Combireview: Underground Resistance vs. Jeff Mills

Ieder zijn eigen revolutie

Terwijl de soldaten van Underground Resistance in Detroit nog altijd bezig zijn met hun 'sonic revolution', is een van hun oudgedienden aan de andere kant van de Atlantische oceaan bezig met zijn eigen revolutie. Een combirecensie van een verzamelaar met typische Underground Resistance-tracks en de laatste CD/DVD met een klassiek experiment van Jeff Mills.

Tekst: Stamp

Interstellar Fugitives - Destruction of Order (UR)

Luisteren naar Destruction of Order

Intro: "Order and Chaos. Two universal opposites from before the beginning of time. While most of us are familiar with the concept of positive order and negative chaos, there is also a such thing as negative order and positive chaos." Techno met een missie, dat zijn we wel gewend van Underground Resistance. Agent 3.14 aka Atlantis verzorgt de introductie op de dubbel-cd Destruction of Order en maakt ons duidelijk dat de tijd rijp is voor chaos, omdat de huidige order een gevaar is voor de mensheid. Dit is een 'sonic revolutio', dit is Underground Resistance.

Genre: Detroit techno & electro
Bijzonderheden: Na deze introductie belanden we met agent 039, the Infiltrator meteen in deepspace. Zijn 'A Delicate Balance' zet de toon voor de rest van het album. Sferische duistere electro en techno die door oudgedienden en nieuwe soldaten aan het UR-front wordt geleverd. Een van die agents die al lange tijd mee gaat, is nummer 011, the Suburban Knight. Hij levert drie tracks af, die tot de beste momenten van het album behoren. Ook label baas Mad Mike is meerdere malen vertegenwoordigd. Opvallend is het nummer 'Chaos & Order' dat erg minimalistisch is voor zijn doen. En het punkrock drum & bass nummer dat hij samen met Orlando Voorn heeft geproduceerd, is al helemaal een geval apart. Andere buitenbeentjes zijn het prachtige downtemponummer 'Song for the Hmong' van Perception & 090, het rustig kabbelende 'The Fugitive from Tibet' van the Infiltrator en 'Fuji' van agent 044, the Deacon. Natuurlijk staan er ook nog wat typische UR technoknallers op zoals 'Beautiful Boxer' van the Illustrator. Toch lijken dit soort nummers vaak slappe aftreksels van eerdere en betere platen. Het grootste gedeelte van de nummers bestaat uit werk van artiesten als Dijital, DJ 3000, DJ Skurge en DJ S2. Veel harde kale electro en rauwe sferische techno zoals we dat gewend zijn van Underground Resistance. Met een enkele misser hier en daar en een paar echte verrassingen is The Destruction of Order een solide verzamelaar met unieke UR-nummers geworden.
Hoogtepunt: Song for the Hmong - Perception & 090, Moon Rays - Suburban Knight.
Dieptepunt: The Streets - The Unknown Soldier
Twijfelgeval, aanrader of bagger? Aanrader
Oordeel: 7.5
Luister ook eens naar:
Rolando - From There To Here & Now
430 West presents Back To the Rythm

Meer info:
Underground Resistance
Submerge

Jeff Mills - Blue Potential (Uncivilized World)

Luisteren naar Blue Potential

Intro: Vroeger heette hij The Wizard, nu toch maar gewoon Jeff Mills. Maar zijn magische kunstjes heeft hij nog niet verleerd. Zo kreeg hij het Montpellier filharmonisch orkest zo ver om samen met hem en componist Thomas Roussel enkele van zijn nummers om te zetten tot orkestrale werken en die uit te voeren op het '10 jaar op de UNESCO werelderfgoed lijst' feestje voor de Pont du Gard. Dit is opgenomen en resulteerde in de DVD + CD Blue Potential.

Genre: Filharmonische techno
Bijzonderheden: Mills heeft in eerder werk al zijn neiging naar meer harmonische, filmische muziek laten blijken. Hoogtepunt hiervan is de soundtracks voor Fritz Lang's Metropolis en daarna de soundtrack voor Buster Keaton's Three Ages. Dus toen men hem vroeg of hij samen met het Montpellier filharmonisch zijn tracks wilde opvoeren, was dat geen moeilijke keuze. Voor het Montpellier filharmonisch orkest was dit niet de eerste keer dat er met een elektronische producer werd samengewerkt. Eerder was er een album opgenomen met Manu leMalin. Op de DVD zien we Jeff Mills vooraan op het podium, terwijl hij in constant contact staat met de dirigent. Mills fungeert ook als gastheer van de avond en legt voor sommige nummers uit waar ze over gaan en waarom hij ze heeft geschreven. Hoe klinkt dat nou, tracks van Mills gespeeld door een orkest? Nou, wonderbaarlijk goed. Waar zo'n samenwerking bij veel rockbands vaak niet echt tot zijn recht komt, heeft Mills er samen met de componist echt werk van gemaakt en horen we Mills zoals we Mills nog nooit gehoord hebben. Nummers die oorspronkelijk voor een film zijn gecomponeerd, zoals 'Dayligth' en 'Entrance to Metropolis', klinken nu als echte volwaardige filmmuziek. Enkele andere tracks krijgen door deze uitvoering meer emotie dan het origineel. Vooral 'Eclips' van het uit 1997 afkomstige Tomorrow draagt zijn nieuwe jasje met verve. Een ander hoogtepunt is '4 Art'. Ook dit nummer lijkt op deze manier aan kracht te winnen. Alleen de klassiekers 'The Bells' en 'Sonic Destroyer' klinken lachwekkend. Ze worden potsierlijk van het bombastisch ingezette orkest geweld. Naast het concert staan op de DVD de verplichte Making Of, die helaas voor het grootste gedeelte in het Frans is en niet ondertiteld. Een interview met Mills zelf over de filosofie achter bepaalde nummers. Hierin komen enkele prachtige Millsiaanse uitspraken voorbij. En een studio-interview met Mills en de componist waarin ze bij enkele nummers uitleggen hoe ze die in elkaar hebben gezet. Geen wereldschokkend materiaal, maar voor de echte Mills fan levert het toch nog anderhalf uur extra kijkplezier op. Jeff Mills laat op Blue Potential zien dat zijn experimenteer drift nog lang niet over is. Net als zijn oude kameraden bij UR vecht ook hij voor de 'sonic revolution', maar dan wel op zijn eigen en speciale manier.
Hoogtepunt: Eclips
Dieptepunt: The Bells
Oordeel: 7