Little Tempo / The Dub Project (M Records)

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
music

Vakmanschap is meesterschap


Intro: Twee nieuwe platen op M Records, het label waarop de in Nijmegen woonachtige, in Canada geboren Ryan Moore onder de naam Twilight Circus Dub Sound System zijn op traditionele Jamaicaanse dubtechnieken gebaseerde dubplates uitbrengt. Voor The Dub Project kreeg zijn eenmanszaak versterking van een aantal bijzondere, in de dub en reggae wereld tot de verbeelding sprekende gasten. Minstens zo bijzonderder is het project van Little Tempo, een Japans collectief dat voor het eerst een plaat buiten Japan ziet verschijnen.

Tekst: Nico

Genre: DUB
Bijzonderheden: Schrap, schrap, schrap en opnieuw beginnen. Wie zit er in hemelsnaam te wachten op allemaal gezeik over wie Ryan Moore is en waar hij geboren en getogen is, en technisch gezeik over bassen, drums en weirde spacey geluidseffecten? Ik zit hier compleet te freaken bij het nieuwste project van Ryan Moore, die de internationale dubwereld al jarenlang onveilig maakt met zijn op originele Jamaicaanse dubtechnieken gebaseerde dub onder de naam Twilight Circus Dub Sound System. Zo ook op The Dub Project. Is het zijn dertiende album, zijn veertiende inmiddels? Ik weet het niet, en het zal me een rotzorg zijn. Mijn koptelefoon kraakt, protesteert en kreunt en steunt bij het leven over de geseling van de loodzware bassen en de retestrakke ritmesecties. En dan begint Mykal Rose (Black Uhuru) ook nog eens doodleuk met z'n doorleefde stem te mijmeren op 'Days of History' waarin compleet krankzinnige geluidseffecten uit de mengtafel wisten te ontsnappen. Big Youth & Ranking Joe nemen het stokje over op 'Love Humanity' en betuigen hun liefde. Hun liefde aan de rastaffari, aan de muziek, aan de wereld. En aan mij, ik weet het zeker. En alsof het niet genoeg is boort op 'Joy' een gruwelijke baslijn zich in mijn hersenpan en zweeft de voor mij onbekende Shyama op grote hoogte terwijl ze haar mysterieuze stemgeluid als een zachte deken over mijn oren legt. De drums komen van Style Scott (van Roots Radicate en Dub Syndicate fame) en die haalt datzelfde verbluffende geintje uit op 'Impact' waaraan geen ontsnappen mogelijk is. En dan heb ik tracks met tot de verbeelding sprekende titels als 'Smokey' en 'Rise Up' nog te gaan. Allejezus, wat een gruwelijk vette plaat! Play it loud and heavy!


Compleet murw gebeukt door The Twilight Crew en gasten schuif ik het schijfje van Little Tempo in de speler. Een Japans collectief dat in het thuisland duizenden exemplaren van ieder album verkoopt, maar met Fire Blender voor het eerst de landsgrenzen overgaat. Jawel, op M Records van ene mijnheer Ryan Moore. En al snel vraag ik me af waarom niemand eerder op dat geweldige idee is gekomen. Want als het al flippen en freaken was bij The Dub Project, wees dan voorbereid. Ook deze Japanners blijken het dubkunstje tot in de puntjes te beheersen. Al knikkeren ze er een snuif jazz bij, wat wereldse invloeden en vooral het geluid van een steel pan. Compleet paranoia inmiddels gluur ik tussen de gordijnen of ik niet ineens Elvis Presley ergens tussen de bomen vandaan zie komen om zijn slechtste Hawai movie nog eens dunnetjes over te komen doen. Aloha! Een tokkelend gitaartje hier, weirde, in en uit echoende geluiden, natuurlijk de al even monsterlijk grommende baslijnen en veel percussie. Erg veel percussie. Zoals op het absolute hoogtepunt van het album, 'Space Mambo'. De mambo in Japanse dubby stijl, wat je je er ook bij kunt voorstellen. Ik geloof dat ik gek word. Net als m'n koptelefoon. Het is teveel voor een avond.
Hoogtepunt: Ja
Dieptepunt: Nee
Twijfelgeval, aanrader of bagger? Aanraders!
Als je dit goed vindt luister dan ook eens naar: Check de Twlight Circus Dub Sound System site voor een paar heavy tips.
Oordeel: Allebei een welverdiende 9

Meer info: M Records / Twilight Circus Dub Sound System

Love2Party interview met: Twilight Circus Dub Sound System's Ryan Moore

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws