Jack de Marseille - Free My Music (Wicked Music)

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
music

Debuutalbum van bekendste Franse dj in Nederland niet van deze tijd


In Nederland had nog niemand van hem gehoord, tot zijn eerste optreden op het hoofdpodium van Dance Valley in 2000. Met een spetterende dj-set - waarin hij zijn veelzijdigheid ten gehore bracht - wist hij het ijs tussen hem en het Nederlandse publiek te breken. Na diezelfde zomer werd de Fransman gecontracteerd door Club Risk en gingen we hem vanaf dat moment vaker in den lage landen horen. Met name in de Utrechtse Winkel van Sinkel en soms ook in club More. Maar ook elders in het land, waar hij tot aan de dag van vandaag volle zalen trekt.

Tekst: Marcel


Als producer heeft Jack in zijn carriere nog niet veel gepresteerd. Zijn fans moesten het doen met een paar ep's en mixcompilaties (waaronder het vorig jaar verschenen Rendez Vous op het Britse React en een editie van French Sessions op het Franse Distance). Misschien komt zijn debuutalbum daarom nog wat vroeg, want echt veel geoefend met het uitbrengen van bijvoorbeeld 12"-es heeft Jack niet. Gelukkig kreeg hij hulp van een zekere S. Rexovice. Hun samenwerking heeft geresulteerd in een vrij stevig dansalbum, waarvan het geluid niet veel afwijkt van Jack de Marseille als dj.

Dat de Franse dj/producer een fervent aanhanger is van Detroit techno - oude stijl, is goed te horen aan een aantal tracks. Het nummer 'Party Time' bevat veel Kevin Saunderson-invloeden uit zijn oude KMS-tijd, evenals de zweverige afsluiter 'Let The Music...'. Ook de Europese technosound van medio jaren negentig komt aan bod. Het nummer 'Jay Slap' is op een degelijke, subtiele wijze opgebouwd, dat niemand vreemd zou opkijken als dit een productie van Underwold blijkt te zijn. De opener 'You Make Me Feel So Good' is een warme, zweverige deephousetrack, omlijst door veel funkinvloeden. Het klinkt een beetje Nederlands en lijkt op een oude Outland-productie, Dimitri-stijl.



Luisteren naar Free My Music

Naast de hierboven beschreven, sterke producties, bevat het album een aantal oninteressante clichenummers. Neem bijvoorbeeld 'Bring Back That Feeling' (de eerste single): een acidloopje, een enkele baslijn en twee verschillende vocalsample's (We gonna bring it back, bring back that feeling). Een vrij simpel en eentonig techhousenummer waarvan je na een minuut al alles hebt gehoord. Of 'Shake That Body' met de meest foute vocalen die je ooit hebt gehoord (Hey number tuti fruti, get on the floor if you got that body) Kalymba Part 2 klinkt als een housenummer uit '88. En dat hoeft helemaal niet slecht te zijn, maar de sound is wel erg voorspelbaar en simpel. Niet van deze tijd...

Free My Music kent hoogte- en dieptepunten, maar voor een debuutalbum is het helemaal zo slecht nog niet. Jack de Marseille heeft - ondanks zijn vrij hoge leeftijd als beginnend producer - nog veel te leren. Als hij de kunst van het produceren net zo snel oppikt als de kunst van het draaien, heeft hij de potentie om een grote te worden. We zijn benieuwd.

Jack de Marseille

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws