James Ruskin - Into Submission (Tresor)

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
music

De in Londen woonachtige Brit James Ruskin heeft zijn sporen in de Europese technoscene ruimschoots verdiend. Met zijn label Blueprint Records bestormt hij maandelijks de 'ietwat uitgemolken technomarkt' met frisse producties. Tezamen met dj's/producers Oliver Ho en Surgeon weet hij zich toch staande te houden in een markt die allang verzadigd lijkt. Niet voor niets werd hij opgepikt door een groot Duits label als Tresor. Zij onderscheidt zich al jaren van de rest, door alleen de allergrootste technopuristen (in opkomst) te tekenen. Denk hierbij maar eens aan namen als Juan Atkins, Jeff Mills, Joey Beltram en Robert Hood, maar ook Pacou, Diskordia en Scan 7 die allen fantastische lp's en/of maxi's op het Berlijnse label uitbrachten!

Ruskin beroert al sinds '91 de decks en werd zoals bij velen bekend dankzij zijn uitstekende dj-skills. En een goede dj produceert nu eenmaal, zo ook James. Vanaf zijn 25ste brengt hij de ene na de andere technojuweel uit, veelal op zijn eigen Blueprint label. Zijn debuutalbum 'Further Design' uit '98 betekent zijn officiele doorbraak. Vrijwel elke dj heeft in die tijd wel een release van Ruskin in zijn platenkoffer. Het duurt dan ook niet lang voordat de uitstekende opvolger 'Point 2' in de schappen ligt. Minimale techno, maar toch zeer muzikaal door de vele melodieuze geluidslagen en subtiele ritmepatronen. Ook op zijn nieuwe lp laat James Ruskin dat horen, maar het geluid is frisser, meer volwassen en barst bovendien van de emotie.

Het album start ingetogen met de track 'Confession'. Melancholische elektronica die wordt ondersteund door dwingende bassen en huiverige strings. Prachtige elektronische dansmuziek op het hoogste niveau! Met 'Paranoia' doet Ruskin wat de titel van hem vraagt. Knallen, beuken en zagen, maar nooit zonder de emotie van de muziek uit het 'oor' te verliezen. Een beetje alias Dave Clarke uit zijn beginperiode met een futuristische insteek, maar voornamelijk moeilijk te vergelijken met andere producers. De klasse van James Ruskin, die met het prachtige nummer 'In The Shadow' toont, dat je met een enkele bassline en synthesizer de meest schone techno uit de apparatuur kan toveren. Minimale techno, die maximaal wordt benut, hoe tegenstrijdig dit ook klink!

Een van de perfecte tracks voor in de clubs is 'Is It Really Me?' Doeltreffende beats en swingende percussie, die worden vergezeld met zeer pakkende melodieen. Vrijwel identiek aan de wijze waarop Johannes Heil zijn muziek maakt. Gewoon doeltreffende techno die bijna smeekt om de vertrouwde omgeving van de Westergasfabriek! Na de 'scary' geluidselektronica op 'Escape Or Die' gaat Ruskin er nog enkele malen tegenaan zoals de dansliefhebber het graag hebben wilt! Ook met 'Dilemma' en 'What Remains' levert de getalenteerde producer vernieuwing en progressie in de doodbloedende technoscene. Het is te hopen dat veel muzikanten dezelfde, vernieuwende richting inslaan als James Ruskin, want met 'Into Submission' houdt hij je, zoals de titel al aangeeft, met gemak in zijn grip. Lang geleden dat een technomuzikant dit heeft gerealiseerd!

Luisteren naarInto Submission

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws