Hoe de Chemical Brothers hadden moeten klinken.
Het was voor het Britse duo Layo & Bushwacka! geen eenvoudige klus, de productie van de nieuwe plaat Night Works. Het debuutalbum Low Life schopte het in vrijwel elk zichzelf respecterend muziekmagazine tot album van de maand en ontving een stapel awards waar een paard de hik van krijgt. Terwijl je verwacht dat een artiest dan voortborduurt op het succes, is alles bij Layo & Bushwacka! minder waar. Aan hun warme brei van techhouse, breakbeats, electro en dub zijn een aantal zaken veranderd. Het geluid op Night Works is zowel krachtiger als warmer dan op de voorganger. Meer inspiratie, meer ervaring en ook de nieuwe techniek en betere equipement is debet geweest aan het succes van hun tweede langspeler. Het juiste voorbeeld hiervan vind je terug op hun clubkraker 'Love Story', waarop het tweetal de warme sfeer uit de Zuid-Amerikaanse landen teruggebracht in de muziek. Mooie, warme strings en beats, ijzingwekkende geluidscollages en vooral de wederkerende energie is hiervan het resultaat. 'Love Story' zal zonder twijfel een gooi doen naar de meest gedraaide zomertune van 2002.
Tekst: Marcel
Luisteren naar Love Story |
Major platenmaatschappij XL Recordings, de thuisbasis van ondermeer Basement Jaxx en The Prodigy, heeft de opkomst van het duo slim in de gaten gehouden en ze onlangs getekend voor een handjevol albums. Voor XL financieel gezien een tactische zet, voor Layo & Bushwacka! een handige schakel om hun muziek bij een breder publiek te brengen. En wie een breed publiek wil bereiken, zal een breed album moeten uitbrengen. Een cd waarop meerdere genres de revue passeren, een lp die bovendien voorzien is van gevarieerde muziek. Night Works bevat alle elementen van een goede, veelzijdige elektronische dansplaat. De track 'Shining Through' doet de oude breakbeat-sound van Leftfield opleven. 'Let The Good Times Roll' klinkt zoals de Chemical Brothers op Come With Us hadden moeten klinken. |