Sonar Kollektiv-combireview: Jazzanova & Isoul8

Partyscene Redactie | 9 oktober 2006

Niet iedere release een schot in de roos

Het Duitse Sonar Kollektiv pint zich niet vast op een genre, maar brengt de meest uiteenlopende muziekstijlen uit. En hierin schuilt de kracht van het label: alles mag, alles kan, als het maar goed is. Maar is dat altijd zo? Een combirecensie van Jazzonava's mixalbum Broadcasting en het debuutalbum van Isoul8

Tekst: Roelf Jan Duin

Soundtrack van een perfecte dag

Luisteren naar Broadcasting

Intro: Op het mixalbum Broadcasting laten de Jazzanova-mannen horen wat hun label allemaal te bieden heeft. En dat is veel, zo blijkt.

Genre: Alle genres
Bijzonderheden: In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Het afgelopen jaar was Sonar Kollektic ongetwijfeld een van de meest succesvolle labels ter wereld. Het album Based on a true story van Fat Freddy's Drop, dat release kreeg op onder meer Sonar Kollektiv, werd door Gilles Peterson's luisteraars uitgeroepen tot het album van het jaar, Ame's 'Rej' werd door vrijwel iedere dj grijsgedraaid en Jazzanova's tweede remixalbum werd met lovende kritieken ontvangen. Broadcasting geeft een kijkje in de toekomst van het label. En die toekomst is veelbelovend.
Alle stijlen komen aan bod in een vloeiende mix. Wahoo opent het bal met een mooie ballad, waarna we de diepte in gaan met de minimale house van Ame en de subtiele hiphop van Capital A. Maar geen enkel genre blijft onaangeroerd. Dubby reggae van Fat Freddy's Drop, nerveuze broken beats van Jazzovova, vage downtempo van Clara Hill, nog vreemdere bliepjes van Jaslopski, iedere plaat wordt weer een andere richting ingeslagen. Maar net zoals bij de dj-sets van Jazzanova, blijft het een kloppend geheel. Broadcasting bewijst dat Sonar Kollektiv nog steeds vooraan loopt.
Hoogtepunt: Iedere plaat is raak.
Dieptepunt: Als hij afgelopen is. Gelukkig hebben de meeste cd-spelers een repeat-functie.
Twijfelgeval, aanrader of bagger: Absolute aanrader. Met deze cd ben je de aankomende maanden helemaal bij.
Oordeel: 9
Luister ook naar:
Jazzanova - The remixes 2002-2005
Playlist - 15 tracks from JCR Compiled by Jazzanova (JCR)
Jazzanova Mixing

Futloos gekabbel

Luisteren naar Isoul8

Intro:Is dan echt alles fenomenaal wat op Sonar Kollektiv uitkomt? Nee, niet alles. Ook in Berlijn slaan ze de plank nog wel eens mis. Met Isoul 8 bijvoorbeeld.

Genre: Deephouse
Bijzonderheden: Niks mis met deephouse. Maar aan het genre kleeft een risico, namelijk dat het kan verzanden in futloos gekabbel. En dat is precies de valkuil waar Isoul 8 met het album Balance in valt. De lieflijke zang en de mierzoete melodieen maken het album saai en langdradig, zonder dat je ook maar een moment echt geraakt wordt. Dit is zo'n cd waarbij je na een half uur denkt: "laat ik eens wat muziek opzetten!", om er vervolgens achter te komen dat er al die tijd al muziek opstaat. Een typisch geval van een niemendalletje.
Hoogtepunt: De bijdrage van deephouse-held Osunlade op 'Speak your word' is meteen ook het hoogtepunt. Zo moet het dus wel.
Dieptepunt: Ja, diep is het wel. Maar ook oersaai.
Twijfelgeval, aanrader of bagger: Bagger. Deze release van Sonar Kollektiv kun je gerust laten schieten