Ellen Allien - Sool (BPitch Control)

Partyscene Redactie | 4 juni 2008
music

Fantasietrip

Intro: Het geluid op het vierde soloalbum van de Duitse minimal-koningin Ellen Allien is mysterieus, angstaanjagend en ontroerend. Sool is een plaat die je raakt.

Genre: in Berlijn noemen ze deze sound minimal techno. Je vraagt je af of ze in de Duitse hoofdstad nog wel andere dansmuziek kennen.

De eigenaresse van het populaire technolabel BPitch Control legt in de perssheet uit hoe ze de muziek op Sool beschouwt - als een grote fantasie.Bijzonderheden: De eigenaresse van het populaire technolabel BPitch Control legt in de perssheet uit hoe ze de muziek op Sool beschouwt - als een grote fantasie. Sool is volgens de Duitse ook ‘nieuwsgierigheid, ruimte en architectuur.’ Sool is dan ook een album, gemaakt volgens het less is more-principe. Natuurlijk, er zijn beats - deze plaat swingt soms als een malle, maar de kracht zit hem in de stukken tussen de beats; de lege ruimtes waarin toch zoveel emotie verscholen is. Ellen Allien heeft in de tracks op haar nieuwe album een aantal geluiden uit het dagelijks leven verwerkt. Zoals op het eerste nummer ‘Einsteigen’, een fragment uit de Berlijnse metro bij stationshalte Alexanderplatz, waar de Duitse waarschijnlijk niet zoveel werk aan heeft gehad. Ze is gewoon de metro ingedoken en heeft 3:08 minuten lang op ‘record’ gedrukt. Je beseft dat een trip met de metro heel melodieus kan zijn. Melodieus is ook het meest emotionele nummer op Sool: ‘Frieda’. Waarschijnlijk een track die ze opdraagt aan een dierbaar persoon die uit het leven genomen is. Ellen Allien zingt fluisterend en met veel melancholie in haar stem: ‘Everyday, I see you fly. Everyday, you make me strong. I’ll soon with you.’ De dromerige Vangelis-achtige soundscapes maken deze tranentrekker af. De zakdoekjes vol gesnoten, kan er ook nog worden gedanst. Op het pikdonkere ‘MM’ bijvoorbeeld, of de wonderschone technotrack ‘It’s’, dat eigenlijk geen 'minimal' techno genoemd kan worden, omdat je zo ontzettend veel geluiden hoort - verschillende baslijnen en drumpartijen, samples van fluitende vogels, een claxon van een oldtimer, het geraas van een stoomtrein en natuurlijk heel veel melodie. En misschien heb ik het mis, wat betreft de sampleverklaringen, maar dat is volgens Allen Allien helemaal niet erg. Sool is namelijk een album dat je fantasie op hol laat slaan.

Hoogtepunt: de prachtige opbouw van het nummer ‘Careless’, dat begint als een Aphex Twin-achtige ambienttrack, en eindigt als een spannende Michael Mayer-dansvloerkiller.

Dieptepunt: Zoals zo vaak is de speelduur van een album, uitgebracht door BPitch, aan de korte kant.

Twijfelgeval, aanrader of bagger: Dit is bepaald geen dertien in een dozijn minimal-plaatje.

Oordeel zelf: luisteren naar Sool

Luister ook eens naar: Boogy Bites vol 4 mixed by Ellen Allien, Ellen Allien & Apparat - Orchestra of Bubbles

 

L2P-interview Ellen Allien

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws