Isolee - We Are Monster (Playhouse)

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
music

Gaat dat zien!


Intro: Vrijdag treedt Isolee op in het onlangs geopende Sugar Factory in Amsterdam. Via de software van Ableton zal de producer die bij de burgerlijke stand bekend staat als Rajko Muller zijn beste tracks van het debuutalbum Rest en veel nieuw materiaal van zijn nieuwe plaat We Are Monster ten gehore brengen. Natuurlijk zal de classic 'Beau Mot Plage' niet ontbreken. Een aanrader, vandaar ook een recensie van een cd die al een tijdje verkrijgbaar is.

Tekst: Marcel

Genre: Minimale house en bliepjestechno.
Bijzonderheden: Vijf jaar duurde het voordat Isolee, na het bejubelde debuutalbum Rest in 2000, een opvolger af had. Dat heeft zo zijn redenen. Eerst wilde hij zijn Lerarenstudie, met als afstudeerrichtingen Frans en Kunst, afmaken. Vervolgens besloot hij te verhuizen van Frankfurt naar Hamburg, waardoor hij lange tijd niet in de gelegenheid was om muziek te maken. Toen zijn nieuwe studio vervolgens af was, kreeg hij last van het zogenaamde writersblock- syndroom. Althans, dat vond zijn label Playhouse, die de ene na de andere productie afkeurde. Het kwam maar niet in de buurt van het prachtige 'Beau Mot Plage', aldus zijn kritische werkgever. Ja, gek he? Zo'n mooi nummer maak je niet snel nog eens. Het is dan ook een veel voorkomend verschijnsel in de muziekindustrie, dat een artiest maar moeilijk op gang kan komen na een klassieker te hebben gemaakt. Bij Rajko Muller alias Isolee is het niet anders. Zijn nieuwe plaat We Are Monster klinkt best goed, maar op veel nummers wordt het niveau van Rest niet gehaald. Wel is duidelijk dat hier een topproducer aan het werk is, die in staat is om in het minimale genre een productie te maken met kop en staart. Zoals het tweede nummer 'Schrapnell', dat gekenmerkt wordt door de spanning en de verrassende wendingen. Diepe, dubby baslijnen, dromerige geluiden, gemixt met rockinvloeden (gitaar en drums). Zo verrassend als Schrapnell', zo saai is de track 'Jelly Bean / Fish'. Een baslijn uit de electro-hoek, een irritant fluisterend stemmetje dat een vis schijnt te hebben gevangen en wat nietszeggende akkoorden. Hier ontbreekt het duidelijk aan inspiratie. Gelukkig zijn de matige prestaties op We Are Monster in de minderheid. Opvallend is dat Rajko Muller zich niet vastbijt in een bepaalde stijl. Natuurlijk, de sound is minimaal, maar er zijn ook invloeden uit de rock, electro en house te ontdekken. Dat maakt het album het aanschaffen waard. Die drie zouteloze nummers (van de tien) moet je maar voor lief nemen.
Hoogtepunten: 'Schrapnell'.
Dieptepunt: De nieuwe 'Beau Mot Plage' ontbreekt.
Twijfelgeval, aanrader of bagger? Aanrader, maar de plaat moet je wel minimaal vijf keer beluisterd hebben, wil je de muziek van Isolee goed kunnen begrijpen.
Als je dit goed vindt, luister dan ook eens naar: het album Rest. Dat wel.
Oordeel: 7

Morgen in de Sugar Factory: Isolee live! Be there.

Meer info en luisterlinks Isolee

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws