Scion - Arrange and Process Basic Channel Tracks (Tresor)

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
music

De mysterieuze Berlijn - Detroit connectie!

Een legendarisch label met een aanzienlijke cultstatus in de wereldwijde technoscene. En dat dankzij de negen 12-inches en die ene cd die het Duitse label Basic Channel (Berlijn) uitbracht tussen 1993 en 1995. Een unieke sound. Eindeloze minimale loops, uiterst subtiele knoppendraaierij en weids uitwaaierende klanken. Het eveneens Duitse duo Scion mocht zich tijdelijk over de muzikale erfenis van het label ontfermen en haalt dezelfde technische geintjes uit als Richie Hawtin. Naast hun gedeelde liefde en respect voor het Basic Channel geluid, knutselen ze er beiden namelijk gretig op los met de nieuwste audio software "Live". En net als op Hawtin's Closer to the (r)edit, blijkt op Scion opnieuw hoe tijdloos de Basic Channel sound is!


Tekst: Nico
Foto's: Circonium.de


In 1989 begon ene Mark Ernestus in een klein lullig pandje in Berlijn-Kreuzberg de Hardwax platenzaak om zeldzaam spul (soul, r&b, hiphop, "dance") uit Engeland en Amerika van eind jaren '80, begin jaren '90 naar Berlijn te halen. Al vrij snel schoof hij via contacten in Chicago en Detroit meer de dubtechno-kant op. Toen het een beetje begon te lopen werd uitbreiding noodzakelijk, en verhuisde Ernestus naar een nieuw pand in Kreuzberg waar de Hardware store (Hardwax store Mailorder) tegenwoordig nog steeds huist. Bijzonder was dat men daar ook een eigen vinylperserij en -snijderij bezat, waar al het BC/CR materiaal vandaan kwam. Daar kwam Ernestus in contact met Moritz Von Oswald en de oprichting van een van de meest invloedrijke technolabels was een feit.
Hevig beinvloed door Detroit techno, Chicago house en Jamaicaanse dubreggae, creeerde het tweetal, al dan niet met anderen, een unieke sound. Eindeloze minimale loops, uiterst subtiele knoppendraaierij en weids uitwaaierende klanken. Ontelbare keren gekopieerd, geimiteerd maar veel vaker nog een invloedrijke inspiratiebron voor producers in de techno-scene. Luister bijvoorbeeld naar Consumed van Richie Hawtin. Die minimale, oneindig repeterende loops van baslijnen en ritmes, dubeffecten en uiterst subtiele knoppendraaierij. Op zijn laatst verschenen mixalbum Closer To The Edit knutselt Hawtin zelf ook al gretig aan en met Basic Channel tracks. Of Jochem Paap, die op het eerste deel van zijn laatste album ook dezelfde dubby geluidstechnieken en minimale loops gebruikt.

monotone maar dwingende ritmes
Het is die zo typerende en zeker ook typische sound van het Basic Channel label. Geen release lijkt in hetzelfde tempo of ritme te zitten, al is techno wel sterk vertegenwoordigd. Maar allemaal ademen ze dezelfde sfeer uit. De zichzelf oneindig repeterende loops, het minimale en zeer subtiele gedraai aan de knoppen. De dubby geluidseffecten, het zacht ruisen van die mysterieuze nevelen, het gekraak, de rondzoemende geluidslagen en altijd die monotone maar dwingende ritmes. Hypnotiserend, betoverend, maar altijd minimaal.
Het zijn de befaamde en veelvuldig gekopieerde studiotechnieken van het nog steeds onbekende tweetal Mark Ernestus en Moritz Von Oswald. Net zo hevig door Jamiacaanse dubtechnieken beinvloed als door de vroege Chicago acid tracks van Phuture, Armando en Armani, en de Detroit sound van Cybotron, Model 500, Underground Resistance, Jeff Mills, Robert Hood en Juan Atkins. Zelf werkte het duo o.a. samen met Jeff Mills, Carl Craig en Ron Trent en deed en doet dat op verschillende labels. Sommige van die labels, zoals Burial Mix en Mainstreet leiden een sluimerend bestaan en komen zeer onregelmatig tot leven met een release. Of zoals het Maurizio label waarop, tussen 1992 en 1997, de minstens zo befaamde en volprezen M-serie op verscheen van Moritz van Oswald. Niks meer dan een M-nummer, maar wel met een onvoorstelbare impact op de hele technominnende dj-wereld. Een vergelijkbare serie cq erfenis van acht 12-inches en een cd in vijf jaar. Na 1997 verscheen er niks meer op het label, maar de status ervan is onduidelijk. Meer leven zit er in het Rhythm & Sound label, waarop het duo met regelmaat van zich laat horen, onder de naam Rhythm & Sound. Veelal in samenwerking met Jamaicaanse vocalisten en met nog meer invloeden vanuit de dub en reggae.



BC-01


BC-07
]

BC-08


Onder deze labels ook Chain Reaction. Een label waarop geen werk van henzelf verschijnt maar gelijkgestemde muzikale geestverwanten als Scion(!), Monolake, wiens debuutalbum Hongkong (CR04) volgens kenners tot de top behoort, Vladislav Delay, Porter Ricks, Fluxion en Hallucinator nog steeds driftig experimenteren met de basisprincipes van de dubtechno. Al gaan de knisperende, krakende, ruisende en zoemende loops en ritmes op Chain Reaction nog een behoorlijk stuk dieper dan op Basic Channel. Veel van de CR-releases zijn afkomstig van medewerkers in de Hardwax store: Peter Kuschnereit (a.k.a. Substance [crd05]) en Rene Loewe (a.k.a. Vainqueur [crd02]) zijn via het werk in de platenzaak Chain Reaction 'binnengerold'. In 1995 richtte het tweetal Chain Reaction op nadat de activiteiten op Basic Channel werden gestaakt.

Mysterieuze nevelen
Om de een of andere duistere reden doekte Mark Ernestus en Moritz Von Oswald het label in 1995 op. Zoals altijd gehuld in mysterieuze nevelen, dat was al vanaf de eerste BC-release duidelijk. Geen release-info of namen op de platen. Alleen een korte titel en een nummer, soms zelf ook nog in een gelimiteerde oplage in gekleurd vinyl. Het waren de eerste levenstekenen van de zogenaamde minimale techno. En op de eerste release BC-01 ook al gelijk met Jeff Mills op de track Enforcement die verscheen onder de naam Cyrus . Zich geen van drieen waarschijnlijk realiserend hoe invloedrijk ze er jaren later nog mee op de technoscene zouden zijn.



CR07 Fluxion


CR09 Vladislav Delay


De atmosferische en hypnotiserende Basic Channel sound is opnieuw te horen op het album Scion Arrange and Process Basic Channel Tracks. Het Duitse duo Scion, Pete Kuschnereit en Rene Lowe, dat overigens tekende voor de eerste release op Chain Reaction in 1995, mocht zich tijdelijk ontfermen over de backcatalogus. Het tweetal dook als eerste de studio in en installeerde de nieuwste versie van Abletons audiosoftware "Live" waarvan o.a. ook Richie Hawtin een grote fan is. Gebruikmakend van deze speciale software hebben ze de meer dansvloergerichte tracks uit de catalogus van Basic Channel bewerkt, geknipt, geplakt, gelooped en opnieuw gemixt. Bovendien rijkelijk voorzien van samples van de overige tracks uit de catalogus en van enkele aanverwante labels, waaronder het nog steeds actieve label Rhythm & Sound. Flarden uit de hele Basic Channel catalogus worden zo tot een vloeiende collage gemixt.

Nothing beats the original
Het tempo ligt wat hoger dan de originelen en de beats zijn wat nadrukkelijker aanwezig. Met respect voor de basisprincipes van de hevig door dub beinvloede techno, trekt Scion het tijdloze geluid van BC met wat extra flavours naar de huidige dansvloeren. Het ligt allemaal iets makkelijker in het gehoor maar verliest daardoor wel iets van zijn unieke zuigende werking. Ben je nieuwsgierig naar de volledige, meer hypnotiserende en zich tergend traag uitstrekkende originele versies van de legendarische output van het Basic Channel label, dan zul je goed moeten zoeken. Nothing beats the original, dat is zeker. Maar de actuele maar respectvolle blik van Scion op een groot deel van de tracks en de vloeiende mix die het duo er van maakte, smaakt er zeker niet minder om!

Meer info: Circonium overview: basic channel & related labels

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws