S.I.Futures – Eurostar (Novamute)

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
music


De electrodiscopophousewavetechnobreakbeat van S.I.Future bliept en knort dat het een lust is!

Het album 'The Mission Statement' ligt al vanaf september vorig jaar in de schappen, maar kreeg naar onze mening niet de aandacht die het verdient. De release van de single 'Eurostar' is een mooie gelegenheid om ook het album nog eens onder de aandacht te brengen. 'The Mission Statement' komt uit het haast oneindig creatieve brein van S.I.Future, die hiermee debuteerde op het Engelse label Novamute (Speedy J, Richie Hawtin en voorheen Luke Slater). Een album dat werkelijk uit zijn voegen van de ideeen, vindingrijkheid en vooral eindeloze experimenteerdrift. Na 'We Are Not A Rock Band' en 'Freestyle Disco' is 'Eurostar' de derde single van het album en dit keer ontfermden Sven Vath en basterrorist Dave Tipper zich over de Kraftwerk-kloon. Met behoorlijk verschillende mixen als resultaat.


Achter S.I.Futures schuilt Si Begg, die eerder al de grenzen van de elektronica aftastte op labels als Tresor, N-Tone, Language en Leaf. Begg werd geboren en groeide op in de Schotse Midlands en werd in de jaren zeventig en tachtig hevig beinvloed door pioniers als Kraftwerk en Cabaret Voltaire. Eind jaren tachtig kreeg het acid house virus hem te pakken en richtte Begg een studio in om vervolgens, niet beperkt door enige muziekstijl of stroming, maar met eerdergenoemde invloeden als basis, in hoog tempo tracks te produceren. Zijn open mind en experimenteerdrang bracht hem ook achter de draaitafels en leidde tot residenties in Tresor in Berlijn, de nu al legendarische Boutique in Brighton en The Kitschen in Dublin.


The Mission Statement
In de jaren negentig verschenen er albums en 12-inches van zijn hand op labels als het Duitse Tresor, Ninja Tunes dochterlabel N-Tone en Language. Tracks en albums verschenen niet alleen onder zijn eigen naam Si Begg, maar vooral onder talloze pseudoniemen waaronder Bigfoot, Cabbageboy en Buckfunk 3000. Rondom de millenniumwisseling vestigde de Schot zich in Londen en begon aan een nieuw project, The Mission Statement, dat zijn eerste album zou worden voor het befaamde Engelse label Novamute.

Ook op The Mission Statement laat Begg zich niet beperken door stijlen en genres maar draait hij naar hartelust aan de knoppen van zijn machines om die vervolgens al grommend, schurend, piepend, bliepend en knorrend een hele berg dansbare digitale shit over ons uit te laten spugen. Een radiopresentator opent het album met de woorden: "Another quality S.I.Futures Project" gevolgd door ladingen met futuristische bliepjes, vocoderstemmen, kronkelende baslijnen en rake scratches over stevig stampende vierkwartsmaten op 'This Is The Way'. Het is het begin van een drukke en hectische maar absoluut uitdagende en fascinerende digitale reis langs knallende vierkwartsmaten, stuiterende electrobeats, funky spacedisco en industriele knisperende breakbeats.

Junglepionier en tegenwoordig breakbeat-adept T-Power steekt een handje toe en laat de baslijnen lekker grommen in het duistere en sinistere 'I Like That'. De mannen van Aspects rappen zich een breuk in het niet minder sinistere en onheilspellende 'All Terrain Aspects' waarop vette hiphopbeats in angstaanjagende geluiden worden gehuld en de rappers halverwege verdwijnen in de vocoder. Op 'Assault On Precinct 14' duikt de Schot nog wat verder de industriele diepte in en vergast hij ons op loodzware baslijnen die traag rollen over even trage maar monsterlijke hiphopbeats en verontrustende synths. "Now we bring up the music for you, to practise your routine to. Practise it until you're doing it, without thinking. We'll soon have you discodancing with the best", vertrouwt Begg ons toe en hij ons smerige funky spacedisco voorschotelt. "Just relax and let go", voegt hij er nog aan toe. Alsof relaxen ook maar een optie is! "Here we go. Here comes the music. Let’s disco!" Het wordt weer net zo gemakkelijk gevolgd door de stuiterende breakbeats en funky baslijnen op 'Ionic Funk', de vocoderdisco van 'The News' , nog meer funky breakbeats op 'I am The Bomb' en de stampende vierkwartsmaten en vocoderstemmen op de eerste single 'We are Not A Rock Band'.
"Here comes the music. Let's disco!" Wat een waanzinnig album!

Eurostar
De derde single van het album is 'Eurostar', een regelrechte kopie van Kraftwerks 'Trans Europe Express' compleet met zweverige vocoderstemmetjes en stuiterende electrobeats. De albumtrack is voor de 12-inch teruggebracht tot dik drie minuten waardoor de heftige dreunen gelijk al na een minuutje losbarsten en samen met de vocoderstemmetjes en bliepjes om de aandacht strijden. De Engelsman Dave Tipper, die een gehoorbeschadiging opliep door iets te veel van zijn eigen loodzware subbassen te consumeren, toont behoorlijk respect voor het origineel en laat af en toe nog eens wat van de vocalen, zij het vervormd, over zijn two-step beats galmen en wat van die futuristische bliepjes over zijn toch weer diepe baslijnen glijden.

Nee, dan Sven Vath. Het enige waaraan hij dacht, was ongetwijfeld de dansvloer en wat hij er met Eurostar zou kunnen doen. Gelijk vanaf het begin pompt hij er op los met een even simpele als effectieve knalbeat, felle hihats en het computerspelletjesgeluidje als smaakmaker. Dik zes minuten zonder enige pretentie stevig beuken. Niks meer, niks minder.
Luisteren naar Eurostar
Luisteren naar de Mission Statement

Tekst: Nico

The Mission Statement en de Eurostar Remixen zijn verkrijgbaar via Pias.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws