassieker.

Onze favoriete zinnen:

'The deeper I go, the more knowledge I know.'

'I get deep I get deep I get deep when the rhythm flows through my blood like alcohol and I get drunk and I’m fallin' all over the place. But I catch myself, right on time, right on line with the beat. And it’s so sweet.'

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws