Defected: Def Mix & Louie Vega

Partyscene Redactie | 24 september 2007
music

New Yorkse house: toen en nu

Intro: De expansiedrift van Defected kent geen grenzen. Vrijwel wekelijks komt er een verzamelaar uit van het Engelse label. Alleen een wiskundige kan nog wijs uit het netwerk van sublabels dat onder de vlag van labelbaas Simon Dunmore opereert. Defected wil niet alleen het grootste label van dit moment zijn, het lijkt ook het roemruchte verleden van house te willen inlijven. Strictly Rhythm werd al eerder overgenomen, en nu is de Def Mix aan de beurt. What’s next: Defected die Larry Levan uit zijn graf opgraaft en de Paradise Garage heropent?

Genre: House uit heden en verleden

De Def Mix was midden jaren negentig legendarisch. Het New Yorkse dj/producers collectief (Frankie Knuckles, David Morales, Hector Romero en Satoshi Tomiie) was een kwaliteitskeurmerk voor iedere popster die een remix wilde van één van zijn nummers.Bijzonderheden: De Def Mix was midden jaren negentig legendarisch. Het New Yorkse dj/producers collectief (Frankie Knuckles, David Morales, Hector Romero en Satoshi Tomiie) was een kwaliteitskeurmerk voor iedere popster die een remix wilde van één van zijn nummers. Vooral David Morales stond garant voor een hit: de lijst artiesten die bij hem aanklopten is oneindig: van U2 en Michael Jackson tot Mariah Carey en Diana Ross. Zelfs dubieuze namen als Ace of Base, 2 Unlimited en Take That werden door Morales onder handen genomen. “U vraagt, wij draaien”, was het motto van de Def Mix, vaak voor absurde hoge bedragen. Platenbazen legden dit met liefde neer: mainstream artiesten als Toni Braxton en Simply Red werden nu ook in de clubs gedraaid, slimme marketing om popsterren een credible imago te geven.

Gelukkig verdwijnt het ‘vroeger was alles beter sentiment’ snel bij het luisteren van Louie Vega in the House.Maar de Def Mix was meer dan een marketingmachine en een geldfabriek: de Def Mix bepaalde het geluid van New Yorkse house in de jaren negentig. En wat tien jaar na dato nog opvalt, is hoe ontzettend strak de meeste producties zijn. Actueel klinkt het niet meer, maar je zou willen dat zulke warme house tegenwoordig nog gemaakt wordt. Defected wil er vast wel een sublabeltje voor uit de grond stampen.

Gelukkig verdwijnt het ‘vroeger was alles beter sentiment’ snel bij het luisteren van Louie Vega in the House. Het honderdduizendste mixalbum van de Master at Work is wederom een schot in de roos. Met vrijwel alleen maar actuele platen (een klassieker van Lil Louis, Lou2 en The Braxtons daargelaten) laat Louie horen na meer dan 20 jaar dj’en nog steeds een neusje te hebben voor goede muziek. Speciaal is een compilatie van de Masters at Work al lang niet meer. Maar wel lekker.

Hoogtepunt: Veel teveel.

Dieptepunt: Maat houden is niet besteed aan Defected.

Twijfelgeval, aanrader of bagger? Aanrader. “Zo mooi wordt het nooit meer”, denk je bij het luisteren naar de Def Mix. Louie Vega laat horen dat je ongelijk hebt.

Oordeel zelf: luisteren naar Def Mix & Louie Vega in the House.

Luister ook naar: Al die andere MAW en Defected compilaties.

Defected

Def Mix

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws