Geschiedenisles van Engelse formatie New Order
Zelf schreven ze geschiedenis. Met hun innovatieve muziek, maar zeker net zo veel met hun club The Hacienda. De even befaamde als beruchte club in Manchester die razend populair werd in de acid house periode, eind jaren tachtig. Maar die naast de vooruitstrevende muziek al even snel synoniem stond met criminaliteit en drugs. In 1997 moest de club zijn deuren sluiten en het kostte de eigenaren, de Engelse band New Order, een fortuin. De band ging uit elkaar. Maar kwam acht jaar later, in 2001, met een ijzersterk comebackalbum terug met een verrassende mengeling van rock en dance. Een combinatie die nog veel verder wordt opgerekt op hun Back To Mine mixalbum. Van psychedelische rock uit de sixties tot pompende techno uit de nineties!
|
|
Tekst: Nico
Foto's: NewOrderOnline
The Hacienda bleek een bodemloze put waarin de eigenaren geld konden blijven storten. Evenmin succesvol was de opening van bar Dry 201, die in het weekend drukbezocht werd, maar de rest van de week leeg bleef. En al brachten de andere activiteiten van New Order, het uitbrengen van muziek gelukkig wat meer geld in het laatje, de sluiting van the
Hacienda in 1997 was onvermijdelijk. De leden van New Order hielden het nog behoorlijk lang vol met de club. Minder succesvol waren ze in het bij elkaar houden van de band. In 1993 al werd het de groep te veel en gingen de leden uit elkaar. De financiele problemen rondom de club, de drugs en de drank eisten hun tol.
|
Blue Monday
Intussen schreven ze wel zo'n beetje de meest verkochte 12-inch uit de muziekgeschiedenis op hun naam. Vrijwel iedereen kent of herkent wel hun grootste hit Blue Monday, een track uit 1983, die daarna nog velen malen opnieuw werd uitgebracht, al dan niet geremixed. In 1993 nam de band afscheid met hun laatste album Republic en gingen de leden hun eigen weg. Acht jaar later was er ineens weer een teken van leven. In augustus 2001 verscheen een nieuw album van New Order. Het was het comeback album Get Ready dat wereldwijd zeer enthousiast werd ontvangen en zelfs een groot aantal nieuwe fans wist aan te trekken met een mengeling van rock en dance. Een combinatie die nog veel verder wordt opgerekt op hun Back To Mine mixalbum. |
|
After Hours Grooving
Op de Engelse Back To Mine serie worden dj's en bands uitgenodigd om een persoonlijke selectie samen te stellen, een blik in de platenkast bij hen thuis te werpen. Een persoonlijke selectie die de ondertitel
Personal collections for after hours grooving draagt. Eerder mochten we luisteren naar de persoonlijke favorieten van Faithless, Groove Armada, Danny Tenaglia, MJ Cole, Orbital, Nick Warren, Deave Seaman en Talvin Singh. Tracks die van invloed zijn of waren, tracks waarmee ze zijn opgegroeid, noem maar op. Zo ook de Engelse formatie New Order, tegenwoordig bestaande uit Bernard Summer, Gillian Gilbert, Peter Hook en Stephen Morris. Begin jaren tachtig hevig beinvloed door de opkomst van electro in Amerika, met het door Arthur Baker geproduceerde
Blue Monday tot gevolg. Een klassieker van formaat en de best verkopende 12-inch aller tijden. Deze essentiele crossover plaat kom je op deze Back To Mine editie helaas niet tegen. Hij zou zeker niet misstaan tussen de tracks die New Order selecteerden.
Bernard
|
Gillian
|
Peter
|
Stephen
|
Compilation of the month
De blik in de platenkast van New Order beslaat maar liefst 35 jaar. Essentiele platen die als een geschiedenisles gepresenteerd worden. Veel uitingen van het Engelse muzikale erfgoed, en daar lusten de als altijd hypende Engelsen wel pap van. Niet voor niets werd het album deze maand in verschillende Engelse magazines verkozen tot compilatie van de maand. Maar de roem gaat veel verder dan de Britse landgrenzen!
De
Back To Mine editie van New Order is nummer elf in de serie, en absoluut de bontste verzameling van allemaal, dat is zeker. Graham Massey heeft zijn best gedaan om de behoorlijk eclectische verzameling tot een geheel te mixen, waarbij hij er zelfs op enkele momenten in is geslaagd om op de beat te mixen. Maar veel vaker lopen de tracks in de breaks in elkaar over. Niet zo vreemd, want hoe mix je de psychedelische bluesrock van Captain Beefheart uit 1962, de dreigende techno van Joey Beltrams
Energy Flash, de onovertroffen Patrick Cowley remix van Donna Summers
I Feel Love naast de hallucinerende dubklanken van Primal Screams
Higher Than The Sun? Of de moddervette electrobassen van Mantronix, de hele vroege electrobreaks van Cat Stevens uit 1977 en de psychedelica van The Velvet Underground uit 1967 die broederlijk naast de soul van Missy Elliots
The Rain en de early Detroit techno van
The Dance van Rhythim Is Rhythim (Derrick May) staan. Een wonderlijke selectie die met reuzenmijlen over genres en grenzen heen stapt. Alsof je even terug geplaatst wordt in de schoolbanken voor een les muziekgeschiedenis!
Tracklisting
01. Captain Beefheart and the Magic Band 'Big Eyed Beans From Venus'
02. Primal Scream 'Higher Than the Sun'
03. Missy Elliot 'The Rain (Supa Dupa Fly)'
04. The Velvet Underground 'Venus in Furs'
05. Doves 'M62 Song'
06. Roxy Music 'In Every Dream Home a Heartache'
07. Cat Stevens 'Was Dog a Doughnut?'
08. Mantronix 'Bassline'
09. The Groundhogs 'Cherry Red'
10. Joey Beltram 'Energy Flash'
11. Donna Summer 'I Feel Love (Patrick Cowley mix)'
12. Can 'Mushroom'
13. Rhythim is Rhythim 'The Dance'
14. Giorgio Vs Talla 2XLC 'E=MC2'!
|
Meer info: DMC World
|
New Order - Back To Mine is nu uit via NEWS en is verkrijgbaar op CD (gemixt) en op driedubbellp (ongemixte versies)