Zou het niet mooi zijn als artiesten in de toekomst live-sets gewoon op Spotify of Apple Music plaatsen, zodat je kan luisteren zonder al je data aan streamen kwijt te raken? Detroit techno legende Robert Hood nam het heft in eigen handen en releasde vorige week zijn nieuwe compilatiealbum DJ-Kicks.
De nummers zijn allemaal zo gemixed dat ze feilloos op elkaar aan sluiten, waardoor het lijkt alsof je naar een echte live-set aan het luisteren bent. Met 22 nummers die samen een set van één uur en dertien minuten vormen, maakt de man die minimal techno op de kaart zette een album dat je heerlijk kan wegluisteren.
Op zijn voorgaande album Paradygm Shift en de ep’s Clocks en Paradygm Shift vol. 3, werd langzaam maar zeker duidelijk dat Hood zijn technostijl aan het veranderen was naar de ‘big room’ sound. Met dit album omarmt hij de sound volledig, en hoewel hij er rustig naar toe heeft gewerkt blijft het toch even wennen. Vooral het gebruik van ‘white noise’ is iets waar Robert Hood in zijn voorgaande tracks totaal niet mee bezig was, maar nu veelvuldig terugkomt.
Het komt vaak genoeg voor dat een artiest zijn stijl veranderd, soms radicaal en soms in kleinere stapjes. Anders dan bijvoorbeeld Headhunterz, veranderd Hood alleen de sound en niet het complete genre. Mocht je de verandering van zijn sound maar niks vinden, dan kan je altijd nog hopen op het Headhunterz effect.
Naast techno maakt Robert Hood sinds 1996 ook house onder het alias Floorplan. Creativiteit is zeker niet het probleem bij Hood, en met zoveel ervaring wil je soms wel eens wat nieuws proberen. Na acht jaar zonder releases kwam Floorplan in 2010 eindelijk met nieuw materiaal, en gelukkig volgde er meer in de volgende jaren.
Allicht heeft Floorplan een lichte invloed gehad op de nieuwe ‘big room’ sound, wie zal het zeggen. Ongeacht de stijl zal Robert Hood altijd kwaliteit blijven leveren, minder kan je ook niet verwachten van iemand die de scene heeft helpen opbouwen.