Album review: DJ Snake 'Encore'

Ivo Mollemans | 13 augustus 2016

DJ Snake dropt debuutalbum Encore

Vrijdag 5 augustus was het zover: het debuutalbum van DJ Snake kwam eindelijk uit. Het eerste album van de Franse artiest heeft lang op zich laten wachten, zeker als je nagaat dat hij al langer in de industrie zit dan zijn doorbraak ‘Turn Down For What’ met rapper Lil Jon. Op het album zijn samenwerkingen te vinden met onder andere Yellow Claw, Skrillex, JRY, Travi$ Scott en Migos. Door deze verscheidenheid aan namen kan je verwachten dat het album zeer divers is en dat vermoeden klopt. Van een semi-hardstyle track met Yellow Claw naar een laidback moombahton nummer met JRY: het zit er allemaal tussen.

A86

Het album begint met een intro getiteld ‘A86’. Bij het aanzetten van de intro denk je dat er een heel nummer aankomt. Helaas blijft het bij een korte intro van net iets langer dan een minuut. De tweede track op het album, en dus eerste echte nummer, is 'Middle' met Bipolar Sunshine. Dit nummer is al eerder uitgekomen en is een redelijk grote hit geworden. Toch is het voor het album jammer dat dit nummer er opnieuw op te vinden is. Ten eerste begint het nummer, net als de intro erg sloom, om vervolgens op te bouwen. Hierdoor wordt de intro min of meer overbodig, aangezien je bij 'Middle' opnieuw het gevoel hebt dat je naar een intro luistert. Ook is het zo dat dit album erg veel vernieuwend materiaal brengt van Snake, dus we hadden liever iets anders gezien op de plaats van 'Middle'. Naast 'Middle' zijn ook de eerder uitgekomen tracks 'Propaganda' en 'Talk' op het album te vinden.

Versnelde bass house

Een nummer dat ons erg heeft verrast is ‘Pigalle’ met Moksi. We hadden al veel teasers gekregen dat er een samenwerking met Moksi te vinden zou zijn en dat deze samenwerking super dik is geworden is duidelijk vanaf het begin van het nummer. Het is zoals we van Moksi gewend zijn een bass house nummer geworden maar niet op het gebruikelijke tempo. Het tempo van Pigalle ligt aanzienlijk hoger dan de gebruikelijke 128 bpm (beats per minute) en dit zorgt ervoor dat het nummer nog noemenswaardiger wordt. De track is harder dan we voorheen van Moksi gewend zijn. Daar waar ze eerste een erg diepe sound hadden worden hun tracks steeds harder, wat ook goed te horen is op hun Lights Down Low EP.

Rap

DJ Snake is en blijft verbonden met hip-hop en dat is goed terug te horen op Encore. Er zijn in totaal drie hip-hop nummers te vinden: 'Oh Me Oh My', '4 Life' en 'The Half'. 'Oh Me Oh My' is de hardste van de drie. Hierop zijn Travi$ Scott en Migos te horen. Travi$ doet het begin en vervolgens neemt Migos over. Daarna wisselen de twee elkaar af waardoor de track, naast de tekst en geluiden, ook vocaal divers blijft en je als luisteraar niet verveeld raakt.

Justin Bieber

Iemand die niet kon ontbreken op het album van Snake was Justin Bieber. De zanger heeft de laatste tijd erg veel tracks met andere dj’s en producers, dus dat ook Snake aan dit lijstje zou worden toegevoegd was onvermijdelijk. De twee hebben samen een heerlijke collab neergezet die in minder dan één week op nummer 1 stond in de charts. Het nummer is een moombathon-achtige creatie geworden zoals veel popnummers die de radio halen. Voor een uitgebreider verslag over het nummer met Justin moet je ook eens ons andere artikel lezen.

Encore is een erg goede binnenkomer als debuutalbum. Het album is zeer divers en daardoor blijft het verrassen. Hierdoor wordt het ook moeilijk om Snake in een specifiek vakje te plaatsen en aangezien dat iets is waar steeds meer artiesten zich tegen verzetten lijkt dat een goed teken. Misschien had de indeling van de nummers iets anders gemogen, want nu ga je van hardstyle naar moombahton om vervolgens ineens te veranderen naar future bass. Al met al is dit album zeer zeker het luisteren waard en wij hopen op nog meer van dit in de toekomst van DJ Snake zijn carrière.