James Holden - At The Controls (Resist)

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
music

Een reis met eeuwigheidswaarde



Luisteren naar (en tracklist van) At The Controls

Intro: Nederlandse club en partypromotors helaas. Als je nu een aanvraag indient voor James Holden, dan heb je pech. Tenzij je bereid bent om te wachten tot het einde van het jaar. Tot die tijd is het Britse wonderkind volgeboekt. Je had het, na zijn fenomenale mixalbum voor de Balance-serie (deel 005) en de vele mooie platen die via z'n Border Community-imperium zijn verschenen, al lang kunnen zien aankomen. Maar gewoon eigenwijs blijven. En die dertien in een dozijn house, techno en 'weet ik het wat nog meer' dj's blijven boeken. Nu vissen de meeste van jullie achter het net. Op die ene clubpromotor uit Nijmegen na. Die ziet aanstaande zaterdag Doornroosje helemaal vollopen. En dat niet alleen: hij zal, samen met een paar honderd gelukkige bezoekers, genieten van de mooiste, diepste, duistere en meest frisse elektronische muziek die er op deze aardbol wordt gemaakt. En gedraaid door de man van 2006: James Holden.

Tekst: Menno & Marcel

Genre: Elektronische muziek in de breedste zin van het woord.
Bijzonderheden: Uit de onderlagen van de elektronische muziek tovert James Holden een mixdubbelaar tevoorschijn die een tracklist heeft waar je een warm onderbuikgevoel van krijgt. Mannen als Aphex Twin, Plastikman en Boards Of Canada, maar ook artiesten als Fennesz, Christ, Death In Vegas en Apparat zwaaien de scepter. Voor de avonturiers onder u vast geen onbekende namen, maar het mysterieuze karakter van hun muziek blijft intact en wordt door James Holden op een fenomenale wijze met elkaar verbonden. Het moet lastig zijn geweest om de muziek van deze artiesten aan elkaar te breien. Maar James Holden slaagt er in om de normaal als te 'moeilijk' bevonden elektronische muziek als vanzelfsprekend voor het voetlicht te brengen.



James Holden

Holden houdt van stuwende beats en melodieen die constant van tint veranderen en legt zo een vloeiende lijn uit in sfeer, ritme en experiment. En hij maakt het je niet gemakkelijk. Op de eerste cd wordt je al na vijf minuten ondergedompeld in de peilloze krochten van Plastikman's 'Cor Ten' om daarna meegevoerd te worden door Massive Attack, Katie Wax en de kippenvel bezorgende 'Anita Berber' van Death In Vegas. Vijf tracks en je bevindt je al in een eenmanscapsule, diep in het muzikale hart van James Holden. Na dit onthechtende begin vervolgt de mix zich in een wat vasthoudender tempo met tracks van Petter, Midimillz en natuurlijk Nathan Fake (maar dan wel in de listige Apparat-remix). De trackvolgorde is voortreffelijk, Holden weekt je gemakkelijk los van ouderwetse opvattingen over hoe een mix moet klinken. De tweede cd is wat steviger dan de eerste en werkt via de zware baslijnen van onsterfelijke tracks als Aphex Twin's 'Xtal' (afkomstig van het legendarische Selected Ambient Works) en de galactische buitenpostmuziek van Egoexpress naar de spetterende Holden remix van Black Strobe's 'Nazi Trance Fuck Off'. Net zo geniaal gearrangeerd als de eerste cd. Dit zijn van die lange reizen die we zo vaak in de clubs missen. Die we uberhaupt weinig zien in de elektronische dansmuziek. Dit is een odyssee met diepte, structuur en melodie. Een reis met eeuwigheidswaarde.
Hoogtepunt: Dat is een lastige. At The Controls is een opeenstapeling van hoogtepunten.
Dieptepunt: Heel cliche, maar wel waar: het moment wanneer de laatst klank heeft geklonken.
Aanrader, twijfelgeval of bagger: Aanrader natuurlijk. Zelden verschijnt er zo'n divers mixalbum, waarin werkelijk alle substromingen van de elektronische muziek aan bod komen.
Oordeel: 9,5
Luister ook eens naar: James Holden's vorige mixalbum voor de Balance-serie.

James Holden draait morgen in Doornroosje. Het feest is uitverkocht.

James Holden

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws