Dj Sneak - Housekeepin' (Magnetic)

Sneakpreview

Intro: Wie nu nog niet weet wie Dj Sneak is, komt of uit een ei of is gewoon een beetje een nieuwkomer in de 'flitsende' wereld van de house. Deze oude rot, full-(Puertorican)-name Carlos Ruben Sosa, is er al zo'n beetje vanaf het begin bij. Trefwoorden: Chicago, Derrick Carter, Cajmere, Roger Sanchez, Armand van Helden, Strictly Rhythm, uitvinder van de filterdisco, vet en ga zo nog maar een tijdje door. Op zijn derde album dat nu in de winkels ligt, begeeft Sneak zich op het enge pad van de...

Tekst: John

Genre: ...house met pop-appeal om ook de niet-dance-liefhebber eindelijk over de streep te kunnen trekken.
Bijzonderheden: Dat betekent onder meer: variatie en vooral niet te lang uitgesponnen nummers. De meerderheid duurt dan ook slechts tussen de 3 a 4 minuten. Ideale lengte om de aandacht vast te houden. Geen echt hebbedingetje voor dj's dus. Waarom Sneak zonodig de wereld wil bekeren, is verder niet duidelijk. Liefhebbers van zijn draaistijl waren er al genoeg. Zelf verwacht hij aan de hand van dit album best een goede deal met een major platenlabel te kunnen sluiten. De belangrijkste factor om te kunnen scoren, is natuurlijk de aanwezigheid van 1 of meer hits. En daar heeft 'ie er in ieder geval al 1 van in huis. 'Fix my sink'! De final sell-out dus?

Dat valt gelukkig 'ENORM' mee. Zijn nieuwe single 'Que Pasa' is overigens wel een nogal melig latin-partynummer met 'PROMINENT AANWEZIG'-e saxofoon. Op 'Incredible' horen we zelfs 'ROYAAL' de sound van Steely Dan voorbijkomen. 'Call Me' is een lekkere, zwoele housetrack met een 'STEVIG' invallende beat. De 'DIKKE' hit 'Fix My Sink' is met zijn lekkere 'BIG' and funky sound natuurlijk ook aanwezig. Ook 'Funky Rhythm' is 'GEVULD' met deze funky sound, maar de 'ZWAARLIJVIGE' rapstijl van Sneak maakt het wat minder 'VLEZIG'. 'Inside' heeft weer dat ouderwets 'VADSIGE' oldskool-gevoel. 'Morning Come' is opgebouwd 'ROND' een oude sample van de SOS-Band en herinnert dan ook 'RUIM' aan dat discogevoel van vroeger. Met 'Siren Song' hebben Sneak en de Spaanse zangeres een prachtig nummer neer-'GEZET'. De 'NAAR ALLE KANTEN UITDIJENDE' Spaanse gitaarklanken op 'Summer Song', de 'CALORIERIJKE' beats op 'Cant Wait', de 'CORPULENTE' sound op Ralphi Rosario-hommage 'Salsa Elektrika' en tenslotte de 'BAGGERVETTE' housebeats op 'HEAVY WEIGHT'-lachgaspromotieplaat 'The Gas'. Variatie is hier dus 'the word'.
Hoogtepunt: De score is 'NIET ECHT MAGER'. Het album staat 'BOL' van de potentiele hits.
Dieptepunt: Best 'EEN GEWICHTIG GEBEUREN'. Geen dieptepunten gehoord.
Twijfelgeval, aanrader of bagger? 'VOLLE' aanrader. 'MEGA'-commercieel, maar wel 'ERG VET'