Typische Intec-sound, maar dan wat slapjes
|
Met Seven Breaths komt de uit Norfolk, Virginia afkomstige Bryan Zentz voor het eerst met een album op Intec Records, het label van Carl Cox. De verwachtingen werden de afgelopen tijd opgeschroefd met de eerder op Intec verschenen 12-inches 'Skufftones 1.0', 'Watch The Sun', 'Joplin' en het recentelijk verschenen, van Seven Breaths afkomstige D-Clash. Funky techhouse vol roffelende percussie die de dansvloer gretig oppikte. Kortom, de verwachtingen voor zijn nieuwe album lagen hoog!
Tekst:
Iddo
Zoals in veel muzikale gezinnen een traditie is, leert ook Bryan Zentz de fijne kneepjes van het vak van zijn vader, een gewaardeerd muzikant. De eerste experimenten met elektronische dansmuziek van Bryan Zentz bevinden zich in de hiphop, dat hij combineert met industriele electro grooves. Een ideale eigen leerschool, ver weg van de dansvloer dominerende steden als New York, Detroit en Chicago. Zijn enthousiasme blijft niet onopgemerkt en hij stort zich op de radio waar hij al snel ziet en hoort wat er zich in de muzikale 'buitenwereld' afspeelt. Inner City, Ralphie Rosario, 808 State en LFO zijn Zentz eerste muzikale ontmoetingen buiten het vertrouwde en idyllische Virginia. Wanneer hij ook lucht krijgt van Richie Hawtin' praktijken acht hij de tijd rijp. Hij stuurt demo's naar Hawtin, met als gevolg dat Bryan Zentz zijn eerste album op het zusterlabel van Plus 8, Definitive, mag uitbrengen. Met Strategies For A Deeper Design laat hij onder zijn housepseudoniem Barada, doeltreffend van zich horen.
|
Van Twilo tot I Love Techno
Het bekende balletje begint dan snel te rollen en inmiddels is er werk van hem verschenen op labels als Rotation, Electrix, Zozan Music, Jericho, Bush, Primate en Zync. Niet alleen onder de naam Bryan Zentz of Barada, ook Bryan Never, Faculty X en Grudge worden door Zentz ondertekend. Voor de vele pseudoniemen heeft hij minstens zoveel stijlen en benaderingen. Van de donkere en rauwe industriele sound tot wonderschone melodieen. Als live-act heeft Bryan Zentz zich al over heel de wereld laten horen. Van The End en Fabric in Londen tot Florida 135 in Barcelona. Maar ook in de New Yorkse Twilo en op een mega event als I Love Techno kon men van hem genieten.
Met Seven Breaths voegt Zentz een nieuw album toe aan zijn toch al niet geringe output. Ditmaal op het befaamde Intec label van Carl Cox. Met twaalf tracks laat hij op Seven Breaths horen waar hij momenteel mee bezig is. En de eerste indruk is daarbij niet veelbelovend. Alhoewel het een typerende Intec sound betreft krijgen we te maken met een heel wat slapper in elkaar stekend geheel. De overwegend funky techno en techhouse nummers laten zich namelijk het best omschrijven als weinig origineel. Met flauwe, grijsgedraaide samples houdt Zentz de boel aan de gang. De minder kritische luisteraar zal zich er wellicht geeneens aan storen, maar met samples als "Get up" hoef je anno 2003 toch echt niet meer aan te komen. Of Zentz wilde er een old skool sausje overgieten, dan nog had hij iets beter zijn best mogen doen om wat origineler voor de dag te komen.
Zolang stuwende vierkwartsmaten het werk doen, kunnen we er mee leven. Maar Zentz moest zonodig een echt artiestenalbum maken, en gaat ook met genres als dub, jazz en hiphop aan de haal. Misschien is de achterliggende gedachte smakelijk maar de uitwerking is verre van vernieuwend en doeltreffend. Onbegrijpelijk dat een producer van zo'n kaliber daar zo weinig diepgang en creativiteit in heeft weten te leggen. De kracht van Zentz ligt overduidelijk bij de dansvloer. Soms stijgt hij boven zichzelf uit met inspirerende funky techno die ons moeiteloos de dansvloer optrekt. Op die momenten werkt Seven Breaths inspirerend, roffelt de percussie er aangenaam op los en kronkelen warmbloedige melodieen wellustig rondom de stevige dansbeats. Maar dan moet er zonodig weer een platvloerse en behoorlijk overbodige sample in. Hierdoor wordt Seven Breaths een album vol betrekkelijk oppervlakkige techno en techhouse. Voor diepte, creativiteit en originaliteit ben je bij Seven Breaths aan het verkeerde adres.
Meer info: Intec Records