Afgestoft: Public Enemy - It Takes a Nation of Millions...

Partyscene Redactie | 16 oktober 2006
music

Bring The NOISE



In een nieuwe serie blikt Love2Party met weemoed terug op een klassieker. Albums waar de herinneringen letterlijk en figuurlijk aan vast kleven. En al zijn de tussenpozen soms lang, het zijn albums die iedere keer weer met enthousiasme afgestoft worden en bij beluistering nog steeds zo goed klinken. Of zelfs beter. Een album dat waarschijnlijk bij iedere hiphopliefhebber in de kast staat, zou moeten staan zelfs, is het tweede album van Public Enemy uit Long Island, New York.

Tekst: Nico


Stapelgek werd iedereen in mijn omgeving van de blijkbaar nogal irritante noise waarin It Takes a Nation of Millions to hold us back uitblinkt. Want het tweede album van Public Enemy is een meedogenloos heftig kolkende brij van snerpende pieps en blieps, buitelende, kletterende en hakkende beats en ritmes, vliegensvlugge scratches en messcherpe, behoorlijk radicale maatschappijkritische teksten. En zelfs na al die jaren waarin toch heel wat extreme muziek mijn speakers verlaten heeft, wordt ik in m'n eigen huis behoorlijk kritisch aangekeken als ik Chuck D en Flavor Flav met de volumeknop op voluit hun boodschap laat uitspugen en de aanhoudend zeurende geluidenstroom de huiskamer vult.

In 1987 verscheen Yo, Burn Rush The Show, het debuut van Public Enemy, een hiphopformatie uit Long Island, New York. Gelijk al een fantastische binnenkomer, maar de opvolger, die in 1988 het daglicht zag is het meesterwerk waarmee Public Enemy zich wereldwijd op de hiphopkaart plaatste. Snoeiharde hiphop met revolutionaire teksten. Public Enemy politiseerde rap en combineerde het gedachtegoed van militante zwarte bewegingen uit de jaren zestig met standpunten over de uitzichtloze positie van zwarte jongeren in het Amerika van de jaren tachtig. Radicale politieke, sociale en culturele standpunten vormden de aanleiding voor deze mannen om hun niets verhullende boodschap krachtig uit te spugen.


Chuck D & Flavor Flav


Furieus en compromisloos. Net als de heftige brij van beats, pieces en noise die de woedende, agressieve teksten dragen. Halverwege het album, aangekomen bij 'Night of the Living Basehead' lijkt de boel al op z'n kolkende hoogtepunt te zijn gekomen en staan de speakers op exploderen. De woede van Chuck D en Flavor Flav slaat zelfs na al die jaren over en ik krijg de neiging om de dingen om me heen verrot te trappen. Laat staan wat het effect van deze spreekbuis is op de kansarme zwarte jongeren zelf. Want het is die onmacht, de teleurstelling, verbazing, de uitzichtloosheid, de bestrijding van het rechtse overheidsbeleid en vooral de frustratie die hier allemaal op samen komen. Het resultaat is een meedogenloos protest, een ijzingwekkende wanhoopskreet, een agressieve aanklacht die vele aanhangers kreeg. "Brothers and sisters, i don't know what the world is coming to", klinkt er gepijnigd op 'Rebel Without a Pause'. Actueler dan ooit. Je hebt klassiekers en je hebt klassiekers. Over de positie van het meeslepende, tijdloze meesterwerk It Takes a Nation of Millions to hold us backbestaat geen enkele discussie.


Meer info Public Enemy

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws