Combi-review: Tango Fusion Club vs. Soulschool

Neotango uit Duitsland en funky soul uit Belgie

Intro: De muziekredactie van Love2party probeert altijd streng, doch rechtvaardig een oordeel te vellen over de stapel muziek die dagelijks binnenkomt. Er zijn zelfs cd's waar we niks mee doen. Geloof ons, dat is niet voor niets. Daarnaast zijn er van die cd's die, als het ware, een beetje blijven liggen. Cd's die je niet het gevoel geven er meteen een artikel aan te wijden, omdat het bijvoorbeeld een geval van 'net wel, net niet' is. Of omdat het eigenlijk buiten ons straatje ligt. Voor deze, en nog veel meer redenen, is er vanaf nu dus de combi-bespreking. Twee of meer cd's onder elkaar gepresenteerd. Beknopt en to-the-point besproken. Handig!

Tekst: John

Clubtango

Cd: Sonja Armisen - Tango Fusion Club
Genre: Neotango.
Bijzonderheden: Samenstelster Sonja Armisen schreef, en verzamelde, de nummers om haar neo-tango repertoire wat uit te breiden. Na het onvolprezen 'La revancha del tango' van het Gotanproject bleef het aanbod in dit genre nogal beperkt. En als je dan, zoals Sonja, je eigen neotango club hebt, en er ook nog les in geeft ook, wil je wel eens iets anders draaien. Vandaar. Allereerst complimenten voor de hoes. Mooi. Het schijfje an sich oogt zelfs nog leuker. Een tweezijdig zwarte cd, waarvan de labelkant eruit ziet als een vinylsingle. Inclusief groeven! De muziek is een kruising tussen tango en club. De uitvoering klinkt heel professioneel. Nadeel van genoemde combi is de tegenstelling tussen de beide genres. Het melancholieke geluid en het onderhuidse leed van de tango contrasteren nogal met het vrolijke, levendige clubgeluid. En raakt daardoor net niet je ziel. Hoogstens je voeten. Op 7 april is de groep te aanschouwen in Diogenes te Nijmegen.
Meer info & luisteren: Tango fusion club

Dorpshuissoul

Cd: Moiano - Soulschool
Genre: Jazzy, funky soul.
Bijzonderheden: Moiano is het geesteskindje van Gentenaar Peter Lesage. Het album verscheen in Belgie al een jaar geleden op de markt. maar nu is dan ook Nederland aan de beurt. We horen een mix van soul, funk en jazz en een flinke scheut hiphop. Geen gesamplede sounds, maar duidelijk een echte band. Goeie muzikanten ook. Evengoed klinkt het ook als die 'beste liveband die je ooit in je plaatselijke dorpshuis gezien hebt'. De zang is het bijvoorbeeld net niet. Dat geld overigens niet voor Achtergrondzangeres Nina Babet. Het aantrekken van een zanger met wat meer soul in zijn stem kon wel eens net dat verschil maken. En een beetje meer spanning mag ook wel. Zet Nina ook eens echt in de spotlights. Een nummer als 'One day' geeft je de indruk dat er nog zo veel meer inzit!
Meer info & luisteren: Moiano