James Ruskin- The Dash (Tresor)

Partyscene Redactie | 21 mei 2008
music

Schoenmaker Ruskin blijft bij swingende leest

Intro: De Britse technoveteraan James Ruskin staat niet bekend om enorme vernieuwingsdrang en in zijn geval is dat eigenlijk een goede zaak. Vakkundig weet hij toch altijd de ware essentie van de techno vast te leggen in zijn tracks. Het unheimische en enigszins veronrustende geluid van grootschalige industrie en digitalisering wordt ook op het nieuwe album ‘The Dash’ (zijn eerste studioalbum sinds 'Into Submission' uit 2001)weer moeiteloos versmolten met warme melancholie.

Genre: Techno

James Ruskin- 'The Dash'Bijzonderheden: De openingstrack van dit nieuwe album, ‘Scene’, is gelijk al een bijzonder exemplaar. Na een sereen begin met een desolate melodielijn en een minimum aan percussie, volgt een onverwachte metamorfose, waarbij de track helemaal indikt met gruizige zware baslijnen. Wegebbende strings en strenge claps brengen het geheel naar een climax. ‘Under 3’ heeft een catchy opbouw, waarbij Ruskin nog meer de stuiterende kicks van de tooltechno opzoekt en de luisteraar opjut met jagende 303-loops. De prettige shuffle, sterke ondersteunende baslijn en nauwkeurig geplaatste breaks in ‘Surfaced’, maken van die track een instant Ruskin-klassieker, die in geen enkele technoset zal misstaan. Met ‘Glasshoppers’ maakt hij verder nog een geslaagd uitstapje naar stemmige downtempo electronica en ‘Your Journey’ is de lieve zachte afsluiter van het album na een flinke portie technogeweld.

Het gebrek aan vernieuwing heeft natuurlijk ook een keerzijde. Zo klinken de acidsynths en simpele 909-truukjes in ‘Outlined’ ontzettend gedateerd. Tracks als ‘Vox’, ‘Torridon Void’ en ‘Road Trip’ zijn pogingen tot diepere Detroit-techno en hoewel deze keurig volgens de Detroit-traditie worden opgebouwd, missen ze telkens weer het technovuur dat hij wel weet aan te wakkeren in de voor hem zo kenmerkende tooltechno. Dieptepunt op dit nieuwe album is ‘Lahaine’, dat overdreven oldskool militant klinkt en qua melodielijn bovendien een regelrechte rip-off is van Laurent Garnier’s ‘Returning Back To Sirius’.

Er staan geen enorme verrassingen op 'The Dash'. Maar in een tijd waarin weinig producers de kunst van de dikke swingende funtionele techno met mooie meeslepende strings nog lijken te beheersen, is dit album er eentje om niet te missen voor de echte technofanaten.

Hoogtepunt: ‘Scene’, Under 3’, ‘Your Journey’ en ‘Surfaced’

Dieptepunt: ‘Lahaine’ oftewel ‘Returning Back To Sirius, de James Ruskin remix’

Twijfelgeval, aanrader of bagger?: Aanrader, drie supervadsige tracks waarop je echt niet stil kunt blijven staan en een aantal goed gelukte voorzichtige experimentjes van deze vakman.

Oordeel zelf: luisteren naar The Dash

Luister ook eens naar: James Ruskin - Into Submission

James Ruskin

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws